ساخت حدود ۳۰۰۰ واحد مسکونی در ۳ سال گذشته/ هزینه بستری مددجویان تحت پوشش رایگان شد

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، کریم زارع امروز _یکشنبه بیستم خرداد_ در نشست خبری کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهان وی اظهار کرد: در تمام این سال‌ها، کمیته امداد به عنوان یک نهاد انقلابی، در تعامل با دولت‌ها همواره از حمایت‌های خوبی در مسیر رسیدگی به محرومان بهره‌مند بود، اما نگاه این شهید خدمت به رسیدگی به محرومان ویژه‌تر بود و از این همراهی به نفع محرومان طی حدود سه سال بهره‌برداری خوبی داشتیم.

وی افزود: محور اصلی فعالیت کمیته امداد حضرت امام (ره) توانمندسازی و یکی از ارکان این توانمندسازی، اشتغال است که در سه سال دوره خدمت این شهید بزرگوار، شاهد همراهی بسیار خوبی در تأمین اعتبار و پشتیبانی دولت در ایجاد اشتغال برای خانوارهای تحت حمایت و پنج دهک اول جامعه داشتیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان تصریح کرد: طی این بازه زمانی سه ساله، به صورت مشخص بیش از ۴۰ هزار تسهیلات قرض‌الحسنه برای ایجاد اشتغال به خانواده‌ها اختصاص داده شده است که فرایند اشتغال‌زایی به صورت عمده در حوزه مشاغل خرد و خانگی با فرایندی اعم از مشاوره، استعدادسنجی و نظارت بر اجرای طرح و کمک به بازاریابی و فروش انجام می‌شود.

زارع ادامه داد: طی این بازه زمانی حدود ۱۵ هزار خانواده در ماحصل این حمایت‌ها به درآمد پایداری رسیدند و از چرخه حمایت‌ها خارج شدند و سال گذشته نیز جشن اشتغال ۸۶۰۰ خانواده برگزار شد که اتفاقی بی‌سابقه در عملکرد کمیته امداد به شمار می‌رود.

وی گفت: سال گذشته حدود ۲ هزار میلیارد تومان سهم کمیته امداد از تسهیلات اشتغال بود که بیشترین میزان جذب و عملکرد را بین دستگاه‌های مختلف در استان کمیته امداد به خود اختصاص داده است و طی سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار تعهد در استان عملیاتی شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با اشاره به همراهی خوب دولت در خصوص توانمندسازی و ایجاد اشتغال اضافه کرد: اثربخشی اقدامات انجام شده در استان و کشور در خصوص کاهش نرخ بیکاری مشهود است.

زارع افزود: در سه سال گذشته، حدود ۳ هزار واحد مسکونی در مناطق محروم و روستایی ساخته و تحویل مددجویان تحت پوشش شد که همراهی و حمایت دولت در قالب تسهیلات بنیاد مسکن و معافیت‌های متعدد، کمک شایانی در این خصوص داشته است و هر سال حدود یک هزار واحد مسکونی ساخته و تحویل شد و سال جاری نیز نزدیک به همین عدد در دستور کار قرار دارد که امید است منابع مورد نیاز تأمین شود.

وی با بیان اینکه تأمین مسکن مددجویان در حیطه توانمندسازی و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی و سایر آسیب‌ها تأثیرگذار است، تصریح کرد: بیش از ۲۰ هزار مددجوی بدون مسکن در شهرهای بزرگ ساکن هستند و با توجه به اینکه امکان ساخت و خرید مسکن برای آنها وجود نداشته است، عمده کمک‌های این نهاد در این زمینه در تأمین ودیعه مسکن خانواده‌ها و کمک به پرداخت اجاره آنها انجام شد که درصد زیادی از این موارد با تأمین منابع بانکی توسط دولت در قالب وام‌های ودیعه مسکن قرض‌الحسنه اتفاق افتاد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان ادامه داد: در سه سال اخیر حدود ۵۵۰۰ مورد تسهیلات ودیعه مسکن در استان پرداخت شده است و سال گذشته حدود ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن پرداخت شد، ۱۸۰ میلیارد اعتبار ودیعه مسکن سال گذشته داشتیم که بیش از ۹۰ درصد این میزان جذب شد.

توزیع بیش از ۷ هزار قلم از اقلام ضروری میان خانواده‌های تحت پوشش

زارع با بیان اینکه سال جاری نیز آنچه که مصوب شده است، ۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات است، گفت: یکی از دغدغه‌های دولت در خصوص تسهیل ازدواج جوانان بود، همواره تأمین جهیزیه و لوازم ضروری نوعروسان از اقداماتی به شمار می‌رود که همواره مد نظر قرار داشته است و این سه سال، هیچ عروسی برای دریافت جهیزیه پشت نوبت قرار نداشت و این در حالی بود که بعضی از سال‌ها منابع با تعداد تقاضا تناسب نداشت.

وی اضافه کرد: پنج قلم اساسی جهیزیه اهدایی شامل یخچال، لباس‌شویی، جاروبرقی، تلویزیون و اجاق گاز است که با همت خیران، فرش نیز به مددجویان اهدا شده است که جزو افتخارات است که توانستیم در مسیر تسهیل ازدواج به مددجویان کمک کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان افزود: تأمین لوازم ضروری خانواده‌ها از جمله کولر و بخاری از دیگر اقدامات انجام شده به شمار می‌رود که حجم اقلام تأمین شده در این سه سال اخیر قابل مقایسه با سال‌های پیش از این نیست، در سه سال گذشته بیش از ۲۶ هزار قلم کالا با توجه به نیازسنجی انجام شده در مناطق محروم توزیع شده بود که از جمله آنها می‌توان به بخاری، آبگرمکن، تلویزیون، جاروبرقی، فرش، پنکه و اجاق گاز اشاره کرد.

زارع با اشاره به توزیع بیش از ۷ هزار قلم از اقلام ضروری میان خانواده‌های تحت پوشش تصریح کرد: استان اصفهان در این زمینه جزو استان‌های پیشتاز به شمار می‌رود و درصد قابل توجهی از نیاز خانواده‌ها در خصوص تأمین لوازم ضروری مرتفع شده است و کمتر می‌بینیم خانواده‌ای از این اقلام محروم باشد.

وی با بیان اینکه تمام اقدامات انجام شده با همراهی خوب دولت حاصل شده است، ادامه داد: با همراهی خوب مجلس، در این سه سال شاهد رشد بیش از ۲۱۰ درصدی مستمری پرداختی به مددجویان بودیم و سال‌ها بود که در مقاطعی این عدد، عددی ثابت بود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان گفت: از یک میلیون و ۲۰۰ تومان تا حدود سه میلیون و ۲۰۰ تومان، حداقل مستمری است که به صورت ماهانه به خانواده‌های تحت پوشش پرداخت می‌شود و سایر حمایت‌ها از خانواده‌ها در قالب‌های دیگری از جمله ودیعه مسکن، درمان و اکرام ایتام انجام می‌شود.

زارع اضافه کرد: عنایت ویژه دولت به بیمه‌ها به خصوص بیمه‌های پایه از جمله دیگر موارد حائز اهمیت در این بازه زمانی سه ساله به شمار می‌رود، با مصوبه دولت، هزینه بستری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی رایگان شد که اتفاقی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و فرانشیز خدمات درمانی سرپایی نیز ۵ درصد شد.

وی با اشاره به اینکه ۶۳۰۰ بیمار صعب‌العلاج در استان وجود دارند، افزود: تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج از دیگر اقدامات انجام شده به شمار می‌رود که در بیمه سلامت و تأمین اجتماعی مد نظر قرار گرفت و هزینه‌های متفرقه که شامل بیمه نیز نمی‌شد، تأمین شد و سال گذشته حدود شش میلیارد تومان، از ظرفیت این صندوق برای تأمین هزینه‌های درمانی بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد استفاده شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان تصریح کرد: در مصوبات سفر شهید خدمت، کمک به تأمین هزینه‌های گازکشی در مناطق محروم از دیگر اقدامات انجام شده بود که از این ظرفیت به خوبی به خصوص در مناطق غرب استان استفاده و حدود سه میلیارد تومان طی سال گذشته از محل تسهیلات اختصاص داده شده، به حدود ۴۷۰ خانواده نیازمند گازکشی خدمت ارائه شده است.

زارع با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار مورد تعمیر منزل انجام شده است، ادامه داد: طبق قانون مصوب شده در دولت خدمت، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت قبوض آب، گاز و برق با شرایطی معاف شدند که این موضوع نیز اقدامی مؤثر برای خانواده‌های تحت حمایت به شمار می‌رود و در استان اصفهان بیش از ۹۰ درصد مددجویان برای این طرح ثبت نام کردند و بیش از ۷۰ درصد آنها از معافیت برخوردار شدند.

وی گفت: در راستای حمایت دولت سیزدهم برای فرزندآوری نیز اقداماتی انجام شده است که در این خصوص حمایت از خانواده‌های پرنوزاد و دارای چندقلو در دستور کار قرار گرفت و در این بازه زمانی از حدود ۹۰ خانواده واجد شرایط در راستای تأمین هزینه‌های مسکن، درمان و شیر خشک حمایت شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه‌های فرهنگی، تأمین هزینه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و اردوها نیز اقدامات مؤثری با حمایت ویژه دولت انجام شده است، اضافه کرد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار و زنان شاغل با شرایطی اشاره کرد که هزینه حق بیمه نزدیک ۵ هزار خانواده هر سه ماه یک‌بار پرداخت می‌شود و سال گذشته از همین مسیر ۳۰۷ نفر مددجوی کمیته امداد مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی شدند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *