به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، امیرحسن کاکایی، با اشاره به ورود ایرانخودرو به سگمنت خودروهای کراس اوور با تولید محصول ریرا، بیان کرد: در جهان تمایل مردم برای خرید محصولات کراس اوور افزایش یافته است. محصولات کراس اوور بین خودروهای سدان و اسیووی قرار میگیرد و بهدلیل اینکه مصرف سوخت آنها نسبت به محصولات اسیووی کمتر است، رانندگی در شرایط و مکانهای مختلف را تسهیل میکند و نیز قیمت آنها تفاوت زیادی با محصولات سدان ندارد، میان مردم دنیا از محبوبیت خوبی برخوردار است.
وی نخستین خودروی کراس اوور ایرانخودرو را محصولی با کیفیت مناسب و عملکرد خوب دانست و گفت: طراحی و تولید این محصول، حرکت خوبی از سوی ایرانخودرو بهشمار میرود و پیشبینی میشود ریرا در بازار خودرو با استقبال خوبی روبهرو شود.
این کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه ایرانخودرو دارای شبکه خدمات پس از فروش بزرگ و ماندگار است، عنوان کرد: ریرا بهنوعی پلتفرم مشترک است و از منظر خدمات پس از فروش، دارای پشتوانه ایرانخودرو است و نسبت به محصولات چینی، شبکه گستردهای از خدمات را دارا خواهد بود.
وی با ابراز اینکه ریرا خودروی جدیدی است که بازار کشش آن را دارد و پیشبینی میشود فروش خوبی داشته باشد، اظهار کرد: این محصول سهم بیشتری از بازار را خواهد گرفت، سهمی که امروز محصولات چینی آن را به خود اختصاص دادهاند. در سال گذشته، سهم بازار دو خودروساز بزرگ کشور از 95 درصد به 77 درصد کاهش یافت. با تولید و عرضه محصول جدید ریرا، پیشبینی میشود سهم ایرانخودرو از بازار داخلی افزایش معناداری یابد.
بهگفته کاکایی، در صورتی که این محصول مشمول قیمتگذاری دستوری نشود و بتوان آن را با قیمت منطقی عرضه کرد، خودروی سودآوری خواهد بود.
وی با بیان اینکه با تولید این محصول، سبد زیاندهی ایرانخودرو تغییر میکند و در صورت قیمتگذاری درست، میتواند موجب سودآوری شود، خاطرنشان کرد: در این محصول، مفهوم پلتفرم مشترک و قطعات مشترک رعایت شده است، یعنی با افزایش فروش کل ایرانخودرو، تولید قطعات نیز افزایش خواهد یافت و به تولید اقتصادی نزدیکتر میشود و زنجیره تأمین و تولید سودآور خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به اینکه با توجه به خصوصیت این خودرو، ریرا بازار جدیدی ایجاد میکند و هیجان را به بازار خواهد آورد، عنوان کرد: پیشبینیهای جهانی این است که سهم محصولات سییووی و اسیووی تا 30 درصد افزایش یابد که سهم بسیار مهمی از بازار است.
وی با ابراز اینکه موتور این محصول با سایر محصولات ایرانخودرو مشترک است و به همین دلیل خدمات پس از فروش آن در سرتاسر کشور موجود است، گفت: این موضوع یکی از جذابیتهای این خودروی جدید است. وجود خدمات پس از فروش گسترده موجب کشش بازار میشود، در این زمینه چینیها نتوانستند بهخوبی عمل کنند و به همین دلیل ریرا برتری خوبی نسبت به محصولات چینی خواهد یافت.
این کارشناس صنعت خودرو، با پیشبینی اینکه سودآوری این محصول حتی در صورتهای مالی کلان نیز نمود پیدا خواهد کرد، یادآور شد: این مسئله موجب کاهش زیان ایرانخودرو میشود و سبد زیاندهی را به سبد سودآور تبدیل خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در نظام قیمتگذاری در شش سال گذشته بهشدت در حق خودروساز بزرگ کشور اجحاف شده است، در صورتی که برای خودروسازان مونتاژکار، سود 17درصدی در نظر گرفته شده و قیمت محصولات آنها بهروز است، این در حالی است که بهعنوان مثال، در زمان حاضر قیمت برخی از محصولات ایرانخودرو بر اساس اطلاعات شهریور سال 1401 است که بسیار وحشتناک است، بنابراین اگر قیمتگذاری درستی برای محصول ریرا انجام شود، اثر بسیار مثبتی بر جایگاه ایرانخودرو و بازار خواهد گذاشت.
کاکایی اضافه کرد: باید امیدوار بود مسئولین برای قیمتگذاری این محصول جدید و با تکنولوژی پیچیده، جانب انصاف را رعایت کنند.
انتهای پیام/+