رویکرد ویژه «پژواک» جنگ ۱۲ روزه بوده است/ میزبان رسانه‌های صداپایه خواهیم بود

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، حمیدرضا افتخاری در نشست خبری پنجمین جشنواره برنامه‌های رادیویی «پژواک» صبح امروز _دوشنبه بیست‌وششم آبان_ که در سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو برگزار شد با بیان این‌که جشنواره سال جاری که با شعار «پژواک حماسه ایستادگی» همراه است، فرصتی ارزشمند برای بررسی دقیق رشادت‌ها و دلاوری‌های جنگ دوازده‌روزه و بازتاب ابعاد مختلف این حماسه تاریخی فراهم می‌کند، اظهار کرد: جشنواره در مجموع ۲۲ جایزه دارد که شامل ۱۰ جایزه بخش اصلی، ۱۰ جایزه بخش مسابقه و سه جایزه ویژه است. این دوره از جشنواره پژواک، به‌طور کامل مختص رسانه‌های صدای‌محور طراحی شده است.

وی با بیان این‌که پنجمین دوره جشنواره در حال برگزاری است و امیدواریم شاهد رخدادهای مؤثر و جریان‌ساز باشیم، افزود: این جشنواره در پنج سال گذشته با رویکرد توجه ویژه به برنامه‌های مستند و احیای این گونه جذاب در رادیو آغاز شد، گونه‌ای که در سال‌های اخیر تا حدی کم‌رنگ شده بود. جشنواره در سه دوره نخست به هدف اصلی خود رسید و از دوره گذشته نیز با تغییر رویکرد، به جشنواره جامع برنامه‌های رادیویی تبدیل شد و در امتداد همان مسیر ادامه پیدا کرد.

دبیر جشنواره گفت: رویکرد اصلی ما در برگزاری جشنواره‌ها این است که جشنواره‌ها موتور محرک تولید باشند. حضور تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان در این رقابت‌ها زمینه افزایش کیفیت، خلاقیت و پویایی در تولیدات را فراهم می‌کند. رادیو نیز با وجود رسانه‌های جدید و نوظهور، همچنان زنده، پویا و تأثیرگذار است؛ رسانه‌ای که برخلاف بسیاری از رسانه‌های دیگر، حیات خودش را حفظ کرده و با قدرت به کار ادامه می‌دهد.

افتخاری با اشاره به ویژگی لحظه‌به‌لحظه و زنده‌بودن رادیو گفت: رادیو می‌تواند هم‌زمان با رخدادهای پیرامونی مسیر خود را تغییر دهد، به مسئله‌های روز بپردازد و واکنش به‌لحظه داشته باشد. جشنواره رادیویی هم باید از همین ویژگی بهره بگیرد.

وی درباره روند اجرایی جشنواره توضیح داد: پنجمین دوره جشنواره از اوایل خرداد ۱۴۰۴ فعال شد و فراخوان آن نیز آماده بود. در تلاش بودیم که فراخوان را اواسط تیر اعلام کنیم که هم‌زمان با وقوع جنگ دوازده‌روزه و دفاع مقدس دوازده‌روزه بود. از آنجا که رسانه ما رادیوست و باید به موقعیت هم‌دلانه و تعهد رسانه‌ای توجه کنیم، تصمیم گرفتیم فراخوان تغییر مسیر بدهد و تمام تمرکز بر بازتاب این دفاع دوازده‌روزه باشد. به همین دلیل، عنوان جشنواره به پژواک ایستادگی تغییر پیدا کرد.

دبیر جشنواره افزود: فراخوان نهایی جشنواره اوایل مهر اعلام شد و از هفته آینده دریافت آثار آغاز می‌شود. جشنواره سال جاری به‌طور کامل متأثر از حماسه دوازده‌روزه و انسجام ملی و سرمایه اجتماعی خلق‌شده توسط مردم است. درون‌مایه شعار جشنواره نیز اتحاد و همدلی تعیین شده است. هدف اصلی، بازتاب واقعیت‌های دفاع دوازده‌روزه و پاسداشت نقش مردم، شهدا و نیروهای مسلح است.

افتخاری موضوعاتی را که امکان برنامه‌سازی در آن‌ها وجود دارد چنین اعلام کرد: دانش‌بنیانی؛ ضامن استقلال، اقتدار نیروهای نظامی (وعده صادق ۳)، خانواده یکپارچه، اتحاد و همدلی؛ رمز تاب‌آوری اجتماعی، جهاد تبیین با رویکرد افشای سیاست‌های غرب، پاسداشت زبان فارسی و نقش مقاومت در ادبیات فارسی، ارتباط با خدا و معنویت؛ کلید سلامت روانی و خودباوری، مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی، شهدای دفاع مقدس؛ با تأکید بر درس‌های دوازده‌روزه و پرچم مقدس ایران؛ نماد هویت و اتحاد ملی.

وی درباره ساختار جشنواره گفت: جشنواره شامل سه بخش اصلی، مسابقه و ویژه است. آثار در بازه زمانی بیست‌وسوم خرداد تا اول بهمن تولید و پخش می‌شوند. در بخش مسابقه، ۹ موضوع اصلی وجود دارد که هر یک با یک جایزه اختصاصی با نام ایران گره خورده‌اند؛ از جمله: نشان شهید طهرانچی برای برنامه‌های مستند، نشان شهید حاجی‌زاده برای گزارش‌های خبری، نشان شهید سلیمانی برای تولیدات ترکیبی، نشان شهید آوینی برای آثار گفت‌وگومحور، نشان فردوسی در بخش مسابقه، نشان شهید رشید برای آثار مستند، نشان پرچم برای آثار مستند مرتبط و نشان اعتقاد سعید برای بخش سلامت.

دبیر جشنواره پژواک، جنگ دوازده‌روزه را نمایش قدرت ایرانی دانست و با بیان اینکه پرداختن به این نمودها بسیار مهم است، ادامه داد: بخش ویژه جشنواره نیز با سه موضوع «رهبر محبوب من»، «رهبر شجاع من» و «رهبر ماندگار من» به نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در جنگ دوازده‌روزه اختصاص دارد.

افتخاری تصریح کرد: در بخش مستمر جشنواره نیز برنامه‌های مرتبط با دفاع مقدس دوازده‌روزه شامل آثار گفت‌وگومحور، ترکیبی، گفتارمحور، طنز، مجموعه‌های مستند و نمایش‌های رادیویی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به جایگاه رادیو گفت: رادیوی ایران بین ۳۲ تا ۳۵ درصد مخاطب دارد؛ عددی که قابل مقایسه با رسانه‌های بین‌المللی همچون بی‌بی‌سی جهانی با ۹ تا ۱۰ درصد مخاطب است. در جریان جنگ دوازده‌روزه، رادیو یکی از نخستین محل‌های مراجعه مردم بود، زیرا در دسترس، سریع و دقیق اطلاع‌رسانی می‌کرد. پس از حمله به ساختمان شیشه‌ای، شبکه‌های رادیویی از روز بعد به‌سرعت مشغول کار شدند و باوجود شرایط سخت، حتی یک روز هم وقفه قابل‌توجه نداشتیم. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که در این دوره نه‌تنها افت مخاطب نداشته‌ایم، بلکه میزان اعتماد و همراهی مخاطبان افزایش یافته است.

دبیر جشنواره پژواک پرداختن به جنگ دوازده‌روزه را مصداق پرداختن به ایران دانست و گفت: توجه این جشنواره به موضوع جنگ دوازده‌روزه در حالی که به ادبیات، پرچم، دانش بومی و شهدا صحبت می‌کنیم، تماماً یعنی از ایران صحبت می‌کنیم.

مرتبط نوشته ها

فال حافظ

استخاره آنلاین با قرآن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

سه مرتبه سوره اخلاص را بخوانید و دکمه بعدی را کلیک کنید.

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *