رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، یکی از تئوری‌های مهم در حوزه رسانه، نظریه چارچوب‌سازی است که بر اساس آن، رسانه‌ها جهان اطراف را به وسیله کلمات، تصاوی ر و موسیقی در چارچوبی خاص عرضه می‌کنند؛ چارچوبی که بر ادراک و تفسیر مخاطب اثر می‌گذارد.

در ادامه مروری بر این تئوری و برخی از مصادیق آن خواهیم داشت:

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

d8b1d8b3d8a7d986d987 d8a8d8a7 da86d8a7d8b1da86d988d8a8d987d8a7 d8aed988d8b4d985d8b2d987d8aad8b1 d985db8cd8b4 66486bb9da080

این دو تصویر نکته جالبی دارد؛ وقتی کلمه Iran را در دو مرورگر آمریکایی گوگل و مرورگر روسی یادندکس جست‌وجو می‌کنید، اختلاف عجیبی بین تصاویر می‌بینید؛ اما نتیجه این همه تفاوت در تصاویر جست‌وجو شده چیست و چه پیامدی ممکن است داشته باشد؟

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

یکی از نظریه‌های مهم رسانه که در پی پاسخ به این سوال مطرح است، نظریه framing theory یا چارچوب‌سازی است.

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

بر اساس این نظریه، رسانه‌ها با ارائه یک چارچوب شناختی، نحوه ادراک واقعیت را تعیین می‌کنند تا بتوانیم دنیای اطرافمان را تفسیر کنیم و بر اساس آن دنیا را بفهمیم.

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

وقتی در مطالعات رسانه از چارچوب‌سازی صحبت می‌کنیم، منظور آن است که رسانه جهان اطراف را در چارچوب خاص یا با یک عینک خاص، می‌بیند تا متناسب با آن چارچوب دنیا را بفهمیم.

اتفاقی که در این میان می‌افتد آن است که رسانه ابتدا موضوعی را برجسته می‌کند، سپس آن را در چارچوب معنایی خاص، تفسیر می‌کند.

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

در واقع رسانه اول می‌گوید «به چه فکر کن.» و در ادامه می‌گوید «چطور تفسیر کن.»

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

رسانه‌ها چارچوب‌سازی را با استفاده از کلمات، تصاویر، موسیقی و استفاده از تکنیک‌های اقناع انجام می‌دهند.

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

پس باید مراقب باشیم تا هر زمان تصویر یا ویدئویی دیدیم، بدانیم که آن رسانه قصد چارچوب‌سازی دارد.

رسانه‌ها با چارچوب خوشمزه‌تر می‌شوند!

رسانه‌ با چارچوب‌ها خوشمزه‌تر می‌شود!

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *