به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پلیس، سردار تیمور حسینی در دویستوهفتادویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه روزانه ۲۰ میلیون جابهجایی در شهر تهران انجام میشود، اظهار کرد: در شش ماه دوم سال شاهد افزایش ترافیک به علت فعالیت مراکز آموزشی و از سوی دیگر وارونگی هوا هستیم که در مجموع داستان آلودگی هوا را به عنوان یکی از دغدغههای اصلی شهروندان در حوزه ترافیک در این کلانشهر ایجاد میکند و با این دست فرمانی که به پیش میرویم به نظر نمیرسد در سالهای آینده چیزی از این دغدغه کاسته شود.
وی افزود: بیتردید هر تولیدی نیازمند مواد اولیه است و تولید یک حملونقل و ترافیک مناسب و مطلوب نیازمند مواد اولیه مناسب است تا به شرایط مطلوب همگان به لحاظ جابهجایی ارزان، ایمن و سریع دست پیدا کنیم.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: در همه مناطق تهران نیاز به تغییر رویکرد داریم و در حوزه آمایش سرزمین اقدامات اساسی بدون هرگونه ملاحظهای اگر انجام نشود نمیتوانیم انتظار محصول نهایی درست را داشته باشیم، یکی از نکاتی که به نظر میرسد باید تعیین تکلیف شود، موضوعی است که به عنوان «پدیده بیکیفرمانی» مواجه هستیم، یعنی رفتارهای خلاف مقررات با مجازات مواجه نشود و کسی که مرتکب تخلف میشود، احساس شرم اجتماعی نمیکند و انگار عمل عادی را انجام داده است.
وی تاکید کرد: اگر تخلف از مقررات قبح یا مجازات نداشته باشد نمیتواند موجب اصلاح رفتارها شود، اصلاح رانندگیها و بهبود رفتار ترافیکی کاربران نیازمند کنترل جدی هستند، بر همین اساس بزودی با مجوزی که از ستاد کل نیروهای مسلح اخذ شده است، موسساتی تحت عنوان خدمات هوشمند ترافیکی ایجاد خواهیم کرد که با استفاده از تجهیزات و بدون مواجهه چهره به چهره با مردم مسئولیت انواع تخلفات رانندگی را بر عهده خواهند گرفت.
سردار حسینی ادامه داد: دو دستگاه دوربین رادارگان تهیه شده است که لزوم وجود کاربر را از بین میبرد و بدون نیاز به هرگونه دخالت انسان بیش از ۱۲ مورد تخلف را با برنامهای که به آن میدهند میتواند کنترل کند؛ اگر فکر کنیم با شرایط موجود میتوانیم ساختار کنترلی را ارتقا دهیم، چنین امکانی وجود ندارد و راهحل استفاده از توان بخش خصوصی است تا از ساختار فعلی به توان دو و سه برابر برسیم که میتواند انقلابی در کنترل رفتارهای ترافیکی ایجاد کند.
وی با اشاره به شمار کشتههای ناشی از حوادث ترافیکی گفت: با ارتقای کنترل رفتارهای ترافیکی بخشهای مختلف از جمله بخش بهداشت و درمان و بهزیستی میتوانند از فواید آن بهرهمند شوند، لذا نیاز است برای اجرایی شدن این اقدامات همه دست به دست هم دهیم و به موازات این کار، اقدام تشویقی نیز دنبال خواهیم کرد که موضوع رتبهبندی رانندگان است که بر اساس رفتاری که از خود بروز میدهند و بر اساس شاخصهای مبتنی بر قوانین این رتبهبندی انجام میشود و در نهایت رانندگانی که موفق به کسب رتبه یک، دو و سه شدهاند از امتیازات بسیار ویژهای باید برخوردار شوند.
رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: برای مثال رانندهای که رتبه یک را دریافت کرده است، هنگام اخذ انواع بیمهها باید با کسی که رتبه ندارد اختلاف بسیار زیادی داشته باشد و این مورد باید در عوارض و مالیات نیز دیده شود، هنگامی که فردی ببیند با انجام رفتار درست ترافیکی میتواند چنین امتیازاتی را دریافت میکند و اختلاف افراد قانونمند و قانونگریز بسیار زیاد میشود، در روند اصلاح رفتار ترافیکی قرار خواهیم گرفت؛ امروز قانونگریزها دست پیش دارند که باید این موضوع را معکوس کنیم.