دوران شیردهی، دوران طلایی شکل‌گیری شخصیت فرزند/ فواید شیردهی به نوزاد

|

فهرست مطالب

مریم عزیزخانی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو درباره تأثیر شیردهی مادر بر سلامت روحی و جسمی مادر و فرزند اظهار کرد: مادر بودن گوشه‌ای از جلوه خلقت خداست و شیردهی به فرزند جلوه‌ای از صفت رزاقیت الهی است، به همین سبب مادر شدن و مادر بودن موهبتی الهی است.

وی افزود: نوزاد با داشتن مادر حس آرامش و امنیت را تجربه می‌کند و بهتر می‌تواند با فشارهای روانی کنار آید و کمتر دچار مشکلات رفتاری شود، این حس زمانی کامل می‌شود که نوزاد از تغذیه با شیر مادر محروم نشود، زیرا با شیردهی روابط عاطفی محکم میان مادر و فرزند ایجاد می‌شود، بنا بر بررسی‌های انجام شده هر چقدر رابطه انسان با مادر خود عمیق‌تر باشد، تحمل‌پذیری او در برابر مشکلات افزایش می‌یابد.

عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه دوران شیردهی دوران طلایی در شکل‌گیری شخصیت فرزند است، ادامه داد: مهم‌ترین نیاز نوزاد که نیاز به تغذیه است همراه با نزدیکی جسمی و روحی او با مادر تحقق می‌یابد، همچنین نیاز عاطفی نوزاد و پذیرش مادر هنگام شیر دادن موجب ایجاد حس امنیت و افزایش اعتماد به نفس در فرزند می‌شود.

عزیزخانی عنوان کرد: مادران باید به داشتن تغذیه سالم توجه ویژه‌ای داشته باشند، همچنین از قبل شیردهی و در حین آن از آرامش کافی برخوردار باشند و سلامت روحی و معنوی خود را بهبود بخشند، در این صورت شخصیت فرزند به خوبی شکل می‌گیرد که در آینده در جنبه رفتاری و شخصیتی فرزند تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به تفاوت‌های موجود از لحاظ رشد جسمی و روحی نوزاد میان فرزندانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و فرزندانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند، اضافه کرد: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و از طریق بدن مادر مواد لازم را دریافت می‌کنند، ماده‌ای را نیز دریافت می‌کنند که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شود، همچنین این نوزادان از هوش و توانایی جسمی بیشتری برخوردار هستند.

افزایش سلامت جسمی و روانی مادر با شیردهی به نوزاد

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی خاطرنشان کرد: زمانی که مادر به نوزاد خود شیر می‌دهد، سطح اضطراب کاهش می‌یابد، افسردگی را از بین می‌برد و موجب می‌شود مادر از انواع بیماری‌های جسمی، قلبی و عروقی ایمن باشد؛ علت این است که هنگام شیردهی مادر، سطح استروژن خون کاهش می‌یابد و این موجب می‌شود مادر از انواع بیماری‌های خطرناک و سرطانی مصون باشد.

عزیزخانی افزود: وقتی که مادر، نوزاد خود را پرستاری می‌کند و به او شیر می‌دهد، حس فداکاری و ازخودگذشتگی مادر موجب ترشح هورمون اکسی‌توسین در بدن می‌شود که مسئول حرکت شیر است و در نهایت باعث ایجاد احساس آرامش عمیق در وجود مادر شده که در نهایت به فرزند نیز منتقل شود.

وی تاکید کرد: علت حس خواب‌آلودگی هنگام شیردهی مادر به نوزاد و پس از آن، ترشح هورمون اکسی‌توسین است که البته موجب ایجاد حس نشاط در مادر و فرزند خواهد شد، همچنین توان جسمی و روحی مادر و فرزند را افزایش می‌دهد؛ همچنین شیردهی موجب کاهش اضافه وزن بارداری می‌شود، هورمون اکسی‌توسین که در حین شیردهی ترشح می‌شود، رحم مادر را منقبض می‌کند و باعث تغییر وضعیت آن به دوران قبل از بارداری می‌شود.

مشاور خانواده و کودک با بیان اینکه از لحاظ روانشناختی در قرآن کریم به فرایند شیردهی مادر به نوزاد نیز اشاره شده است و از والدین به ویژه از مادران خواسته شده که این نعمت الهی را از فرزندان خود دریغ نکنند، گفت: زمانی که نیاز جسمی و عاطفی نوزاد به واسطه شیر خوردن از مادر برآورده می‌شود، موجب تربیت فرزندانی استوار و با اراده می‌شود، برای مثال مادرانی که در حین شیر دادن دچار درگیری و آشفتگی فکری یا درگیر حالات روحی نامناسب هستند، به طور مستقیم بر کودک آن‌ها اثر می‌گذارد، بنابراین باقی ماندن بر این حالت‌ها آثار منفی در شخصیت فرزند در دوران کودکی و بزرگسالی می‌گذارد.

عزیزخانی عنوان کرد: اگر مادر در حین شیر دادن، مشغول فعالیت دیگری همچون استفاده از تلفن همراه باشد، علاوه بر اینکه کودک در معرض امواج تلفن همراه است، باعث آسیب به فرزند می‌شود و با کاهش ارتباط چشمی و عاطفی با فرزند، نوزاد نبود ارتباط را متوجه می‌شود، بنابراین نیاز است مادر در هنگام شیردهی فرزند، توجه کافی را مبذول بدارد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *