به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش آرونو ، آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ طی چهار روز و از روز چهارشنبه (هشتم تیر) با مشارکت یک میلیون و ۱۷۶ هزار نفر داوطلب واقعی برگزار شد و با احتساب داوطلبانی که در دو گروه هنر و زبانهای خارجی شرکت کردند، برای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۰۰ نفر کارت ورود به آزمون صادر شد که ۶۴ درصد آنها زن و ٣۶ درصد مرد و بیشترین تعداد شرکتکننده در گروه علوم تجربی بود.
نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۱ مرداد و دفترچه راهنمای انتخاب رشته ۱۴ مرداد روی درگاه سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد. انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از ۱۷ مرداد آغاز شد و تا ۲۴ مرداد ادامه داشت و به زودی شماری از دانشآموزان امروز در کسوت دانشجو سر کلاسهای درس حاضر میشوند.
اما داوطلبان کنکور دنیای بعد از دانشجویی را چگونه میبینند؟ آنها که قرار است به زودی وارد بازار کار شوند و مسوولیتهای مختلف را در دست بگیرند، چه دغدغهها و چه انتظارهایی از مسوولان دارند؟
دانش آموزانی که با امید و آرزو در کنکور شرکت میکنند و با تلاشهای شبانهروزی انتظار قبولی در رشته و دانشگاه مدنظر خود را دارند تا پس از فارغ التحصیلی با ورود به بازار کار بتوانند از مهارت ها و استعدادهای ویژه خود هم برای آبادانی کشور و هم ساختن آیندهای بهتر برای زندگی استفاده کنند.
داوطلبان باید بدانند همه رشتهها و در پی آن مشاغل از نقاط قوت و ضعف برخوردار هستند و بر اساس برآیند این دو باید انتخاب رشته کنند تا در آینده با دلسردی از تحصیل روبرو نشوند و بتوانند راحتتر وارد بازار کار شوند و باانگیزه کار کنند.
خبرنگار گروه علم و آموزش آرونو در حاشیه همایشی برای مشاوره انتخابرشته داوطلبان دارای رتبههای زیر هزار دانشگاه تهران، در گفتوگویی با رتبههای برتر آزمون سراسری در رشتههای مختلف، مسائل و مشکلات آنها را جویا شد.
نبود امنیت شغلی در برخی شرکتهای خصوصی
فاطمه شاهکرمی رتبه ۳۱۰ کنکور ریاضی آزمون سراسری اولویت خود را برای انتخابرشته، رشته مهندسی شیمی به ترتیب در دانشگاههای تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر عنوان کرد و گفت: با مطالعه منابع مقطع ارشد در رشته مهندسی شیمی علاقه زیادی به تحقیقات پژوهشی پیدا کردم تا بتوانم با فعالیت در شرکتهای دانش بنیان باعث توسعه کشور شوم.
وی افزود: بنابراین از دولت و مسوولان درخواست می کنم تا دانشجویان فعال در کارهای پژوهشی و شرکت های دانش بنیان را حمایت مالی کنند تا هم سطح علمی دانشجویان پیشرفت کند و هم رونق و شکوفایی جامعه را شاهد باشیم.
مهرسا مدنی رتبه برتر کنکور انسانی نیز گفت: در کنکور انسانی امسال شرکت کردم و قصد انتخاب رشته در رشتههای حسابداری و اقتصاد را داشتم، فعالیت در این حوزه کاری بستگی به دید افراد دارد برای مثال، برخی شرکت های خصوصی و نهادها امنیت شغلی لازم را ندارند اما میزان درآمد آنها با توجه به جنب و جوش فرد در حیطه کاری مشخص می شود.
کوثر داوطلب کنکور تجربی سال ۱۴۰۱ نیز میخواهد در رشته مامایی تحصیل کند اما نگران فرسایشی بودن کار در رشتههای پیراپزشکی و در عین حال درآمد پایین این رشتهها است
داوطلب دیگری که رتبه ۲۰ هزار در کنکور تجربی را کسب کرده است هم گفت: رشته معلمی اولویت من است اما درآمد کم و امکانات آموزشی برخی مدارس مشکلساز است. از مسوولان میخواهم بیشتر به وضعیت آموزگاران توجه کنند.
وی افزود: داوطلبان برتر کنکور بیشتر از مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی هستند و خیلی کم پیش میآید از مناطق محروم در کنکور رتبههای عالی را کسب کنند؛ بنابراین معلمان و استادان نمونه را باید به این مدارس منتقل کنند تا عدالت آموزشی حفظ شود.
به رشتههای هنر توجه نمیشود
در همین حال یک دانشجوی رشته ریاضی کاربردی دانشگاه تهران هم مهمترین دغدغه دانشجویان این رشته را نبود امنیت شغلی دانست اما در عین حال تاکید کرد: اگر علاقه باشد، می توان به راحتی وارد بازارکار شد. نگران
توکلی دانشجوی دیگر رشته ریاضیات کاربردی دانشگاه تهران گفت: علاقه اصل اول در رشته ریاضی کاربردی است. بازارهای شغلی این رشته در زمینه معلمی و استاد دانشگاهی است و حتی میتوان برای کنکور سوالات متفاوتی طراحی کرد که درآمدهای خوبی دارد.
نیلوفر قاسمی رتبه ۷۴۵ کشوری در کنکور هنر امسال در مورد رشتهای که میخواهد انتخاب کند، گفت: رشته آهنگسازی مدنظرم است تا بتوانم پیانیست خوبی شوم. در ایران به رشته هنر توجه خاصی نمیشود و احتمال دارد نخبگان این حوزه پس از مدتی به مهاجرت فکر کنند، در دوران کرونا رشته های موسیقی تعطیل شدند و درآمدها به صفر رسید. هر اتفاقی در کشور رخ میدهد، جامعه موسیقی آسیب می بیند و فقط با حمایت های دولت میتوانیم در کشور خودمان هم در این رشته پیشرفت کنیم.
نرگس حسینزاده رتبه ۴۳۰ کنکور هنر سال ۱۴۰۱ نیز به برخی مشکلات در دریافت مجوز برای کارهای هنری اشاره کرد و از مسوولان خواست برای جشنواره های فرهنگی و سایر موضوعات مربوط به هنر، از جامعه هنرمندان حمایت کنند.