در فضای فناوری‌های جدید باید به سوالات دانش‌آموزان پاسخ داد

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در جلسه برخط با کارشناسان قرآن عترت و نماز اظهار کرد: خوشحالیم که در محفل قرآنی به وسعت ۳۲ استان حضور داریم، توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز از مهمترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است و از ابتدای سال دو جلسه شورای عالی نماز برگزار شد، مطالبات و انتظارت جدی در این حوزه داریم که نسبت به قبل انتظارات بیشتر شده و مهمترین مأموریت و مسئله این است که باید در این حوزه دستاورد داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز در سه مسیر کار می‌کنیم، نقشه کلانی برای آموزش و پرورش در این راه طراحی کردیم و در بعد کلان، بخشی به حوزه اقامه نماز و قرائت قرآن بازمی‌گردد، افزود: اگر دانش آموزی نمی‌تواند قرآن بخواند، قابل قبول نیست یا مدرسه‌ای نماز برپا نمی‌کند، قابل پذیرش نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه معارف نماز باید بسیار جدی کار شود، ادامه داد: به پاسخگویی به شبهات ذهن دانش آموزان نیاز داریم، همچنین باید در فضای فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی به تمام سوالات دانش آموزان پاسخ دهیم و به سمت بازی‌های قرآنی برویم، نرم افزار «ای لیگ» آیه‌هایی که به درد زندگی می‌خورد را در اختیار قرار و افراد را در مسیر هدایت قرار می‌دهد.

کاظمی با بیان اینکه دو رویکرد در حوزه قرآنی مهم است، گفت: ابتدا مسابقات بسیار مهم است و سپس مسیری برای شناسایی و انس و الفت با قرآن اهمیت دارد، اما مهمترین برنامه، رویکرد انس روزانه با قرآن است.

وی با بیان اینکه خواندن یک آیه در کلاس، یک دقیقه زمان می‌برد، افزود: کلاس درس باید با قرآن آغاز و از اثرات انس با قرآن برای دانش آموزان صحبت شود، زیرا از ساده‌ترین و مؤثرترین برنامه‌ها است و هزینه‌ای ندارد و باعث پرورش استعدادهای قرآنی و تحویل چهره‌های بین‌المللی به جامعه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تقویت محافل قرآنی و استفاده از نقش و جایگاه دانش آموزان در تفسیر قرآن گفت: دانش آموزان خود باید تفسیر کنند، این برنامه زمان کمی می‌برد، اما اثرات آن بسیار زیاد است، همچنین پایش و رصد فعالیت‌های کلاسی و خانوادگی قرآنی از دیگر برنامه‌هایی است که باید مد نظر قرار داد.

کاظمی با بیان اینکه قرآن سعادت و سلامت جامعه را تضمین می‌کند، اضافه کرد: باید کاری کنیم ارزش‌ها و خصوصیات قرآنی در زندگی و فرزندان ما متجلی شود، میوه انس با قرآن صداقت، ایثار و مهربانی است، وقتی ارزش قرآنی به شعار تبدیل می‌شود، باید در رفتار دانش‌آموز هم متجلی شود و باید مسیر نهادینه‌سازی تا رسیدن به فرهنگ قرآنی را طی کنیم.

وی با بیان اینکه محور حفظ قرآن برای بچه‌های ابتدایی تا ۳۰ جز را مدنظر قرار دهیم، افزود: باید برای دانش آموزان ابتدایی حفظ سوره‌های کوچک را برنامه‌ریزی کنیم؛ در دوره‌های بعدی تحصیلی نیز نگاه به آیات باید کاربردی باشد و دانش‌آموز بداند این آیات در کجای زندگی آنها به درد می‌خورد، هنوز نقش جامع و کامل استعدادیابی و برنامه درسی برای قرآن تدوین نشده و لازم است تدوین شود تا بگوییم در این فرایند به حفظ کامل قرآن دانش آموزان می‌رسیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید برنامه پیوسته ریخته شود تا بگوییم از ابتدا تا انتها، دانش‌آموز را مفسر و حافظ قرآن کرده‌ایم، اظهار کرد: از تمام افرادی که هر نوع فکر و ایده جدید برای کمک به توسعه فرهنگ و عترت قرآن دارند استقبال می‌کنیم و این افراد در هیئت اندیشه‌ورز برنامه‌های خود را مطرح کنند.

مرتبط نوشته ها

فال حافظ

استخاره آنلاین با قرآن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

سه مرتبه سوره اخلاص را بخوانید و دکمه بعدی را کلیک کنید.

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *