جشنواره پویانمایی تهران با معرفی برگزیدگان و امید به آینده برای این گونه سینمایی به پایان رسید.
آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران شامگاه جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
به گزارش آرونو به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، در این مراسم رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.
حامد علامتی مدیرعامل کانون، محمدرضا کریمیصارمی دبیرجشنواره به همراه داوران داخلی و خارجی، نامزدهای بخشهای مختلف، فیلمسازان، مسئولان و دستاندرکاران غرفههای بازار پویانمایی، علاقهمندان به هنر انیمیشن، اهالی فرهنگ و رسانه و نمایندههای سفارتخانههای روسیه، چین و شیلی، امیررضا مافی معاون پویانمایی سازمان سینمایی سوره نیز از حاضران در مراسم بودند.
این مراسم با سرود ملی و قرائت قرآن آغاز شد. پخش تیزری درباره غزه و فلسطین دیگر بخش مراسم بود.
سپس نماهنگی برای احترام به تمام کودکانی که در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیدهاند و کودکانی که آواره شده و خانوادههای خود را از دست دادهاند، پخش شد.
الهام دارابی که اجرای این مراسم را به عهده داشت، روی صحنه حاضر شد و با خیرمقدم به تمام حاضران در سالن شهید بهنام محمدی، آنها را به تماشای تیزری از فعالیتهای سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران دعوت کرد.
دارابی در ادامه عنوان کرد که امروز شاهد موفقیتهای بزرگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم و سینمای انیمیشن ایران حالش با اکرانهای موفق فیلمهایی چون «لوپتو»، «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی»، «فیلشاه» و… بسیار خوب است، همچنین روز پویانمایی در تعداد زیادی از مراکز کانون برگزار شد و بچهها به تماشای آثار جشنواره نشستند. سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران با جمع بزرگی از نوجوانان برگزار شد و این نکته مشوقی برای ما در این دوره از جشنواره بود.
حمایت کانون از ساخت فیلم انیمیشن با موضوع فلسطین
سپس حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای صحبت درباره این دوره از جشنواره و فعالیتهای کانون روی صحنه آمد.
حامد علامتی در این آیین که با حضور وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد طی سخنانی گفت: جشنواره بینالمللی پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهمترین رویداد جامعه فرهیخته انیمیشن ایران است. اهتمام دولت جمهوری اسلامی به ویژه دولت جناب آقای رئیسی توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان است و این موضوع در قالب جشنواره بینالمللی انیمیشن ظهور و بروز دارد.
وی ادامه داد: در حالی سیزدهمین جشنواره بینالمللی انیمیشن را برگزار میکنیم که جمهوری اسلامی ایران سالها با تحریم و محدودیتهای مختلف از سوی نظام سلطه دست و پنجه نرم میکند، اما پیشرفت ایران در حوزه انیمیشن نمونهای از هزاران پیشرفت ایران در حوزههای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری است که با توجه به همه محدودیتها و تحریمها از سوی جوانان این مرز و بوم رقم خورده است که جلوههایی از آن را در جشنواره پویانمایی میبینیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری بیان کرد: انیمیشن قالب قدرتمندی در انتقال پیام است. هنرمند تلاش میکند تا محتوا را به پیام تبدیل کند و وقتی با قدرت تصویر انیمیشن در هم میآمیزد ضریب نفوذ و ماندگاری آن چندین برابر میشود. تصویرسازی بصری قدرتی چند برابری در برابر تصویرسازی کلامی دارد. قصه یک نوع ارائه هنرمندانه است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این بخش هم از سابقه و کارنامه درخشانی بهرهمند است، اما وقتی قصه با تصویر تبدیل به انیمیشن میشود، دیگر میزان تأثیرگذاری آن قابل مقایسه با تصویرسازی کلامی نیست.
وی تاکید کرد: قالب انیمیشن بستر بسیار خوب و مناسبی برای چرخش و بازیگری خیال در یک نظم هنری است. وقتی ما بتوانیم خیال را با انیمیشن در هم بیامیزیم. در واقع عنصر خیال در یک نظم هنری پدیدههای دور از هم را گردهم میآورد و وقتی به قالب انیمیشن دربیاید تأثیرگذارتر و مانا میشود. تخیل ایجاد حسی برای برانگیختن احساس مخاطب است. اینها وقتی بر بستر انیمیشن مینشیند به صورت تصاعدی پیام را موثرتر و ماناتر میکند.
این مدیر فرهنگی بیان کرد: آنچه در جشنواره میبینیم این است که ما در تکنیک و هنر به کارگیری از قالب انیمیشن در کشورمان به یک بلوغ خوبی رسیدهایم. این که هنرمند ما از همه ظرفیتهای فنی، تکنیکی، با کاربست تخیل و ریتم اثرش را جذابتر و پرکاربردتر میکند، اما یک عنصر جدی در این میان خلا و کمبودش احساس میشود، اما در هنر تصویر تلاش میکنیم تا یک محتوایی را به پیام تبدیل کنیم. در این مسیر از ظرفیت انیمیشن استفاده میکنیم برای این که در جذابترین شکل بتوانیم پیام را به مخاطب منتقل کنیم. مسأله اساسی این است که ما برای پیام چه فکر و اندیشهای داریم؟ تمرکزی که در جشنواره انیمیشن دیده میشود رشد جدی توانمندیهای تکنیکی تولیدکنندگان است، اما ما در عرصه پیام چه کردهایم؟
وی تصریح کرد: ارزیابی بنده این است که ما در عرصه پیام و آنچه میخواهیم با قالب انیمیشن بگوییم بسیار خلا داریم و ضعف آن به خوبی دیده میشود. برخی از پویانماییها فاقد سناریوی منسجم است. وقتی فقر سناریو داریم تکنیک هم هدر میرود. ما از تکنیک به عنوان یک ارزش افزوده بهرهگیری میکنیم برای این که بتوانیم محتوا و پیامی را منتقل کنیم. حال در تکنیک پیش افتادهایم و در محتوا جاماندگی جدیای دیده میشود.
علامتی گفت: این که انیمیشنها در حوزههای مختلف مانند دینی و یا ارزشهای انقلاب اسلامی یا بخشهای دیگر که نتوانستهاند پر رنگ حضور داشته باشند، یعنی ما در این بخش سرمایهگذاری نکردهایم. جشنواره انیمیشن کانون نباید تکنیکزده شود بلکه باید تعادل بین محتوا و تکنیک را رعایت کند. این تعادل است که اهداف ما را محقق میکند. نویسندگان و طراحان سناریو در این بخش باید به کمک انیمیشنسازها بیایند. این خلا مشهود است و قابل چشمپوشی نیست.
وی ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای این جهشها و این ترمیمهاست. جشنواره با فراهمسازی بستری شایسته برای تبادل اندیشهها و آموختهها از طریق گردآوری و عرضه هدفمند آثار و کشف توانمندیها و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی، همچنین گسترش تواناییها با طرح تکنیکها و نگرشهای تازه برای دستیابی به کیفیتی افزونتر به دنبال شناساندن جایگاه واقعی پویانمایی ایران به جهانیان است و در بالندگی و جایگاه کنونی این هنر صنعت تأثیر بسزایی داشته و دارد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در سیزدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران شاهد حضور آثار زیادی از کشورهای جهان بودیم. آثار ثبت شده در دبیرخانه جشنواره در بخش ایران ۵۲۴ اثر، در بخش بینالملل ۱۰۳۴ اثر و در بخشهای نمایش ویژه و چشمانداز ۱۱۲ اثر بود. در مجموع بیش از 4هزار دقیقه اثر در سالنهای نمایش تهران و اصفهان، طی روزهای جشنواره به نمایش درآمد. همچنین در «روز پویانمایی»، بیش از هزار مرکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار شهری و سیار روستایی برای دومین سال پیاپی به تماشای فیلمهای منتخب پویانمایی ۱۳ دوره جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران نشستند. در این دوره ۵۳ پایاننامه نظری به بخش علمی دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. از دیگر ثمرات سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران تولید محتوای علمی و رونمایی از پنج کتاب تخصصی در حوزه پویانمایی بر آمده از دل پایاننامههای برتر است.
وی عنوان کرد: همچنین در هشتمین بازار ملی پویانمایی تهران 28 استودیو و دانشگاه هنری حضور داشتند. تولید روزافزون انیمیشنهای بلند سینمایی و نقش آن در رونق سالنهای سینما در چند سال اخیر و حضور پررنگ انیمیشن ایران در خارج از مرزها، پویانمایی ایران را تبدیل به پدیدهای غرورآمیز کرده و امروز در آیین پایانی سیزدهمین دوره از جشنواره، میتوان با افتخار اعلام کرد که کشورمان در این عرصه به خودکفایی رسیده است.
علامتی گام بعدی در این مسیر را همراه شدن با فناوری روز دانسته و تاکید کرد: توجه به زیباییشناسی بصری و مهمتر از همه بهرهبرداری از فرهنگ و متون کهن و غنی ایرانی و اسلامی است تا انیمیشن ایران را به مقولهای جریانساز در عرصه جهان تبدیل کند و ارزشهای والای ایرانی اسلامی را به جهانیان بنمایاند. انیمیشن ایران، چشم به افق آینده دارد.
این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از صحبتهایش به موضوع جنایات اسرائیل در غزه اشاره کرده و گفت: امسال ما غم جنایات غزه بر سینهمان سنگینی میکرد. در تلاش بودیم که بخشی از جشنواره به صورت فعال نه منفعل به این موضوع حساس بپردازد. در نشستی که با فیلمسازان و همینطور مسئولان فرهنگی داشتیم درباره غزه و نقش سینماگران و فیلمسازان در حوزه غزه گفتوگو کردیم و مقرر شد در سال آینده با حمایتهای مختلف فیلمهایی با موضوع غزه و فلسطین ساخته بشود و سندی بشود برای ثبت در تاریخ که هم جنایات رژیم اشغالگر قدس را حکایت کند هم مظلومیت مردم غزه را که سختترین روزهای خود را میگذرانند. این بخش بسیار ویژه بود و امیدواریم دیگر فعالان عرصه فیلم و سینما و پویانمایی به این جریان بپیوندند.
علامتی همچنین به حضور پرتعداد کشورها و آثار انیمیشن خارجی در این دوره جشنواره اشاره و بیان کرد: ما مفتخریم که امروز یک سوم کشورهای جهان به این جشنواره باشکوه و ارزشمند توجه ویژه دارند؛ پرچمهایی که روی سن میبینید مربوط به کشورهایی است که در این دوره حضور داشتند و نشان از اهمیت جشنواره پویانمایی تهران در جهان دارد. به امید روزی که ایران اسلامی به زودی در قله پویانمایی جهان بایستد.
وی در بخش پایانی سخنانش درباره افق پیش روی جشنواره پویانمایی تهران بیان کرد: سیزدهمین دوسالانه پویانمایی تهران با همه فراز و فرودش به ایستگاه پایانی رسیده است. در اینجا لازم است از همه دستاندرکاران این جشنواره تشکر کنم، اما رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه ویژه به مخاطب خود یعنی کودکان و نوجوانان است. امیدوارم در سیاستگذاری جشنواره بعدی به صورت ویژه این موضوع پر رنگ شود و ما شاهد گامهای موثری در این زمینه باشیم.
سینمای انیمیشن را فعالتر میکنیم
در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور روی صحنه گفت: خوشحالم که در این ایام پربرکت و در آستانه حلول ماه رمضان در آیین پایانی جشنواره حاضر شدم، خدای متعال را سپاسگزارم که فرهنگ و هنر در بهترین دوره تاریخی خودش قرار دارد و رونق در بالاترین حد خودش قرار دارد و ما در تمامی حوزهها با حضور پررنگ هنرمندان و مخاطبان فعالیم. این نشان میدهد که جامعه ما یک جامعه چند هزار ساله فرهنگی است که در هر گوشه و کنار یک سرزمین کهن، استعدادهای پرفروغی وجود داد.
وی اظهار کرد: شعار دولت عدالت فرهنگی است و این بدان معناست که در تمام کشور امکان رشد و نمو برای جوانان وجود داشته باشد. دولت سعی دارد فعالیتهای فرهنگی هنری و آموزشی را برای تمام دانشآموزان رقم بزند.
اسماعیلی کانون را یک سازمان هنر پایه دانست و گفت: کانون به خوبی بهوظیفه خود عمل میکند و در طول سال جشنوارههای متنوعی مانند پویانمایی، نمایش عروسکی، قصهگویی و… را برگزار میکند. ما در وزارت ارشاد بنا داریم که سینمای انیمیشن را فعالتر کنیم. خوشحالیم که این جشنواره با تصویب بنیاد پویانمایی همزمان شد و ما شاهد فصل نویی در حوزه پویانمایی در ایران خواهیم بود که در حوزههای آموزشی و هنری از آن استفاده خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: درخشش در حوزه سینمای انیمیشن روزافزون است، نمونه آن هم انیمیشن «بچه زرنگ» است که توانست بالغ بر 2میلیون مخاطب و نزدیک به 65میلیارد تومان فروش داشته باشد. این نکته که میگویند گیشه صرفا برای سینمای کمدی است، با فروشهای این انیمیشن نقض شد. از کانون ممنونیم که چرخه صنعتی «بچه زرنگ» را فعال کرده است، باید بتوانیم که شخصیتهای متنوعی برای کودکان مانند «بچه زرنگ» و «پسر دلفینی» بیافرینیم که این مساله دور از دسترس نیست و کانون توانایی این مهم را در سالها فعالیت خود نشان داده است.
وزیر فرهنگ در پایان سخنانش گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت هنرمندان سینمای انیمیشن و به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر خواستار فعال شدن یک جریان پویا و جوان در حوزه سینمای انیمیشن هستیم.
در ادامه مراسم بیانیه هیات داوران بخش دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی قرائت شد:
در متن این بیانیه آمده است: «جشنواره پویانمایی محلی است برای نمایش بالهای بزرگ و زیبای خیال و پرواز آن بر پرده های نقرهای، در این دوره هم آثار خوب و مناسبی دیده شد امید است حضور بیشتر اندیشه های بنیادی و ترکیب آن با هنر خلاق و رویاساز پویانمایی باعث تولیدات هوشمند هدفمند و پر مخاطب شود.
هیأت داوران با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر نوآوری، خلاقیت، تکنیک، محتوا و پیام، به ارزیابی آثار پرداخت و در نهایت، برگزیدگان را در بخشهای مختلف معرفی میکند.
با این وجود، ناگفته نماند که برخی از آثار ارسالی، آنچنان که انتظار میرفت، در ترازوی داوری ما ننشستند. گویی در برخی از انیمیشنها، خلاقیت و نوآوری جای خود را به تکرار و روزمرگی داده بود و محتوا و تکنیک نیز از انسجام و پویایی لازم برخوردار نبودند.
امیدواریم که با اتکا به خلاقیت و نوآوری هنرمندان ایرانی، شاهد رشد و پیشرفت روزافزون هنر انیمیشن در کشورمان باشیم.
هیأت داوران بخش دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی
مجید اسماعیلی، فرهاد فلاح، حامد کاتبی»
سپس جوایز این بخش به شرح زیر اهدا شد:
برای اهدای تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش دینی، داوران هیچ اثری را شایسته دریافت تندیس طلایی ندانستند.
– تندیس طلایی به بهترین کارگردان در بخش دینی/ برزخ/ محمدجواد جعفری/ به دلیل کارگردانی درخشان، تکنیک اجرایی قوی و محتوای عمیق و تاثیرگذار، استفاده از تکنیکهای کارگردانی خلاقانه، به جذابیت و پویایی انیمیشن افزوده است ریتم و تمپوی انیمیشن به گونهای تنظیم شده است که مخاطب را تا انتها با خود همراه میکند
– تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش ارزشهای انقلاب اسلامی/ بیپلاک/ اسماعیل یوسفی/ برای به تصویر کشیدن روایتی ساده و تاثیرگذار از حماسه دفاع مقدس
– دیپلم افتخار/ داود و جالوت/ سعید سروش مهر/ برای به تصویر کشیدن روایتی ساده و کودکانه، با استفاده از شخصیتهای دوستداشتنی و لحنی طنز، داستانی حماسی و اموزنده
– دیپلم افتخار/ پیش از بهشت/ احمد حیدریان/ برای روایتی شاعرانه و هنرمندانه در مورد بی خانمان کردن کودکان و نوجوانان فلسطین
همچنین هیات داوران در بخش دینی فیلم «داود و جالوت» و در بخش ارزشهای انقلاب اسلامی فیلم «پیش از بهشت» را شایسته دریافت دیپلم افتخار دانستند.
در ادامه پس از اهدای جوایز بخش دینی و ارزشهای انقلابی، ویدئویی به پاسداشت فعالیتهای مهدی امامی، از مستندسازان جشنواره پویانمایی تهران که به تازگی در یک صانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت، پخش شد.
بخش دانشجویی:
در ادامه بیانیه هیأت داوران بخش دانشجویی سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران قرائت شد.
در متن این بیانیه آمده است: پویانمایی یکی از عرصههای تبلور خلاقیت است. خلاقیتی که توامان از واقعیت نشات گرفته و خیال را بارور میسازد. تخیل جوان بستری است تا این همنشینی بروز و تجلی دوچندان داشته باشد. ذهن جوان که با جستن دانش نیز همراه میشود، بالندگی این عرصه را سرعت بخشیده و رنگی به دور از روزمرگی به آن میبخشد.
آثاری که در این دوره از جشنواره و بخش دانشجویی ارایه شد، حاصل پویشی چشمنواز از فرم و معنا بود. فرمهای معناداری که دغدغههای ذهن نسل جوان سازندهاش را متبلور میساخت. آثاری که از تکنیک در اندازهای بایسته سود جسته و سعی داشتند در قالبهایی بدیع اندیشه خود را به رخ مخاطبانشان بکشند. اگرچه در بخش نگارش فیلمنامه انیمیشن، هنوز نقصانهایی وجود دارد. دانشجویان میبایست در این زمینه همت بیشتری گمارده و تنها توجه خود را معطوف به استفاده از تکنیک برای بصری کردن ایدهها ننمایند. موضوعات بکری در گوشه و کنار، حتی در هنرهای دیگر همچون ادبیات نهفته که میتواند الهام بخش داستانگویی انیماتورهای جوان باشد. با این وجود تکنیک آثار درحدی حرفهای و فراتر از فیلم دانشجویی بود و در همین زمینه اندکی قضاوت را برای ما با دشواری همراه ساخت. بسیاری از این آثار میتوانند در بخش مسابقه اصلی جشنواره به رقابت با دیگر انیماتورها برخاسته و چون سروی به سرافرازی رسند.
از این رو به دستاندرکاران جشنواره محترم پویانمایی. پیشنهاد میشود که از دورههای بعد تعدادی کاندید مشخص شود تا جوانان بیشتری که در این عرصه فعال هستند تشویق شوند. تشویق درست و به جا امکانی است تا هنرمندان بیشتر قوت قلب گرفته و به راه خود ادامه دهند.
باشد که جملگی در راستای گسترش و بالندگی اهداف فرهنگی و هنری کشورمان ایران کوشا باشیم.
هیأت داوران بخش دانشجویی سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران
بهرام عظیمی، امینرضا لطفعلیزاده، رامتین شهبازی»
حمیدرضا حافظی و سمیه سادات اسماعیلی برای اهدای جوایز روی سن حاضر شدند.
سپس جوایز بخش دانشجویی به شرح زیر اهدا شد.
– تندیس طلایی به بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی/ خرمگس/ سید علیرضا وزیری/ به خاطر کارگردانی بدون نقص و خلاقانه با یک دکوپاژ عالی
– تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی/ ارائه/ فریبا عبدالخانی/ به خاطر ایدهای خاص با فیلمنامهای جذاب و تاثیرگذار
– تندیس طلایی به بهترین انیماتور در بخش دانشجویی/ پایان تابستان/ تارا عطارزاده/ به خاطر جانبخشی حرفهای و باورپذیر با زمانبندی دقیق
– دیپلم افتخار/ دخترای ننه دریا/ سحر غفوریان/ به خاطر قصهای زیبا با کاراکترهای بانمک در انیمیشنی خلاقانه
– دیپلم افتخار/ تنها آرزو/ سید علی موسوی، شیرین انجیدنی/ به خاطر موضوعی تاثیرگذار در انیمیشنی با رعایت اصول حرفهای یک انیمیشن کوتاه
بخش پایاننامههای برتر:
در ادامه این مراسم فرخ یکدانه به نمایندگی از اعضا بیانیه هیات داوران بخش پایاننامه را قرائت کرد.
در این بیانیه آمده است: «با عرض سلام و ادب خدمت همه حضار، هنرمندان و استادان دنیای زیبای انیمیشن.
با افتخار، به عنوان عضوی از داوران بخش پایاننامههای علمی، بیانیه هیات داوران را در حضور شما قرائت میکنم.
این بیانیه، آخرین برگ از کتاب درخشانی است که در طول یک سال و نیم اخیر به قلم تک تک دانشپژوهان این مرز و بوم در عرصه پویانمایی نگاشته شده است و نوید بخش بالندگی آن در سالها و دورههای بعد است.
داوریِ پژوهشهای علمی، همواره وظیفه بزرگی در مسیرِ پیشبردِ علم و دانش ایران عزیز بوده است. ما، داورانِ این بخش، با درکِ عمق و اهمیتِ این وظیفه، با افتخار و تعهدِ کامل آن را بر عهده گرفتیم و میخواهیم نهایت قدردانیِ خود را از پژوهشگرانِ عزیز، چه در کسوت استادی و چه در جایگاه دانشجویی بیان کنیم. بدون شما و تلاشهای امیدبخشتان، این رونق و شکوهِ علمی، رنگ واقعیت به خود نمیگرفت.
در تمام فرآیند داوری، ایمان داشتیم که این جشنواره، تأثیر بسزایی بر ارزش و کیفیت پژوهشهای علمی و تحقیقاتی انیمیشن خواهد گذاشت. پس با تمام توان و تجربه خود، تلاش کردیم تا بهترین تصمیم را در ارتباط با آثار ارائه شده اتخاذ کنیم و با دقت بسیار، به جزئیات متن، روشها، نتایج و استنتاجات ارائه شده در پژوهشها پرداختیم تا تصمیمات ما در خصوص قبول یا رد هر پژوهش به شکلی عادلانه و بر اساس معیارهای علمی و شفاف اتخاذ شود.
در حین داوری، به دقت از اصول رعایت حقوق مؤلفان، جلوگیری از تقلید و تکرار بیرویه، استفاده معقول از منابع و ارائه اطلاعات دقیق و جامع از روشها و نتایج پژوهشها اطمینان حاصل نمودهایم. تا یاور پیشرفت دانش و علم در جامعه جوان و پویای انیمیشن باشیم.
در پایان، تشکر و قدردانی خاص خود را از تلاشهای ثمربخش دبیر و عوامل جشنواره ابراز میکنیم که با تلاشهای بیدریغ خود، فرآیند داوری را ممکن ساختند. بدون تلاش و پشتوانه قوی این عزیزان، انجام این فرآیند به این مرحله نمیرسید.
امیدواریم که این هدف ارزشمند مشترک، همواره با توفیق و لطف الهی همراه باشد.
با آرزوی موفقیت و پیشرفت برای تمامی پژوهشگران و حضار عزیز.
هیأت داوران پایاننامههای برتر
محمدرضا حسنایی، فرخ یکدانه، مهدی کشاورز افشار»
سپس جوایز بخش پایاننامههای برتر به شرح زیر اهدا شد:
– تندیس طلایی بهترین پایاننامه نظری و هزینههای چاپ و انتشار پایاننامه به صورت کتاب/ منصوره مولوی/ دانشگاه تربیت مدرس/ موضوع: سهمیابی از تجارت فیلم برونمرزی با تمرکز بر تولید مجموعهسازی انیمیشن
– دیپلم افتخار/ فروغ السادات شفیعی/ دانشگاه تربیت مدرس/ موضوع: راهبردهای کلیدی اصول متحرکسازی محدود در تولید انیمیشن تلویزیونی با رویکرد جذب و تداوم ارتباط بیننده نوجوان بر اساس نظریه مخاطبشناسی
– دیپلم افتخار/ ریحانه اقبالی/ دانشگاه هنر ایران/ موضوع: مطالعه قابلیت افسانههای عامیانه پهلوانی ایرانی به منظور اقتباس در انیمیشن با تاکید بر طراحی شخصیت قهرمان
بخش مسابقه ایران:
در ابتدای این بخش بیانیه هیأت داوران مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران توسط اسماعیل شرعی قرائت شد.
در متن این بیانیه آمده است: «بیش از ۶۰ سال از نخستین روزهای ورود پویانمایی به فضای فرهنگی کشور میگذرد و خرسندیم که امروز نظارهگر بالندگی و بلوغ این هنر روشنفکرانه و خیالانگیز هستیم. کیفیت آثار شرکتکننده در بخش مسابقه ایران، شاهدی بر این مدعاست. با قاطعیت میتوان گفت انیمیشن ایرانی از منظر گرافیک و ویژگیهای بصری و همچنین تکنیک اجرایی پیشرفت قابل ملاحظهای داشته و دست کمی از همتایان بینالمللی خود ندارد. با این حال هیأت داوران، توضیح مواردی چند را خالی از لطف نمیداند. با توجه به گوناگونی بخشهای مسابقه، توصیه میشود شرکتکنندگان نسبت به ثبت اثر در دستهبندی مناسب، دقت بیشتری به خرج داده تا رقابت سالمتر و منصفانهتری شکل گیرد. انیمیشن تجربی واجد اصول و تعاریف آکادمیک مشخصی است که آن را به یکی از پیشروترین حیطههای انیمیشن تبدیل میکند، لذا هر اثری به صرف جدید بودن، تجربی نخواهد بود. آثار شرکت کننده در بخش مسابقه انیمیشن تجربی این دوره از جشنواره، از کیفیت لازم برخوردار نبودند و تندیس این بخش، نقش حمایتی و تشویقی دارد. کارگردانی، قلب تپنده روایت یک اثر نمایشی است. وقت آن رسیده است که با توجه به تسلط گروههای تولید، در زمینه تکنیکهای اجرایی، به کشف و جستجوگری در فضای روایت و کارگردانی پرداخت. برای انیمیشن ایران چشماندازی روشن و پر از امید آرزومندیم. باشد که این نهال جوان تبدیل به درختی کهنسال شود.
هیأت داوران مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران
هدی اثنیعشری، سیدعارف علوی، شهرام خوارزمی، اسماعیل شرعی، امید خوشنظر»
در ادامه جوایز این بخش به شرح زیر اهدا شد:
– تندیس طلایی به فیلم اول/ در سایه سرو/ حسین ملایمی و شیرین سوهانی/ فیلم کوتاه/ برای روایتی تاثیرگذار و قدرتمند از اسیبهای پس از جنگ
– تندیس نقرهای به فیلم دوم/ پر/ صادق جوادی/ فیلم کوتاه/ برای چیرهدستی در به کارگیری امکانات روایی سینمای انیمیشن
– تندیس برنزی به فیلم سوم/ آسمان دوستداشتنی/ امیر مهران/ فیلم کوتاه/ برای فضاسازی منحصر به فرد احساسات انسانی
– تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان / آوازهای جنگل (روز برفی)/ امیر سحرخیز/ کودک و نوجوان/ برای بازآفرینی اثری نوستالژیک متناسب با ویژگیهای مخاطب امروز
– تندیس طلایی به بهترین اثر سریالی/ با بابام (جدول ستاره)/ زینب بدری/ سریالی/ برای توجه به ویژگیهای روانی مخاطب خردسال در تولید اثری مناسب این گروه سنی
– تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغاتی/ نوروز 1400 و مجموعه آثار عقیل حسینیان/ عقیل حسینیان نسب/ تبلیغاتی/ برای جستوجوی مداوم در پیوند زدن قابلیتهای استاپموشن و تبلیغات
– تندیس نقرهای به بهترین فیلم تجربی/ بُنکو/ شهزاد مشایخی/ فیلم تجربی/ به دلیل توجه به عناصر بصری بومی و ملی
– تندیس نقره ای به بهترین دست اورد فنی و هنری/ سمپاش/ فرنوش عابدی/ فیلم کوتاه/ برای استفاده از زیباییشناسی استاپموشن در جهت غنیتر شدن تکنیک سهبعدی
– تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه/ دشت گلهای زرد/ حسین آقامحمدی/ فیلم کوتاه/ برای توجه به خانواده با رویکردی شاعرانه و لطیف به تروما
– تندیس طلایی به بهترین پویانمایی(انیماتور)/ در سایه سرو/ آزاد معروفی، حسام جواهری، حسین ملایمی، ریحانه میرهاشمی، سپهر مؤمنی، مهدی ترابی / فیلم کوتاه/ برای جانبخشی استادانه در راستای ایجاد حس همذاتپنداری
– تندیس طلایی به بهترین فضاسازی/ ده سالگی/ حمیدرضا برخورداری/ فیلم کوتاه/ برای خلق فضایی نو در تکنیک استاپموشن ایران
– تندیس طلایی به بهترین موسیقی/ آسمان دوستداشتنی/ پژمان خلیلی/ فیلم کوتاه/ برای شناخت هوشمندانه تصویر و ارکستراسیون، جهت ایجاد موسیقی شکوهمند
– تندیس طلایی به بهترین صداگذاری/ کلنل/ زهره علیاکبری/ فیلم کوتاه/ برای تبحر در به کارگیری امکانات صداسازی برای خلق فضای صوتی ذهنی
– تندیس نقرهای بهترین طراحی کاراکتر/ در سایه سرو/ حسین ملایمی و شیرین سوهانی/ فیلم کوتاه/ برای خلق شخصیتهای ایرانی بدیع با رویکردی به اقوام
– تندیس طلایی به بهترین اثر بلند/ بچه زرنگ/ حامد جعفری/ فیلم بلند/ برای ایرانیسازی تکنولوژی سه بعدی کامپیوتری و موفقیت چشمگیر در جلب توجه مخاطب
– جایزه ویژه هیات داوران/ زمین بازی/ سمانه اسدی/ فیلم کوتاه/ برای پرداخت هنرمندانه و لطیف به موضوع اهدای عضو
– جایزه ویژه رئیس جشنواره/ پیش از بهشت/ احمد حیدریان/ دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی/ برای روایتی شاعرانه و احساسی در مورد بیخانمان کردن کودکان و نوجوانان فلسطین
– جایزه ویژه دبیر جشنواره/ دکتر محمدصادق باطنی/ برای حمایت صادقانه از اکران فیلمهای سینمای پویانمایی ایران، پسر دلفینی، لوپتو، بچه زرنگ و مسافری از گانورما
– دیپلم افتخار برای فیلمنامه/ داستانی برای محسن/ حسین زنگنه/ فیلم کوتاه/ برای نگاه شاعرانه و شخصی به موضوع جنگ
– دیپلم افتخار به عنوان دستاورد فنی و هنری/ موسی کو تقی/ عقیل حسینیان نسب/ فیلم کوتاه/ برای تلفیق چیرهدستانه فضای لایو اکشن و انیمیشن
– دیپلم افتخار در بخش کودک و نوجوان/ لالایی/ بابک نکویی/ کودک و نوجوان/ برای اهتمام در ایرانیسازی فضای انیمیشن کلاسیک
– دیپلم افتخار در بخش تبلیغاتی/ تیزر بیمه زنان خانهدار/ علیرضا پورشکوری/ تبلیغاتی/ برای رویکردی ظریف در پرداخت زنانه موضوع بیمه زنان خانهدار
نیاز به سند ملی پویانمایی داریم
در ادامه این مراسم رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با حضور روی سن عنوان کرد: خیلی خشنود و خوشبختم که در جمع هنرمندان حاضر شدم، بهتر از من میدانید که بخش قابل توجهی از زمان کودکان و نوجوانان به مشاهده انیمیشن میگذرد و در حقیقت انیمیشن بخشی از سبک زیستی آنهاست. بخش بزرگی از قدرت تخیل آنها از طریق انیمیشن شکل میگیرد و انیمیشن در پروراندن استعدادها و هویتیابی آنها نقش بهسزایی دارد. بسیاری از آنها شخصیتهای انیمیشن را الگوی زندگی خود میکنند و در این قالب تهاجمهایی هم صورت میگیرد.
وی ادامه داد: اگر چه در سالیان پس از انقلاب، آثار فاخر انیمیشن تولید شده است، اما باید پذیرفت که به یک مکتب انیمیشن با توجه به فضای فرهنگی ایران دست نیافتهایم و سالهاست که شاهد آثار وارداتی هستیم. این مساله نیاز به این مکتب را بیشتر از قبل میکند و در همین جهت بنیاد ملی پویانمایی ایران یک اتفاق فرخنده در این حوزه خواهد بود.
صحرایی اظهار کرد: معتقدم اکنون که بنیاد ملی پویانمایی شکل گرفته نیاز به سند ملی پویانمایی داریم که نیاز است به سند ملی آموزش پرورش توجه شود. در سند ملی تحول آموزش و پرورش شش ساحت مورد توجه قرار گرفته است که دانشآموزان را خلاق، ایراندوست و باسواد بار خواهد آورد.
وی ادامه داد: شاهد آن هستیم که آموزههای اصیل ایرانی در دیگر انیمیشنها وجود دارد و باید در شکل گیری و تولید آثار انیمیشن از آنها استفاده کنیم.
این وزیر دولت سیزدهم تاکید کرد: سیاست ما تقویت هنرستانها به ویژه در حوزه انیمیشن است. در حال حاضر هزار دانشآموز در هر استان در مکتب انیمیشن فعالیت میکنند که معمار سینمای انیمیشن آینده ایران هستند.
وی در ادامه گفت: در همین راستا به بهانه آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بینالمللی تهران پیشنهاد میکنم که بیش از هر چیزی به سناریو و توجه به محتوا، فارغ از توجه به تکنیک و فرم توجه شود. نکته دوم توجه به قهرمانان ملی است، نکته دیگر آن که همانند جشنواره قصهگویی، توصیه میکنم که استودیوهای پویانمایی از تمرکز در تهران به سطح تمام کشور گسترش یابد.
بخش سیفژ:
پس از پایان سخنان وزیر آموزش و پرورش، مجری برنامه بیانیه هیات داوران سیفژ را قرائت کرد.
در متن این بیانیه آمده است: به نمایندگی از سیفژ (انجمن بینالمللی فیلمسازان کودک و نوجوان) مایکی کانتولا و محمدحسن شاهمحمدی افتخار این را داشتیم که به عنوان داور در این جشنواره وزین حضور داشته باشیم و سعیمان بر این بود اثری را انتخاب کنیم که ایده، خلاقیت، زیباییشناسی بصری، محتوا و داستان، تکنیک، ریتم، اجرا و کارگردانی آن ویژه و قابل توجه باشد.
تماشای فیلمهای جشنواره، تجربه بسیار خوبی بود، فیلمهایی از نگاه کودکان و نوجوانان به جهان پیرامون خود، نوستالژی دوران کودکی، فضاهای فانتزی، شاد و ناب، اعتماد به نفس، تشویق و امید برای کودکان و نوجوانان.
متأسفانه ما فقط یک انتخاب برای اهدا جایزه داشتیم و بعد از بحثهای طولانی و سازنده فیلمی را انتخاب کردیم که داستان خود را به خوبی روایت میکرد، ایده خلاقانهای داشت و یک موضوع روز را به سادگی و طنازانه نمایش میداد. فیلمی که به ما یادآوری میکند فناوری همیشه نمیتواند جایگزین واقعیتهای زندگی شود.
امروزه فیلم یکی از سرگرمیهای اصلی برای کودکان و نوجوانان است و با توجه به گسترش روزافزون رسانههای تصویری و پیشرفت فناوری به سهولت در اختیار طیف گستردهای از کودکان و نوجوانان قرار میگیرد که قابل قیاس با دهههای گذشته نیست و میتواند در تغییر نگرش آنها در حساسترین مقطع سنی خود اثرگذار باشد، بنابراین ساخت فیلمهایی که در ساختار و محتوا، هنر قصه گویی و جذابیتهای بصری مناسب این نسل باشد اهمیت فراوانی داشته و امید است در آینده شاهد فیلمهای بیشتری با کیفیت بهتر و مناسب کودکان و نوجوانان باشیم.
در خاتمه سپاس و قدردانی میکنیم از عوامل پرتلاش جشنواره. به نمایندگی از سیفژ (انجمن بینالمللی فیلمسازان کودک و نوجوان) مایکی کانتولا و محمد حسن شاه محمدی افتخار این را داشتیم که به عنوان داور در این جشنواره وزین حضور داشته باشیم و سعیمان بر این بود اثری را انتخاب کنیم که ایده، خلاقیت، زیباییشناسی بصری، محتوا و داستان، تکنیک، ریتم، اجرا و کارگردانی آن ویژه و قابل توجه باشد.
تماشای فیلمهای جشنواره، تجربه بسیار خوبی بود، فیلمهایی از نگاه کودکان و نوجوانان به جهان پیرامون خود، نوستالژی دوران کودکی، فضاهای فانتزی، شاد و ناب، اعتماد به نفس، تشویق و امید برای کودکان و نوجوانان.
متأسفانه ما فقط یک انتخاب برای اهدا جایزه داشتیم و بعد از بحثهای طولانی و سازنده فیلمی را انتخاب کردیم که داستان خود را به خوبی روایت میکرد، ایده خلاقانهای داشت و یک موضوع روز را به سادگی و طنازانه نمایش میداد. فیلمی که به ما یادآوری میکند فناوری همیشه نمیتواند جایگزین واقعیتهای زندگی شود.
امروزه فیلم یکی از سرگرمیهای اصلی برای کودکان و نوجوانان است و با توجه به گسترش روزافزون رسانههای تصویری و پیشرفت فناوری به سهولت در اختیار طیف گستردهای از کودکان و نوجوانان قرار میگیرد که قابل قیاس با دهههای گذشته نیست و میتواند در تغییر نگرش آنها در حساسترین مقطع سنی خود اثرگذار باشد، بنابراین ساخت فیلمهایی که در ساختار و محتوا، هنر قصه گویی و جذابیتهای بصری مناسب این نسل باشد اهمیت فراوانی داشته و امید است در آینده شاهد فیلمهای بیشتری با کیفیت بهتر و مناسب کودکان و نوجوانان باشیم
در خاتمه سپاس و قدردانی میکنیم از عوامل پرتلاش جشنواره.»
سپس جایزه ویژه سیفژ به فیلم «جایگزین» ساخته عبدالله علیمراد از ایران اهدا شد.
بخش بینالملل:
در ادامه بیانیه هیات داوران بخش بینالملل توسط پدرو سرازینا قرائت شد.
در متن این بیانیه آمده است: در آغاز به نمایندگی از داوران بینالملل بیان میکنم، از اینکه افتخار حضور در جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران را داشتیم خرسندیم.
به عنوان فیلمساز و هنرمند فرصت این را داشتیم که منتخبی از فیلمها از سراسر جهان با فرهنگها و جغرافیاهای مختلف را تماشا کنیم و تکنیکهای متنوع و موضوعات هیجانانگیز و جذاب را با یکدیگر مقایسه کنیم که تجربهای بسیار آموزنده بود.
با توجه به تلاشهای فراوانی که طی ماهها و گاهی سالها برای ساخت آثارانیمیشن انجام میشود، داوری و ارزیابی آثار همکارانمان، کار آسانی نیست. به همین دلیل زمان زیادی را برای بحث درباره انیمیشن خوب، کیفیت حرکات، داستان، زیباییشناسی اثر صرف کردیم.
سعیمان بر این بود که در مقایسه فیلمها که کار دشواری است تا حد ممکن عدالت را رعایت کنیم.
از هنرمندانی که در بخش مسابقه فیلم داشتند قدردانی میکنیم و تلاششان را پاس میداریم. و همچنین امیدواریم هنرمندانی که همچنان در حال یادگیری هستند، بتوانند در آینده به بخش مسابقه راه یابند. به امید موفقیت در مسیر ساخت انیمیشنهایی با طراحیهای ناب و داستانهای عالی.
پیام مهم ما برای همه انیماتورهای حاضر در سالن این است که از شجاع بودن نترسید، از تجربهی چیزهای جدید و شکست خوردن نهراسید، چرا که ما بیش از هرچیز از اشتباهاتمان میآموزیم و رشد ما در جستجوی ناشناختههاست.
برای شما آرزوی موفقیت در کارهایتان داریم و امیدواریم که دوباره در رویدادهای آینده شما را ببینیم.»
سپس جوایز این بخش به شرح زیر اهدا شد:
تندیس نقرهای به فیلم دوم/ بستیا/ هوگو کواروبیاس/ شیلی/ برای استفاده از مواد عجیب، شخصیتهای غنی در بازنمایی قویترین بیانات احساسی، طراحی صدای خوب، شخصیت اصلی که با ما و ترسهایمان مواجه میشود و داستانی که از محدودیتهای انسانیت عبور میکند
تندیس برنزی به فیلم سوم/ آپارتمان سگ/ پریت تندر/ استونی/ برای اشتیاق به زندگی و توانایی لذت بردن در شرایط ناامیدکننده
تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان/ شلغم/ پیره سیگوس، سیلیا سارپو/ استونی/ تندیس طلایی بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان تعلق میگیرد به فیلم شلغم برای بازآفرینی خلاقانه داستانی قدیمی با تکنیک و زیباییشناسی غیرمنتظره، استفاده از مواد پارچهای که بر خاص بودن ان تاکید میکند و شخصیتهای خارقالعاده
تندیس طلایی به بهترین اثر دانشجویی/ نام من ادگار است/ فیلیپ دیویاک/ چکواسلواکی/ برای داستان و طنز فیلم، صداگذاری ساده و تاثیرگذار و زمانبندی حرکات با امضای منحصر به فرد کارگردان
تندیس طلایی به بهترین اثر سریالی/ افسانه موشهای قطبی/ سدریک لاشنو/ فرانسه/ برای ایدههای بسیار، استفاده خلاقانه از فیلم در فیلم، قسمتی بسیار زیرکانه و طنازانه که به خوبی و با ریتمی مناسب ساخته شده است
تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغاتی/ بیمه زنان خانهدار/ علیرضا پورشکوری/ ایران/ برای کیفیت انیمیشن و تلفیق عکاسی با انیمیشن طراحی شده
تندیس نقرهای به بهترین اثر تجربی/ ووک ژورموویک/ کرواسی، آلمان/ برای نمایش علاقه به حرکت در ورزش، افشای ریتم توقف ناپذیر زندگی مدرن و سبک بیانگر و هیجانانگیز انیمیشن
تندیس طلایی به بهترین اثر بلند/ تونی، شلی و چراغ جادو/ فیلیپ پوشیواج/ جمهوری چک، اسلوواکی، مجارستان/ برای شخصیتهایی که به خوبی پرداخته شدهاند و نمایش زیبایی و صمیمیت در قلب انسانها و اعتماد به یکدیگر
تندیس نقرهای به بهترین دستاورد فنی و هنری/ در پرواز/ اندری جوبچیک/ لهستان
جایزه ویژه هیات داوران/ وقتی که غمگینم/ لیلت التونیان/ ارمنستان – فرانسه
دیپلم افتخار/ اشکهای رود سن/ فرانسه/ یانیس بِـله، الیوت برنار، نیکولاس مایور، اتیِن مولَن، هادرین پینو، لیزا ویسنته، فیلیپین سینگر، الیس لتَیور/ برای فیلمی با لایهبندی عالی و شیوه آزموده آن برای تلفیق رویکردهای مختلف از مستند تا موزیکال و صحنه استعاری پایانی که قدرت پذیرش و تحمل ما در برابر وحشت را نشان میدهد
دیپلم افتخار بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان/ هاروی/ ژانیس نادو/ کانادا، فرانسه/ برای ارائه برشی از زندگی یک کودک، طراحی عالی، نمایش احساسات قوی در سادهترین لحظات و تاثیر بر مخاطب با استفاده از خردورزی در برخورد با از دست دادن
دیپلم افتخار/ در سایه سرو/ حسین ملایمی، شیرین سوهانی/ ایران/ برای طراحی خارقالعاده و حرکات نرم و کنترل شده انیمیشن و پیام ایثار برای هدفی والاتر
بخش آسیفا:
آخرین جوایز مربوط به بخش انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) بود که بیاینه آن توسط مهدی خرمیان قرائت شد.
در متن این بیانیه آمده است: هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ ثبت است بر جریده عالم دوام ما
انجمن آسیفا مفتخر و خرسند است که در بیست و پنجمین سال برگزاری جشنواره پویانمایی تهران و ضمن تبریک به خانواده محترم و نجیب انیمیشن، پس از مشورت تندیس و تقدیرنامه خود را به جهت دلسوزی و تلاش مستمر و فراوان در ارتقاع خدمات فنی و هنری استاپ موشن و با نزدیک به نیم قرن تلاش تقدیم مینماید به جناب آقای محمد رحیم بختیاری مردی بیادعا که در پشت دوربین همواره حامی و پشتیبان بسیاری از فیلمهای درخشان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است.
در کسوت شاگردی از زحمات و خدمات استاد گرانقدر تقدیر و تشکر میکنیم.
هیات مدیره انجمن آسیفا
هدی مسعودی، امیر مهران، حمید محمدی، عباس اصطهباناتی، مهدی خرمیان»
تندیس آسیفا به محمدرحیم بختیاری برای یک عمر تلاش در زمینه فیلمبرداری و ساخت آرماتور و عروسک استاپموشن اهدا شد.
جایزه ویژه دبیر جشنواره:
پس از آن پیام محمدرضا کریمیصارمی دبیر سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران توسط مجری برنامه قرائت شد.
در متن این پیام آمده است: «مفتخریم پس از گذشت27 سال از عمر جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران، اعلام کنیم که این جشنواره در خلال این سالها، با رشدی تدریجی و با بهرهگیری از علوم آکادمیک مبتنی بر خالقیتهای فردی و گروهی هنرمندان و فعالان نجیب و شایسته عرصه پویانمایی، توانسته است از جایگاهی ارزشمند و جهانی در میان هنرمندان و فعالان صاحب سبک و اندیشه در سراسر دنیا برخوردار شود. این مهم در سایه تلاش دستاندرکاران، دلسوزان و حمایتگران این هنر پویا و تأثیرگذار میسر شده است.
اما در این دوره مانند سالهای گذشته وظیفه خویش میدانم به عنوان دبیر جشنواره مراتب سپاس و قدردانی و امتنانم را نثار همه کسانی نمایم که پا به پای ستاد برگزاری جشنواره با حمایت و همراهیشان به عزت و شکوه این ضیافت صمیمی بیریا، ملی و بینالمللی افزودند. محمدرضا کریمی صارمی»
سپس جایزه ویژه دبیر جشنواره به الکسی دمین (داور بخش بینالملل) از روسیه و همچنین محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید و پویا برای حمایت صادقانه از اکران فیلمهای سینمای پویانمایی ایران، پسر دلفینی، لوپتو، بچه زرنگ و مسافری از گانورما اهدا شد.
در پایان این مراسم با یادی از زندهیاد وجیهالله فردمقدم، تیزری با نگاهی به آینده جشنواره پخش شد.
انتهای پیام