به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، در دنیای امروز که اطلاعات هر لحظه در حال جریان است، رسانهها بهعنوان ابزاری قدرتمند در انتقال پیام و شکلدهی به افکار عمومی مطرح هستند.
در دنیای جهانیشده، رسانهها نهتنها پل ارتباطی میان ملتها هستند، بلکه میتوانند در جبهههای جنگ نیز نقش بسزایی ایفا کنند. از مقاومت فلسطین گرفته تا تحولات اخیر در فضای مجازی، همه نشاندهنده قدرت رسانه در تغییر معادلات است؛ جایی که حتی گاهی از قدرت موشک نیز مهمتر میشود. در این مسیر، حماس با بهرهگیری از هوشمندی و ابتکار در استفاده از رسانهها، توانسته است روایتهای جدیدی از مقاومت و انسانیت را در سطح بینالمللی شکل دهد.
بر این اساس رسانههای مقاومت بار دیگر در جنگ روایتها پیروز شدند. تصاویر تحویل اسرای اسرائیلی، بهویژه لحظهای که اسیر صهیونیست سر سرباز حماس را بوسید، تبلیغات گسترده تلآویو برای تروریست نشان دادن حماس را به چالش کشید. این ویدئوها با به پا کردن طوفان در شبکههای اجتماعی، جنگ رسانهای اسرائیل را زمینگیر کرده است.
عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با خبرنگار مجله آرونو اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در فضای امروز، استفاده از رسانه، فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی در فهم مبارزه و نوعی جنگ شناختی است که باید انجام شود.
وی ادامه داد: در سفر اخیری که مقامات جنبش جهاد اسلامی فلسطینی با مقام معظم رهبری به ایران داشتند، این بحث مطرح شد که مقاومت فلسطین در زمینه رسانه بسیار خوب عمل کرده و نگاهش بسیار خوب بوده است.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه تصریح کرد: ما میبینیم که در جریان ارتباطات، اطلاعات و جهانی شدن، رسانه میتواند حرف بنیادی را بزند و حتی در جایی قدرت رسانه از قدرت موشک بیشتر است.
وی افزود: حماس از هفتم اکتبر به بعد و در جنگ رسانه در فضای مجازی و با استفاده از فناوریهای نوین بسیار هوشمند، عاقلانه و خوب عمل کرد، همچنین در جریان اعتراضات در کشورهای اروپایی و حتی خود دانشجویان آمریکایی که نتیجه بازخوانی دفاع مقدس مقاومت فلسطین است میبینیم که این آثار ابتدا توسط شبکههای اجتماعی و رسانهها تولید میشود و بعد انسانهای آزاده و انسانهای هوشمند آن را بازنشر میدهند.
رهبر گفت: در قضیه اسرا، حماس ابداع و ابتکار بسیار خوبی را در مقام عزتسنجی، استقلالسنجی و اعتقاد به مقاومت توانست انجام دهد. حماس توانست با یک آداب و مناسک اجتماعی و سیاسی، به نوعی انسانیت، شور و نشاط را مطرح کند؛ جایی که بیش از ۵۰ هزار نفر کودک، زن، کودک، بزرگ و پیرمرد و پیرزنی که مسلح نبودند و غیر نظامی بودند، شهید و بیش از هزاران نفر آواره شدند.
وی اظهار کرد: این حرکت و این نوع نگاه با خلاقیت، با هوشمندی و با توجه به بسترهای مقاومت همچون منطقهای و بینالمللی بود که بسیار خوب جواب داد، بهگونهای که در این جنگ روانی خود رژیم صهیونیستی این فضا را بازتاب داد و حتی رسانههای مطرح و رسمی آنها هم از برنده شدن حماس در این جنگ نام بردند.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: موضوع مبانی و اصولی که قوانین آن قرآنی و اسلامی است، استفاده درست و توجه به حقوق انسانی افراد است. در واقع اسلام اجازه نمیدهد حقوق بشر ملعبه و دستاویزی برای سوءاستفاده از بحثهای دیگر شود؛ چیزی که غربیها بهطور جدی و خاص آن را انجام میدهند و حقوق بشر را متناظر با منافع و متناسب با اقتصاد خودشان تعریف و تبیین میکنند.
وی تصریح کرد: نشان دادن جلوههای انسانی، آزاد شدن اسرای صهیونیستی، حتی لباس پوشاندن به آنها، توجه به آنها و رضایتی که آنها از فضاهایی که بو داشتند و بعداً اظهار کردند که تحت فشار و شکنجه نبودهاند، همه نشاندهنده این است که حماس توانسته است در این نوع از رقابت تصویرسازی و ارائه روایت جدید موفق عمل کند. این موفقیت را باید هوشمندی جبهه مقاومت در نظر گرفت چراکه حماس توانسته است استفاده درست و صحیحی از ظرفیت و پتانسیل رسانهای داشته باشد و بهدرستی این جلوه بشردوستانه و همراهی با اسرا را نشان دهد.
رهبر افزود: حماس بهصراحت اعلام کرده است آن اسرای رژیم صهیونیستی که از بین رفتهاند، به واسطه جنگافروزی، بمباران و شلیک خود رژیم صهیونیستی بوده و در واقع عامل قتل و عامل کشتن اسرا شخص اول نخستوزیر رژیم صهیونیستی است.
وی گفت: روایتسازی و تصویرسازیای که رسانه انجام میدهد بخشی از واقعیت است، اما باید در نظر گرفت که این بخشی از واقعیت، در مواقعی تمام واقعیت میشود؛ چراکه وقتی در قاب تصویر و رسانه قرار میگیرد، کل واقعیت را میسازد. از این جهت رسانه، کارگزاران رسانه و ساختار رسانه از اهمیت جدی برخوردار هستند.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار میکند: تصویرسازی و روایتسازیای که توسط رسانه صورت میگیرد، با منابع و مَصادر معرفتی که در جهان اسلام وجود دارد همچون اینکه مقاومت یک موضوع مقدس است و امدادها و سنتهای الهی را باید در نظر گرفت، پیش میرود.
به گزارش مجله آرونو، در دنیای امروز، جنگ تنها محدود به میدانهای نبرد فیزیکی نمیشود، بلکه عرصهای گستردهتر و پیچیدهتر به نام جنگ رسانهای و شناختی شکل گرفته است. در این میدان، توانمندی در استفاده از فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی میتواند تحولات عظیمی را ایجاد کند، بهویژه زمانی که اصول انسانی و مذهبی در روایتسازیها لحاظ شوند.
حماس با هوشمندی و خلاقیت در رویارویی با چالشهای رسانهای، نهتنها توانسته است قدرت رسانه را در خدمت مقاومت قرار دهد، بلکه تصویری جدید از انسانیت و مقاومت را در عرصه جهانی به نمایش گذاشته است. این نشان میدهد که در دنیای مدرن، پیروزی در هر جنگی نیازمند تسلط بر رسانهها و روایتهای انسانی است، جایی که حقیقت میتواند در قاب تصویر رسانهها شکل بگیرد و واقعیتهای جدیدی را به جهانیان معرفی کند.