جلوه‌نمایی دشمنان سلامتی در رسانه‌ها / تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سلامت ممنوع است

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، عبدالعظیم بهفر اظهار کرد: قوانین منع تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت به مانند حروف والی در زبان عربی هستند که گرچه نوشته می‌شوند، اما خوانده نمی‌شوند، به‌رغم اینکه قانون منع تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان در رسانه ملی مصوب است و هر سال کالاهای آسیب‌رسان و غیرمجاز اعلام می‌شوند، اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار می‌گیرد و شاهد جلوه‌نمایی دشمنان سلامتی در رسانه‌ها هستیم.

وی افزود: سرپیچی از این قانون هم به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد و ادعاهای غیرواقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض می‌شود، گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می‌کنند که البته در پس این اقدامات، ترس از قانون مشاهده می‌شود، اما با تساهل و مداراهای اخیر برخی از شرکت‌ها و نشان‌های تجاری با چراغ سبز رسانه ملی در چشم قوانین زل می‌زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب‌رسان به سلامت دعوت می‌کنند.

سرپرست اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با مسئولان رسانه ملی گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده‌ایم، مهم‌ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت‌ها اعلام می‌کنند که صحت‌سنجی این موضوع، وظیفه نهادهای بودجه‌ای است، اما هدف نمی‌تواند توجیه‌گر وسیله باشد، شیوع بیماری‌های مختلفی مثل سرطان با مؤلفه غذاهای مضر مماس است و تغذیه غیرسالم در بسط سبک زندگی اشتباه تأثیرگذار است.

بهفر ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ناظران در کنار نهادهای دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضائی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می‌کنند، اما جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشد و دست از مطالبه‌گری برندارد.

وی در واکنش به بعضی ادعاهای نادرست در تبلیغات محصولات غذایی تاکید کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی ادعاهای نادرست و خلاف واقع مطرح می‌شود که بعضی از آن‌ها موضوعیت ندارد؛ به عنوان مثال درج عنوان بدون کلسترول روی روغن‌های نباتی از این دسته تبلیغات محسوب می‌شود، چراکه روغن‌های نباتی در اصل بدون کلسترول است و تنها در روغن‌های حیوانی وجود دارد.

سرپرست اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیرهای استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیرهای استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد.

بهفر افزود: بسیاری از اسنک‌ها، روغن‌ها، انواع سس، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌هایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می‌کنند، غیرقانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان وجود دارد و برخی آن را به عنوان یک چالش به حساب می‌آورند، کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد نهادهای مرتبط با این موضوع دستورالعمل را با شاخص‌های کمی قابل سنجش و اندازه‌گیری، به‌روزرسانی و دستورالعمل جدید را با جدیت عملیاتی کنند.

سرپرست اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: شورای سیاست‌گذاری سلامت صدا و سیما هم به عنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامت محور، می‌تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمام امکانات خود جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کشور قرار دهیم.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *