جلوه‌ای نو از جهاد و ایثار

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، نقش معلم تنها به تدریس دروس و انتقال دانش محدود نمی‌شود، معلمان به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین عوامل محیطی، در تربیت فکری، اخلاقی، اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان سهمی مهم دارند و می‌توانند از پای تخته‌های کلاس درس با تشویق به پرسشگری، اجازه دادن به تجربه‌های نو و حمایت از ایده‌های دانش‌آموز تا نقش بسیار مهم در برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی نظارت، ارزشیابی و برقراری روابط مؤثر با دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه در قامت مدیری فداکار و ایثارگر، مشق الفبای فارسی، درس زندگی و اخلاق‌مداری را در مسیر شکوفایی استعدادها این مرز و بوم هموار سازد.

اخبار فداکاری‌های معلمان هر سال در نیمه دومین ماه بهاری در میان مردم جامعه منتشر می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، چرا که آن‌ها رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت هستند، اما در این میان فعالیت در کسوت یک مدیر شایسته که با عشق و علاقه وصف‌ناپذیری؛ عزت، کرامت، اخلاق و انسانیت را در صف‌های منظم، حیاط بازی و راهروهای مدرسه به دانش‌آموزان خود می‌آموزد و در نهایت نیروی انسانی کارآمد و با اخلاقی برای آینده کشور مهیا می‌کند، یادآور عشق و محبت‌های خالصانه و عمیق در کنار علم آموزی بوده، موضوع سخن درباره نجمه ناظمی هرندی است، او مدیر مدرسه‌ای شد که حتی درب و دیوارهای آن نیاز به تعمیراتی اساسی داشت؛ در نتیجه، در نقش خیری اجتماعی ظاهر شد و با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی، مدرسه را بازسازی کرد.

این معلم و مدیر خیر اصفهانی که حدود ۱۸ سال هر روز به عشق دانش‌آموزانش مسیر ۲۵ کیلومتری اصفهان تا فلاورجان را طی می‌کرد تا در کلاس درس زمینه‌ساز رشد همه جانبه شخصیت کودکان دبستانی باشد و مسیر زندگی آنان را شکل دهد در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که آموزش به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد، می‌گوید: معلمی شغل نیست، معلمی عشق است، معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک دانش‌آموزان، حک می‌کند و ندای فطرت را به گوش آن‌ها می‌رساند.

او که معلمی را مصداق بارز ایثار، گذشت، فداکاری و عشق بی‌نهایت به نهال‌های آینده‌ساز این مرز و بوم قلمداد می‌کند، می‌افزاید: معلم، چراغ راهنمایی است که نه تنها درس‌های علمی، بلکه دروس زندگی و اخلاق را به شاگردان خود می‌آموزد، چرا که معتقدم هر کلمه‌ای که معلم به زبان می‌آورد، می‌تواند جرقه‌ای برای پرورش افکار و قلب‌های دانش‌آموزان باشد.

ناظمی که همچون بسیاری از معلمان با سال‌ها سخت‌کوشی و عشق و پشتکار توانسته‌اند در ساخت آینده روشن برای دانش‌آموزان و فرزندان میهن اسلامی کارنامه‌ای درخشان از خود به جا بگذارند و تبدیل به معمارانی ماهر در تربیت و ساختن آینده سازان این مرز و بوم باشند، حالا به عنوان مدیر نمونه درس ایثار و فداکاری در دبستان دخترانه حسین امین یک با ۷۰۰ دانش‌آموز، معتقد است ایجاد فضایی آکنده از احترام، همدلی، انصاف و قانون‌مداری در کلاس درس و محیط مدرسه موجب تقویت این ارزش‌ها در ذهن دانش‌آموزان می‌شود، به همین دلیل، در قامت معلم و مدیر نه تنها باید دانش‌آموزان را به رعایت نظم و اخلاق تشویق کنیم، بلکه خود نیز نماد این ویژگی‌ها باشیم.

او با تاکید بر اینکه هیچ چیزی جز عشق و علاقه نمی‌تواند به انسان کمک کند که در کارش موفق شود، من امروز خیلی خوشحالم که در حرفه معلمی ادامه تحصیل دادم و به عنوان مدیر سال‌های زیادی را در مدارس تجربه کسب کردم، می‌گوید: یک مسئول مدرسه وظایف مختلفی دارد که باید آن‌ها را به نحو صحیحی انجام دهد، اما معتقدم دبستان به عنوان اولین مقطع تحصیلی دانش‌آموزان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید نسبت به شادی و نشاط آنها توجه ویژه داشته باشیم و محیطی جذاب برای یادگیری فراهم آوریم، بنابراین از ابتدای ورود با هدف بهسازی و بازسازی کالبد متناسب با دبستان شاد دخترانه، معماری مناسب نیمکت کلاس‌ها و دفتر معلمان، رنگ آمیزی و نقاشی درب و دیوارها حیاط مدرسه و کلاس، نصب لوازم تزئینی زیبا، استفاده از فضای سبز مانند باغچه و گلدان‌های سبز و زیبا، وجود نمازخانه تمیز و خوشبو، آزمایشگاه، کتابخانه، سرویس بهداشتی تمیز و مناسب‌سازی شده، پوشش یکدست دانش‌آموزان، دارای رنگ‌بندی زیبا و جذاب برای کودکان را با مشارکت و ظرفیت‌های مردمی و والدین در دستور کار قرار دادیم.

این مدیر جهادی و ایثارگر ادامه می‌دهد: وقتی تمام بچه‌ها و اولیا تغییرات را می‌دیدند، بسیار خرسند می‌شدند، تشکر می‌کردند و مشارکتشان هم بیشتر می‌شد، با این اقدام می‌خواستم به دانش‌آموزان آموزش بدهم که چطور گروهی با هم کار کنند، بنابراین آنچه تحت عنوان رابطه حسنه با دانش‌آموزان، معلمان و اولیای آنها مطرح می‌شود، پدید آوردن تمام زمینه‌ها و شرایط لازم برای ایجاد روحیه، علاقمندی به کار و انگیزش و رضایت آنان در محیط مدرسه به عنوان خانه دوم در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش است.

او با اشاره به اینکه در طول سال تحصیلی که دانش‌آموزان و معلمان طی ساعات طولانی در مدارس برای آموزش و یادگیری حضور دارند، بهداشت و سلامت محیط اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند، تصریح می‌کند: یکی از مهمترین فاکتورهای هر محیط آموزشی نظافت و تمیز بودن آن است، نظافت علاوه بر تأثیرات بسیار زیادی که در بهداشت و ایمنی محیط دارد سبب ایجاد ظاهری زیبا می‌شود که می‌تواند در روحیه شاگردان نیز تأثیر خوبی بگذارد، از این‌رو وقتی به بچه‌ها می‌گوئیم باید نظافت را رعایت کنید، این مسئله آنقدر باید برایشان جا بیفتد که به خانه‌های خودشان هم منتقل کنند، چرا که دانش‌آموزان مدرسه آینده این مملکت‌اند و ما در قبال آدم‌هایی که می‌خواهیم به جامعه تحویل بدهیم، مسئولیم.

ناظمی بازی را یکی از اساسی‌ترین نیازهای کودکان برمی‌شمارد و می‌افزاید: از آنجا که بازی نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه همه جانبه دانش‌آموزان ایفا می‌کند، تأسیس اتاق بازی در این مدرسه را به عنوان یک رویکرد نوین آموزشی اجرایی کردیم، چرا که این فعالیت ضروری، ابزاری قدرتمند برای یادگیری، کشف دنیای اطراف، و توسعه مهارت‌های اجتماعی، عاطفی و شناختی آن‌ها به شمار می‌رود، چرا که معتقدم از طریق بازی، کودکان مفاهیم انتزاعی را درک می‌کنند، مشکلات را حل می‌کنند، خلاقیت خود را به کار می‌گیرند و حافظه خود را تقویت می‌کنند.

او با بیان اینکه خلاقیت و نوآوری محرک اصلی توسعه برای هر جامعه است، عنوان می‌کند: خلاقیت و نوآوری نقطه عطف اختراعات، اکتشافات و نمودی ارزشمند از تفکر و ذهن خلاق بشر است، از این‌رو آزمایشگاه مدارس به عنوان واحد عملیاتی نظام آموزشی، با پرورش تفکر خلاق، تربیت افرادی کاوشگر، آفریننده، نوآور و مولد، نقش مهمی در شکوفایی خلاقیت دانش‌آموزان دارد، بنابراین با همکاری معلمان و مشارکت والدین دلسوز تلاش کردیم یک اتاق علوم با تجهیزات نوین و با محوریت خلاقیت و نوآوری خود شاگردان و معلمان در مدرسه دایر کنیم، چرا که معتقدیم در چنین مکانی قدرت اندیشه و مهارت ذهنی بچه‌ها تقویت می‌شود و می‌توانند برای دست یافتن به راه حل‌های مناسب و واقع‌بینانه به خلق ایده‌های نو می‌پردازند.

این مدیر فداکار و پرتلاش که برقراری روابط حسنه، جلب نظر و رضایت معلمان و والدین را سبب موفقیت دانش‌آموزان و بهبود سطح کیفیت آموزش مدارس می‌داند، می‌گوید: شاید طی چند ساعت حتی ۱۰ دقیقه روی صندلی مدیریت ننشینم، همیشه خدمتگزار والدین، دانش‌آموزان و همکارانم بوده‌ام، چرا که معتقدم تربیت تنها محدود به جنبه‌های رفتاری و اخلاقی نیست، معلم و مدیر نقش مهمی در پرورش خلاقیت و تفکر مثبت دانش‌آموز دارد، بنابراین پس از بررسی سند تحول بنیادین و مطالعه تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی، با خودم اندیشیدم چگونه آن را به شیوه‌ای ساده و درک‌پذیر برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی به محیط مدرسه و کلاس درس بکشانم، در اولین قدم با همکاری کارکنان مدرسه اهداف این طرح در دوره ابتدایی را به‌شکل برنما (بنر) در راهروی مدرسه و در معرض دید دانش‌آموزان نصب کردیم.

او اظهار می‌کند: در قدم بعد وارد تک‌تک کلاس‌های مدرسه شدم و به زبان ساده شش ساحت تربیتی را برای دانش‌آموزان توضیح دادم، از آن‌ها خواستم در زنگ‌های تفریح تابلوی نصب شده در سالن را مطالعه کنند و هرچه از آن متوجه می‌شوند برای معلم و بچه‌های کلاس توضیح دهند، از آن پس، زمان کوتاه زنگ تفریح تبدیل شد به فرصتی برای کاوش و تفکر دانش‌آموزان تا درک خود را از این عبارات و نوشته‌ها برای یکدیگر بیان کنند.

ناظمی ادامه می‌دهد: در این راستا، ساحت‌های تعلیم و تربیت برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان این‌گونه ساده‌سازی شدند که در ساحت عبادی، اعتقادی و اخلاقی برای دانش‌آموزان توضیح دادیم این ساحت هر نکته‌ای را که مرتبط با دین و ارتباط با خالق هستی باشد، در برمی‌گیرد.، آیات قرآن و احادیث ائمه بزرگوار (ع) همه در این ساحت قرار می‌گیرند، تشکر از خالق هستی و رعایت اخلاق نیک در برخورد با سایرین نیز مواردی است که در این ساحت گنجانده شده است و بدین ترتیب سایر ساحت‌های سیاسی و اجتماعی، ساحت زیستی و بدنی، ساحت اقتصادی و حرفه‌ای، ساحت علمی و فناورانه و ساحت هنری و زیباشناختی به زبان کودکانه برای آنها تصویرسازی و تشریح شد.

او خاطرنشان می‌کند: اعتقاد دارم که طی سال‌ها فعالیت در عرصه تعلیم و تربیت، دعای خیر پدر و مادرم بدرقه راه من بوده است، بنابراین تلاش می‌کنم در حوزه مسئولیتم از هرگونه تلاشی برای هدایت، تکامل، تعلیم و آموزش دانش‌آموزان این مرز و بوم کوتاهی نکنم، چرا که یکی از مهمترین اهداف نظام آموزشی پیشرفت تحصیلی است و معلمان جامعه انسان سازان نسل بعدی هستند. از خداوند می‌خواهم که عاقبت خودم، خانواده‌ام و دانش‌آموزان را به خیر کند، به طور قطع هر کار خیری که انجام دهیم، نتیجه‌اش را آیندگان خواهند دید.

تمام معلمان قابل تقدیر و ستایش هستند، اما معلمان داوطلب، فداکار و جهادی با کارهای خیر جایگاه ویژه‌ای بین مردم و دانش‌آموزان دارند، زیرا می‌دانند برای توسعه آموزش به کار بیشتر و فداکاری نیاز است و معلمی یکی از مقدس‌ترین شغل‌ها است که جلوه صبر، بردباری، ایثار و از خودگذشتگی یک انسان عاشق را به تصویر می‌کشد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *