به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، با توجه به بررسی انجامشده در خصوص بخش دوم لایحه بودجه 1404 در ارتباط با رابطه مالی دولت و نفت، ارقام مربوط به سهم دولت و مناطق نفتخیز، گازخیز و محروم از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در جداول مطابق احکام بخش اول بودجه لحاظ شده، لکن سهم حساب بهینهسازی مصرف انرژی ذیل جدول14 که مربوط به منابع و مصارف هدفمندی یارانهها که خود دارای کسری قابل توجه است، درج شده است،
این درحالی است که براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، منابع هدفمندی در سرجمع ارقام بودجه عمومی لحاظ نشده است و این منابع مرتبط با درآمدهای حاصل از فروش داخلی فرآوردههای نفتی و گاز طبیعی است و نه منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی که حساب بهینهسازی مصرف انرژی از آن سهم دارد عدم ارائه جداول شفافیت درآمدهای نفتی، هزینههای شرکت ملی نفت، منابع حساب بهینهسازی مصرف انرژی و حساب سرمایهگذاری نفت و گاز از دیگر مواردی است که علیرغم وجود حکم قانونی در بخش اول بودجه، رعایت نشده است.
پیشبرآوردی در منابع و کمبرآوردی در مصارف؛ بودجه هدفمندی باز هم دچار چالش میشود؟
بیشبرآوردی منابع جدول هدفمندی که حاصل از فروش داخلی فرآوردههای نفتی و گاز طبیعی است و کمبرآوردی قابل توجه منابع مورد نیاز برای واردات فرآوردههای نفتی و هزینههای سرمایهگذاری شرکتهای تابعه وزارت نفت از ایرادات لایحه است.
همچنین جهت ایجاد ابزار نظارت برای مجلس شورای اسلامی بر پروژههای مهم حوزه انرژی برنامه هفتم پیشرفت نظیر ذخیرهسازی گازطبیعی و میتیرینگ، لازم است ردیفی برای این موارد در بودجه درنظر گرفته شود.
جزئیات پیشبینی فروش نفت و میعانات در 1404
لازم به ذکر است، مطابق بند«الف»تبصره«3»بخش اول قانون بودجه1404، سهم دولت از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گازطبیعی معادل539هزار میلیارد تومان است. همچنین کل منابع درنظر گرفته شده از صادرات نفت خام و میعانات گازی برای تقویت بنیه دفاعی معادل 7.5 میلیارد یورو است.
انتهای پیام/