به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، با ورود به عصر دیجیتال و پررنگ شدن نقش فضای مجازی و پیامرسانها در زندگی افراد، بررسی سطح سواد رسانهای و افزایش آگاهی بشر نسبت به اتفاقات پیرامون این پیشرفتها، طی سالهای اخیر به یکی از بزرگترین دغدغههای کارشناسان امر بدل شده است، چراکه هرچه فرد از سواد رسانهای بیشتر و بالاتری برخوردار باشد، در انتخاب مطالب و جستوجوی اطلاعات بهتر عمل میکند و در برابر محتواهای تولید شده نیز عملکرد بهتری از خود نشان میدهد.
متخصصان معتقدند با داشتن مهارتهای سواد رسانهای، افراد میتوانند از سلامت روان و حتی زندگی خود در برابر هجمه اطلاعات نادرست در فضای مجازی مراقبت کنند و در عین حال از مزایای رسانه، فضای مجازی و پیامرسانها بیشترین بهره را ببرند؛ در این میان، پدیده بلاگری و اینفلوئنسری طی سالهای اخیر به وضوح در فضای مجازی قابل مشاهده است و با توجه به تأثیر فضای مجازی و محتوای داخل آن بر زندگی افراد، کارشناسان این حوزه بر افزایش سواد رسانهای جوامع تاکید دارند تا تأثیرات بلاگرها و اینفلوئنسرهای غیرواقعی، زرد و دارای زندگیهای دروغین، بر سلامت روان افراد و ابعاد زندگی واقعی آنها کاهش یابد و به صفر برسد.
برخی از افراد بدون داشتن آگاهی و برخورداری از سواد رسانهای کافی، از بلاگرها یا اینفلوئنسرهایی تقلید میکنند که نه تنها تمام ابعاد زندگی خود را به دنبال کنندگان خود نشان نمیدهند، بلکه با پرداختن به نمایشنامهای غیرواقعی، زندگی خود را بدون دردسر، دغدغه و مشکل برای مخاطبان خود به نمایش میگذارند و مخاطبانی که از سواد رسانهای کافی برخوردار نیستند، تحت تأثیر این زندگیهای دروغین و لاکچری قرار میگیرند و گاهی اوقات شاهد تصمیمگیریهای نادرستی در پی تأثیرپذیری افراد از محتوای فاقد ارزش و دروغین فضای مجازی به دنبال پایین بودن سطح سواد رسانهای آنها هستیم.
بنابر اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان، یکی از خطرناکترین آسیبهای فضای مجازی و بلاگرها بر افراد، از دست رفتن هویت واقعی آنها است، نمایشهای مقطعی و غیرواقعی بلاگرها باعث میشود که افراد حتی در خلوت با خود نیز نتوانند تصویر واقعی خودشان را پیدا کنند، آنها خود را بر اساس قضاوت و نگاه دیگران قضاوت میکنند و از این منظر، حتی حریم حقیقی خود را نیز در این مسیر از دست میدهند و حسرتزدگی، ترویج تجملگرایی و ترویج رفتارهای غلط پوچگرایی و مصرفگرایی، از جمله اثرات منفی بلاگرنماها بر زندگی مردم است.
فضای غیرواقعی مجازی و تأثیرات واقعی آن بر زندگی افراد
سینا بهورزی، کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه در گفتوگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه در واقع فضای مجازی و پیامرسانها به عضوی جداییناپذیر از زندگی افراد بدل شده است، اظهار کرد: در عصر امروز به طور تقریبی زندگی تمام افراد حتی کودکان، نوجوانان و سالمندان به فناوریهای دیجیتال، فضای مجازی و پیامرسانها گره خورده است که این موضوع علاوه بر فرصتهایی که در اختیار افراد قرار میدهد، میتواند آسیبهایی جدی به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه جمعیت بالایی از افراد استفاده کننده از فضای مجازی و پیامرسانها از سواد رسانهای کافی و لازم در برخورد با محتواها برخوردار نیستند، افزود: فضای مجازی میتواند زندگیهای غیرواقعی و غیرحقیقی را به افراد نشان دهد و با وجود مجازی و غیرواقعی بودن، تأثیرات واقعی شگرفی بر زندگی افراد داشته باشد.
کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه با اشاره به اینکه در دنیای امروز تمام ارزشها، عقاید، افکار، نگرشها و حتی احساسات افراد تحت تأثیر محتواهای موجود در فضای مجازی قرار گرفته است، تصریح کرد: برخی افراد مانند تعدادی از بلاگرها با استفاده از فضای مجازی، از آگاهی نداشتن برخی مخاطبان سوءاستفاده میکنند تا به اهداف خود برسند.
بهورزی با بیان اینکه در فضای مجازی محتواهای ارزشمند بسیاری نیز تولید میشود که در کنار این محتواها، رشد مهارتهای فردی و اجتماعی افراد را شاهد خواهیم بود، ادامه داد: تاثیرپذیری از هر محتوا در فضای مجازی نسبت به میزان سواد رسانهای افراد و تجربیات آنها در زندگی متفاوت خواهد بود.
نمایش زندگیهای دروغین و لاکچری به افراد
وی با اشاره به فعالیت بلاگرها و تأثیر نمایش زندگیهای دروغین و لاکچری به افراد گفت: بسیاری از صفحات مجازی به نوعی به یک تله برای دستیابی به کسب درآمد تبدیل شده است و گردانندههای این صفحات، از هیچ تلاشی برای رسیدن به درآمد دریغ نمیکنند و حتی بعضی بلاگرها در صفحات مجازی خود اقدام به نمایش دادن زندگیهای لاکچری و تجملی میکنند تا به وسیله آن بینندگان بیشتری را جذب و از این وضعیت کسب درآمد کنند.
کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه با بیان اینکه فعالیت این بلاگرها تأثیر بسیاری بر زندگی واقعی افراد دارد و حتی شاهد هستیم که برخی افراد با دیدن این زندگیهای تجملی و دروغین از زندگی واقعی خود ناامید شده و به تصمیمات نادرستی روی آوردهاند، اضافه کرد: سرخوردگی، حسرت و ناامیدی از جمله احساساتی است که این بلاگرها به مردم جامعه تزریق میکنند.
بلاگرها تمام زندگی خود را به دنبال کنندگان نمایش نمیدهند
بهورزی با بیان اینکه بلاگرها در فضای مجازی جای کارشناسان و مشاوران تخصصی را گرفتهاند، افزود: بسیاری از افرادی که در فضای مجازی نسبت به انتشار مطالب روانشناسی اقدام میکنند، حتی علم کافی در این خصوص ندارند و با انتشار مطالب روانشناسی زرد با احساسات و ذهن کاربران بازی میکنند و میتوانند احساساتی را به افراد القا کنند که تمام ابعاد زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه ترویج پدیده بلاگری یا اینفلوئنسری منجر به سوق یافتن افراد بدون آگاهی به سمت این فضا و گاهی تقلید از بلاگرها و اینفلوئنسرها میشود، تصریح کرد: افراد باید مد نظر داشته باشند که هیچ بلاگر یا اینفلوئنسری تمام ابعاد زندگی خود را به دنبال کنندگان خود نمایش نمیدهد و نه تنها بخشی از زندگی خود را از دیگر افراد پنهان میکند، بلکه به راحتی میتواند بسیاری از اتفاقات زندگی خود را به نوعی دیگر برای افراد تعریف کند یا به نمایش بگذارد.
کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه خاطرنشان کرد: در صورتی که کاربران فضای مجازی از آگاهی و اطلاعات کافی برخوردار باشند، بلاگرهای نمایشی، دروغین و دارای محتوای زرد را دنبال نمیکنند و با این کار نه تنها به خود و جامعه احترام میگذارند، بلکه این اقدام باعث میشود چنین بلاگرهایی کمتر دیده شوند، کمتر فعالیت کنند و در نهایت تعداد بسیار اندکی از افراد تحت تأثیر این افراد قرار میگیرند.