ثبت ۱۲۵ زمین‌لرزه در هفته دوم خرداد / کرمان رکورددار تعداد زلزله‌ها در کشور شد

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی پنجم تا یازدهم خرداد، ۱۲۵ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۱۱ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر، ۱۱ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و سه زمین‌لرزه با محدوده بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه راور در استان کرمان با رخداد ۱۰ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، دو زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، یک زمین‌لرزه در اردبیل، هشت زمین‌لرزه در اصفهان، سه زمین‌لرزه در ایلام، دو زمین‌لرزه در بوشهر، چهار زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۰ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۱۲ زمین‌لرزه در خراسان شمالی، هفت زمین‌لرزه در خراسان جنوبی و یک زمین‌لرزه در خوزستان به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، پنج زمین‌لرزه در سمنان، هفت زمین‌لرزه در فارس، یک زمین‌لرزه در قم، یک زمین‌لرزه در قزوین، ۲۲ زمین‌لرزه در کرمان، دو زمین‌لرزه در کرمانشاه، دو زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، چهار زمین‌لرزه در گلستان، چهار زمین‌لرزه در مازندران، هشت زمین‌لرزه در هرمزگان، یک زمین‌لرزه در همدان و ۱۲ زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، تهران، زنجان، سیستان و بلوچستان، کردستان، گیلان، لرستان و مرکزی هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به کرمان، یزد و خراسان شمالی با ۲۲ و ۱۲ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز پنجشنبه، دهم خرداد ساعت ۰۴:۳۷:۴۵ با بزرگی ۴.۷ ریشتر در راور استان کرمان بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۵ خرداد

در قوچان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ ریشتری و در زیارتعلی استان هرمزگان زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

آبدانان استان ایلام با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید و کانون آن در سه کیلومتری آبدانان، ۱۴ کیلومتری دره‌شهر و ۲۱ کیلومتری سراب‌باغ این استان بوده است.

یکشنبه ۶ خرداد

سالند استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۶ کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۰ کیلومتری سالند، ۴۷ کیلومتری لالی و ۵۴ کیلومتری شول آباد این استان گزارش شد.

کنگ استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۴ کیلومتری کنگ، ۴۱ کیلومتری بندر لنگه و ۴۳ کیلومتری بندر خمیر این استان گزارش شد.

در کلاله استان گلستان هم زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

در کوخرد استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۲ کیلومتری کوخرد، ۳۶ کیلومتری جناح و ۳۹ کیلومتری بستک این استان گزارش شد.

سیرچ استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر لرزید و عمق آن در هشت کیلومتری و کانون این رخداد لرزه‌ای در هفت کیلومتری سیرچ، ۲۲ کیلومتری ماهان و ۲۶ کیلومتری اندوهجرد این استان گزارش شد.

مود استان خراسان جنوبی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۸ کیلومتری مود ،۴۱ کیلومتری سربیشه و۵۷ کیلومتری بیرجند این استان رخ داد.

دوشنبه ۷ خرداد

در فارغان استان هرمزگان زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

سه‌شنبه ۸ خرداد

در دهبارز استان هرمزگان زلزله ۲.۶ ریشتری و در طبس استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

در دهرم استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۰ کیلومتری دهرم، ۳۷ کیلومتری افزر و ۴۴ کیلومتری قیر این استان بوده است.

چهارشنبه ۹ خرداد

در بالاده استان فارس زلزله ۲.۵ ریشتری، در سیریک استان هرمزگان زلزله ۲.۶ ریشتری، در ازگله استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

در آبدانان استان ایلام بعد از زلزله ۲.۸ ریشتری، زمین‌لرزه دیگری با بزرگی سه در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داد و کانون آن در دو کیلومتری آبدانان، ۱۶ کیلومتری دره شهر و ۱۹ کیلومتری سراب باغ این استان گزارش شد و زلزله ۲.۸ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در خنج استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری رخ داد و کانون آن در هشت کیلومتری خنج، ۱۸ کیلومتری ارد و ۴۴ کیلومتری محمله این استان بوده است.

آبدانان استان ایلام دو زلزله ۲.۸ ریشتری، ازگله استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ ریشتری و نورآباد استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

پنجشنبه ۱۰ خرداد

گرگان استان گلستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق هفت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۹ کیلومتری گرگان، ۱۹ کیلومتری کردکوی و ۲۵ کیلومتری سیجوال این استان بوده است.

راور استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگی ۴.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و رومرکز آن در ۳۳ کیلومتری راور، ۵۸ کیلومتری هجدک و ۷۰ کیلومتری خانوک این استان رخ داد و زلزله ۲.۶ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است

در باب انار استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

بلوک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۴ کیلومتری بلوک، ۲۲ کیلومتری فاریاب و ۳۰ کیلومتری کهنوج این استان گزارش شد.

جمعه ۱۱ خرداد

قلعه رئیسی استان کهگیلویه و بویراحمد با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و رومرکز آن در ۱۹ کیلومتری قلعه رئیسی، ۲۱ کیلومتری لنده و ۲۴ کیلومتری دیشموک این استان گزارش شد.

زیارتعلی استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۷ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان و ۲۷ کیلومتری کهنوج و ۳۰ کیلومتری فاریاب استان کرمان بوده است.

در فاریاب استان کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری فاریاب و ۴۱ کیلومتری بلوک استان کرمان و ۳۴ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان بوده است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *