به گزارش خبرنگار مجله آرونو، فائزه تقی پور امروز_ سهشنبه بیست و پنجم مهرماه_ در نشست تخصصی خانواده و رسانه که در راستای تحلیل زمینهها و عوامل فریبکاری در رسانه و راهکارهای برون رفت از آن برگزار شد، ضمن معرفی کتاب رسانه و فریبکاری اظهار کرد: امروزه انیمیشنها در خصوص کودکان و رسانه نقش مؤثری را ایفا میکنند و در این راستا اگر خوب انتخاب شوند، میتوانند به صورت قابل توجهی به رشد شناختی کودکان کمک کنند ولی در اکثر مواقع هنگامی که بهعنوان تحلیل گر بررسی میکنیم درمییابیم که انیمیشنهای در دسترس کودکان بیشتر شامل جنبههای منفی بوده و به دلیل تأثیرگذاری بیشتر کودکان مدام در معرض آسیب قرار دارند.
وی با بیان اینکه در تلاشیم کمک کنیم رسانهها برای انسان یک ابزار مثبت باشد تا با فریبکاریها این اعتماد پرهزینه را از دست ندهیم، افزود: روزی در تلاش برای فرهنگسازی واژه «سواد رسانه» بودیم اما امروزه باید بر توانمندسازی مخاطبان تمرکز و از تاکتیکهای انتقال پیام بر مخاطب و آگاهسازی آن در مواجهه با رسانه استفاده کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان با اشاره به سخن رایزمن در خصوص رسانههای مدرن تصریح کرد: رسانههای جدید در تأثیر بر نوجوانان، جزو رقیبان معلمان و خانودهها به حساب میآیند و در این راستا معلمان و خانوادهها فکر میکنند زمان آموزشهای مذهبی و فرهنگی بعد از هفت سالگی است اما رسانهها با آگاهی از تأثیر محتوا قبل از هفت سالگی و در کودکی در تلاش برای ایجاد تفکر دلخواه در کودکان هستند.
وی با توجه به انیمیشنهای معروف و تأثیرات آن بر کودکان ادامه داد: کالاهای فرهنگی با تولیدات رسانهای همراه میشوند و چرخه اقتصادی کمپانیها را پیش میبرند اما هدف رسانه القای محتوا است که به شکل منطقی در حال سیاستگذاری در نسل نوجوان است زیرا نوجوانان قبل از سن دوازده سالگی آماده پذیرش هر نوع عقیده و فکری هستند و این امر در آینده خود و کشور تأثیر گذار است.
تقیپور خاطرنشان کرد: در صورتی که رسانههای ایران اسلامی تولید محتوای بهتری را دارا باشند میتوانند قدرت رسانههای خارجی را تا حد مطلوبی کاهش دهند و در این مسیر بدترین تاکتیک خبری سکوت است که باعث افزایش قدرت منابع غیر رسمی میشود.
وی در خصوص رسانههای گرم گفت: از مهمترین رسانهها میتوان به «عکس» اشاره کرد که با توجه به ویژگیهایی از جمله قابلیت انتقال پیام، تأثیرگذاری بر مخاطب، تأثیرگذاری بالا و تعداد مخاطب افزایشی جزو رسانههای گرم بوده و بهدلیل داشتن مفاهیم متعدد باعث درگیر کردن تخیل انسان میشود؛ «عکس» با داشتن چنین ویژگیهایی در جنگ روانی نقش مؤثری داشته و بخشی از واقعیت را نشان داده یا به جابه جایی واقعیت میپردازد، همچنین مخاطب را درگیر یک تعارض و شک در اطلاعات قبلی میکند، امروزه در رسانه قدرت عکس بیشتر شده و از ابزارهای خلاق و مهم است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان با اشاره به تغیر سبک زندگی و رویکردهای ارتباطی گفت: امروزه رسانه روشهای مصرف خانواده، شکل خانه، سبک زندگی، معماری، روابط اجتماعی و تعداد فرزند را تغییر داده و زنان به دلیل مهمترین نمادهای جامعه و عناصر تربیتی همیشه مورد توجه رسانهها و مراجع سیاسی و اقتصادی بوده و تأثیر میپذیرند همچنین در حالی که مدام به فکر تأثیر رسانه بر کودکان بودهایم از سالمندان غافل شدیم و تاکنون حدود ۷۵ درصد اوقات فراغت سالمندان متعلق به رسانهها است.
وی با بیان اینکه سواد رسانه فاصله گرفتن از رسانه نیست بلکه استفاده درست و منطقی است، تصریح کرد: انیمیشنها و بازیهای رایانهای رایج، موضوع مورد بحث در رسانه و کودکان است البته با حذف کامل و ندادن دسترسی به کودکان مخالفم زیرا موجب افزایش ولع و خواسته در کودکان میشود؛ از تأثیرات رسانه بر کودکان میتوان به خشونت، خودخواهی، آسیبهای روحی و تخیلی و بی تفاوتی در کودکان اشاره کرد ولی به دلیل تأثیرات دو سویه رسانهها به افزایش هوش تکنولوژیکی، یادگیری بیشتر زبانهای زنده دنیا و مهارتهای فضایی در کودکان اشاره کرد.
تقیپور خاطرنشان کرد: افزایش اطلاعات والدین و معلمان از نکات قابل توجه است لذا اگر میخواهیم موجب کاهش تأثیرات منفی رسانه در کودکان بشویم باید زمانی را به درگیر شدن در رسانههای رایج بین کودکان اختصاص بدهیم و در تلاش برای برقراری ارتباط صحیح و اعتمادسازی بین خانواده و فرزندان باشیم همچنین بتوانیم کارهای مورد علاقه کودکان را با مشارکت همه اعضای خانواده و انسجام افراد انجام بدهیم.