به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، محمد موسوی کارشناس اقتصادی، در پاسخ به این سوال که بر اساس بررسی داده های بازارهای مصرفی، در یک سال گذشته قدرت خرید مردم افزایش یا کاهش داشته گفت: بر مبنای بررسیهای اماری سال گذشته قدرت خرید خانوار کاهش پیدا کرده است. این روندی است که در دو، سه سال گذشته شدت گرفته است و هنوز هم نمیتوانیم بگوییم قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکرده است. ولی سرعت کاهش قدرت خرید، قدری کمتر شده است. از سوی دیگر این موضوع را با توجه به تغییر قیمتها و افزایش سطح حقوق کارمندان و میزان تورم میتوان تایید کرد.
در همین رابطه ناصر پاشاپور درباره اینکه تولیدکنندگان چقدر به دادههای پایشهای بازار مصرف اهمیت میدهند، توضیح داد، وقتی پژوهشی بیش از دو دهه در بازارهای ایران ادامه مییابد، حتما مصرف کننده دارد. اما سوال این است آن گروهی که استفاده نمیکنند، چرا بهره نمیبرند و اطلاعاتشان را چگونه کسب میکنند. درحالی که این دادهها را میتوان در چندین شرکت تولید کرد. کمتر از 10درصد شرکتهای B2Cاز دادهها استفاده میکنند. باقی شرکتها هم مبتنی بر شهود و حتی سعی و خطا پیش میروند. دلایل این موضوع هم متعدد است. مهمترینش اینجاست که همچنان مارکت ما رقابتی نیست. رقابتشان در فروش نیست بلکه در تولید و گرفتن ارز و … است. وقتی در بازار رقابت سالم وجود داشته باشد اهمیت این پایشها نیز بیشتر میشود. همچنین نگرش تولیدکنندهها هم مهم است. البته باید گفت اگر بازار رقابتی باشد، نگرش هم درست میشود.
باید در واحدهای تولیدی تحلیلگر داده بازار، وجود داشته باشد
از سوی دیگر بابک کاظمی کارشناس حوزه اقتصادی در خصوص نقش داده ها در جهت گیری بازارهای مصرفی گفت: در بازار امروز، فقدان دانش در استفاده ازدادهها هم وجود دارد. درواقع برای خوانش و تحلیل این دادهها و تسلط بر آن باید در شرکتها تحلیلگر وجود داشته باشد. بنابراین این سوال مهمی است که آیا فردی در سازمان هست که به دنبال بهره از دادهها باشد و احساس نیاز کند. درواقع مدیران باید دانش خود را در زمینه تحلیل دادهها ارتقا بدهند.
انتهای پیام/