علی نیکبخت، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو اظهار داشت: این انجمن بعد از موضوع خصوصی سازی نیروگاه ها و صنعت برق و جاری سازی اصل 44 تشکیل شده و هدف از تشکیل این انجمن، پیگیری امور صنفی شرکت هایی که ماموریت بهره برداری، نگهداری و تعمیرات نیروگاه های کشور را بر عهده دارند، موضوع نظارت بر کیفیت نگهداری و تعمیرات و کمک هرچه بهتر و حرفه ای تر در راستای بهره برداری از نیروگاه ها در جهت تولید برق پایدار است.
وی افزود: ماموریتی که در ابتدا برای انجمن از طرف دولت تعیین شده بود، ارزیابی های فنی و حرفه ای پرسنل و مدیرانی است که مسئولیت در شرکت های نگهداری و تعمیرات و بهره برداری پیدا می کنند تا الزامات لازم را بتوانند بر اجرای این کار داشته باشند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران تصریح کرد: قبل از پیاده سازی اصل 44 در کشور مالکیت نیروگاهها و به تبع آن بهره برداری و نگهداری از نیروگاه ها وظیفه دولت بود و مجموعه صنعت برق به ویژه شرکت توانیر در تربیت افراد و هم آموزش های لازم و ایجاد مسیرهای ارتقای شغلی، نظارت کامل بر نیروگاه ها داشتند؛ اما با خصوصی سازی صنعت برق، دولت به واسطه اینکه بتواند بازوی نظارتی خودش را داشته باشد و اطمینان خاطر از تولید برق پایدار در بخش خصوصی را داشته باشد، معاونت برق وقت پیشنهاد تشکیل این انجمن صنفی را می دهند و این انجمن شکل گرفته و به وظایف خودش پرداخته است.
وی ادامه داد: موضوع آموزش، صلاحیت های حرفه ای، تشکیل کارگروه های مختلف در حوزه ساخت قطعات، مباحث زیست محیطی، ایمنی و اقتصاد برق و سایر کارگروه هایی که ذیل انجمن برق بر پایه خبرگی اتفاق افتاده و در حال حاضر بالغ بر 25 تا 30 هزار نفر عضو مستقیم و غیرمستقیم در انجمن فعالیت دارند که یک دانش تخصصی در اختیار دارند تا بتوانند به تولید برق پایدار در کشور کمک کنند.
نیکبخت با بیان اینکه “یکی از برنامه هایی که از بدو تشکیل انجمن اصنا در دستور کار قرار گرفت، به واسطه ایجاد شبکه ارتباطی و بستری برای تبادل افکار و آرا و نظرات فعالین این بخش و همچنین ارائه تجریبات به همدیگر، برگزاری همایش های تخصصی بود”، گفت: از سالهای اولیه تشکیل این انجمن، برگزاری همایش های تخصصی در حوزه های مختلف آغاز شد و همایش هایی را به صورت منظم در حوزه شیمی نیروگاه ها، توربین های گازی که از سالهای 80 و 81 با شکل گیری شرکت های سازنده و انتقال دانش و تکنولوژی، یک نهضت نیروگاه های سیکل ترکیبی شکل گرفت، مایش توربین های V94.2 که توسط آنسالدو، زیمنس و شرکت مپنا در ایران ایجاد شدند و مورد استفاده قرار گرفتند، همایش توربین های frame 9 ، همایش ایمنی و نیروی انسانی، همایش ساخت قطعات و همایش های مختلفی که سعی شده به صورت منظم در دوره های مختلف برگزار شود و فرصتی شود که مدیران و کارشناسان در قالب کنفرانس های علمی، با ارائه مقامات و موضوعات مختلف تبادل تجربه و دانش داشته باشند و این اتفاقی است که بالغ بر 12 سال تجربه اش وجود دارد.
وی افزود: در سالهای متمادی همایش های توربین های گازی با عناوینی چون کاربران توربین های ساخت شرکت جنرال الکتریک یا اصطلاحا frame 9 و همچنین بعد از اضافه شدن توربین های 162 مگاواتی که از مدل های V94.2 کلاس E ارتقا پیدا کردند و تعداد عمده ای توسط شرکت مپنا تولید شد، همایش کاربران V94.2 در کشور برگزار می شد، با توجه به اینکه تا قبل از شروع سال 1400 عمدتا نیروگاه های گازی کشور کلاس E بودند، این همایش ها روی توربین های کلاس E متمرکز بود و از سال 1400 به بعد عملا نیروگاه های کلاس F هم در کشور ایجاد شدند که بخشی از تجهیزات آن توسط شرکت زیمنس و آنسالدو تأمین شده و بخشی توسط شرکت مپنا تأمین شده است و این موضوع خلا و نیازی را نشان می داد که کاربران این نیروکاه ها ، علاقه مند بودند بتوانند تجربیات خودشان را به اشتراک بگذارند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران خاطرنشان کرد: روند احداث نیروگاه های جدید در ایران به سمت نیروگاه های کلاس F می رود و از این پس، تمرکز توسعه نیروگاهی کشور بر محور این تکنولوژی خواهد بود؛ از آنجایی که تکنولوژی استفاده شده در این توربین ها و نیروگاه ها سطح بالاتری نسبت به قبل دارد، در نتیجه پیچیدگی هایی که لازم است نسبت به آنها بحث و بررسی انجام شود، بیشتر است.
وی ادامه داد: تأمین تجهیزات و قطعات یدکی و موضوعات مرتبط فنی و مهندسی روی این توربین ها قطعا پیچیدگی ها و چالش های بیشتری نسبت به نیروگاه هایی دارد که تا پیش از این و از نوع کلاس E در ایران توسعه پیدا کرده بود.
نیکبخت با بیان اینکه “با افتخار می توانیم اعلام کنیم که صنعت برق ایران در حوزه تجهیزات و به ویژه توربین های گازی توان بسیار بالایی در حوزه نگهداری، تعمیرات، تأمین قطعات و بهره برداری دارد”، گفت: امسال در ماه جاری (آذرماه) همایش سالانه کاربران توربین های گازی با تمرکز بر نیروگاه های کلاس F با حضور تمامی ذی نفعان و فعالان برگزار می شود و سعی بر این شده این همایش در چهارچوب همایش های توربین های گازی بتواند نگاه ویژه ای به توربین های کلاس F داشته باشد، مواد جدیدی که در این توربین ها استفاده شده، مثل مواد پیشرفته و سیستم کنترلی که از نسل جدید استفاده شده، تمرکز بر این توربین ها را بیشتر کرده است.
وی افزود: توربین های کلاس F نسلی از توربین های گازی هستند که با پیشرفت هایی که در مواد ساخت این توربین ها و سیستم های کنترلی آن ، این امکان را ایجاد کردند که دمای احتراق در توربین گازی را بتوانند به بالای 1200 درجه ببرند و این افزایش دما با توجه به ویژگی ترمودینامیکی توربین گازی منجر به بازدهی بالاتر این توربین ها می شود؛ در واقع توربین های کلاس F که در دنیا ساخته شده اند قابلیت این را پیدا کرده اند که راندمان حرارتی بالای 39 درصد را در سیکل ساده و راندمان بالای 57 درصد را در سیکل ترکیبی بدست آورند.
انتهای پیام/