تعطیلی حیاط خلوت املاک در شهرداری/عرضه ملک در بورس از خانه سازمانی مدیران

|

فهرست مطالب

معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران جزییات عرضه ملک شهرداری در بورس را تشریح کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که به طور شفاف املاک را بفروشیم. به همین دلیل است که در چهار ماه اول سال ملکی برای فروش نگذاشتیم؛ چرا که نمی‌خواستیم به روش‌های سنتی و غیر شفاف کار را پیش ببریم.

به گزارش آرونو ، ابوالفضل فلاح ظهر امروز در نشست خبری در خصوص عرضه دو ملک شهرداری در بورس کالا گفت: روز گذشته برای اولین بار دو ملک شهرداری تهران در بورس کالا عرضه شد.

وی با بیان این‌که این ۲ ملک در منطقه ۲ شهرداری تهران است که به طور مستمر فرآیند املاک شهرداری در بورس ادامه می‌یابد، اظهار کرد: این عرضه املاک در این دوره یک تفاوت اساسی با قبل دارد چرا که ما با عرضه املاک در بورس کالا این فضا را فراهم می‌کنیم که هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی این ملک را خریداری کنند؛ اما برای اولین بار در این نوع عرضه فضایی را فراهم کردیم که پیمانکاران املاک را بشناسند و طلب‌هایشان را با این روش تادیه شود و این تادیه طلب پیمانکاران در فضای بورس کالا برای اولین بار رخ می‌دهد.

معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران با بیان این‌که پیش از این املاک به صورت مزایده به فروش می‌رسید که فرآیند آن چند ماه طول می‌کشید و هزینه‌های مختلفی داشت، ادامه داد: این در حالی است که در روش مزایده اگر در روز بازگشایی پاکت‌ها افراد شرکت‌کننده در مزایده به تعداد کافی نبودند و یا قیمت بالایی پیشنهاد نمی‌شد، مزایده تجدید شده و برای چند ماه این فرآیند طول می‌کشید اما در بورس کالا نظارت شرعی و نظارت قانونی سه قوه و همچنین نهادهای نظارتی وجود دارد و اگر در روز حراج که ما آن را برای ۲ ملک خود ۲۳ شهریورماه تعیین کردیم، این ملک‌ها به فروش نرسد تا هفت روز قابل تمدید است.

فلاح در مورد نحوه قیمت‌گذاری با تاکید بر این‌که قیمت توسط کارشناس رسمی تعیین می‌شود، تصریح کرد: در روز حراج نیز هر کسی که قیمت بالاتری پیشنهاد دهد برنده است و در این فرآیند شفافیت افزایش می‌یابد.

معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران با بیان این‌که سرعت عمل در روش بورس کالا افزایش می‌یابد چرا که ما در ابتدا ۱۰ درصد ملک و تا سه روز مابقی پول را دریافت می‌کنیم، اظهار کرد: به عبارت دیگر ظرف یک هفته پول را گرفته و ملک را در کمتر از یک ماه تحویل می‌دهیم و در کمتر از ۴۵ روز سند به نام مالک می‌شود و از مشکلات پیشین جلوگیری می‌شود چرا که بسیاری از املاکی که در مزایده به فروش رسیده و یا به پیمانکاران داده شده است پرونده قضایی دارد چرا که یا ملک را داده‌اند یا سند نداده‌اند و یا شهرداری سند را ارائه کرده اما هنوز ملک را تحویل نداده است که در این زمینه پرونده‌های قضایی متعددی داریم.

وی با بیان این‌که حالا در این روش بورس کالا همه تضامین نزد سازمان بورس است و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت، اظهارکرد: قبلا تادیه طلب پیمانکاران از طریق کارگزاری‌ها انجام می‌شد که در کمترین حالت چهار ماه زمان می‌برد و قیمت‌گذاری نیز براساس توافق فی‌مابین و یا حداکثر قیمت کارشناس رسمی بود، اما در این روش بورس کالا، در یک ماه پیمانکار به طلب خود می‌رسد و می‌تواند به قیمت واقعی نیز ملک را بگیرد و پیمانکار خیالش راحت است که ظرف زمان مشخص ملک و سند را دریافت می‌کند و ملک عرضه شده نیز معارضی ندارد و دچار مشکل قضایی نمی‌شود.

معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران با بیان این‌که تعداد زیادی از پیمانکاران برای تسویه بدهی، ملک دریافت کردند و حتی در شهرداری ثبت شده که بدهی آنها تسویه شده اما ملک یا سند را هنوز تحویل نگرفته‌اند، ادامه داد: در این شیوه جدید به هیچ وجه این مشکلات ایجاد نمی‌شود.

وی دیگر مزیت این روش را شفافیت دانست و گفت: دیگر حیاط خلوت در حوزه انتقال املاک نداریم چرا که همه چیز در بورس کالا شفاف است و دیگر درگوشی نداریم که ملکی را به افراد خاص اطلاع‌رسانی کنند و یا اطلاعیه مزایده را در روز پنجشنبه که کسی را نمی‌بینند منتشر کنند و یا به یک پیمانکار ملک خوب بدهند و به پیمانکار دیگر ملک بد و این از مزیت‌هاست؛ چرا که در حالت فعلی پیمانکارانی که در مناطق برخوردار هستند می‌توانند از شهرداری املاک بهتری دریافت کنند؛ اما پیمانکارانی که در محلات کم‌برخوردار فعال هستند شهرداری‌هایشان ملک خوبی برای عرضه ندارند که در این روش همه پیمانکاران در هر منطقه می‌توانند اطلاعات املاک در بورس کالا را کسب کنند و در روز حراج شرکت کنند.

فلاح با بیان این‌که عرضه اولیه را از املاک مسکونی شروع کردیم؛ اما در ادامه واحدهای تجاری و اداری عرضه می‌شود، اظهارکرد: ما قابلیت این را داریم که در ماه‌های آینده عرضه‌ها را بیشتر کنیم و مطمئن باشید که این پول‌ها صرف هزینه‌های جاری نمی‌شود؛ بلکه تبدیل به خدمت در شهر می‌شود.

وی با بیان این‌که ما به دنبال این هستیم که به طور شفاف املاک را بفروشیم، اظهار کرد: به همین دلیل است که در چهار ماه اول سال ملکی برای فروش نگذاشتیم چرا که نمی‌خواستیم به روش‌های سنتی و غیر شفاف کار را پیش ببریم و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان سال ۵۰۰ میلیارد تومان عرضه ملک داشته باشیم که رقم بالایی است.

معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران با بیان این‌که این دو ملکی که روز گذشته در بورس کالا عرضه شد خانه‌های سازمانی مدیران است، ادامه داد: به طور کلی تلاش می‌کنیم این نوع املاک آزادسازی شده و در بورس عرضه شود و صرف خدمت در شهر شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *