به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در مراسم تجهیز ۴ هزار کتابخانه کلاسی مدارس کشور با بیان اینکه موضوع کتاب و کتابخوانی، در جامعه مهجور است و مکلف هستیم این موضوع را در کانون توجه قرار دهیم، اظهار کرد: باید مهارتهای مطالعه را یاد دهیم.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش میداندار اصلی کتاب و کتابخوانی است و در جامعه هیچ جایی را پیدا نمیکنید که این همه مخاطب داشته باشد، افزود: مرکز ثقل و توسعه کشور و مسیر دانایی و توانایی و قدرت و توسعه، کتاب است و جای کار بسیاری دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کارهای خوبی را معاونت پرورشی از گذشته شروع کرده، اما فاصله بسیار است، ادامه داد: ۶۵۰ هزار کلاس درس و ۱۱۸ هزار مدرسه در کشور وجود دارد، زمانی میتوانیم ادعا داشته باشیم که حداقل ۱۰۰ هزار کتابخانه کلاسی داشته باشیم.
کاظمی با بیان اینکه باید بگویم نتوانستیم در حوزه کتابخوانی، سرمایهگذاریهای کافی داشته باشیم، گفت: این حرکات نمادین هم قابلتقدیر است؛ یکی از مهمترین کارها، محور توسعه و تجهیز کتابخانههای کلاسی در مدارس است، اما اینکه چگونه اقدام کنیم، مهم است، اگر به دانشآموزان بگوییم یک کتاب بیاورند، آنها دو کتاب میآورند، اگر به اولیا بگوییم دو کتاب بیاورید، کمک میکنند و این دو کتاب، پول دو کیلو میوه نمیشود.
وی با بیان اینکه نمیتوانیم به همین راحتی کتابخانه ۱۱۷ هزار مدرسه را تجهیز کنیم، اما با مشاوره هدفمند میتوانیم این کار را انجام دهیم، ادامه داد: باید کتابهای درست را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم و بعد مهارتهای مطالعه را بیاموزیم، در این راستا باید دوره آشنایی یا مهارتهای مطالعه را برای معلمان برگزار کنیم و از ظرفیت تمام معلمان استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قرار دادن کتاب در قفسه تأثیری ندارد، افزود: مدیران ما در آموزش و پرورش باید شرایط انس با کتاب را فراهم کنند؛ یکی از وظایف مهم آموزشوپرورش کشف و پرورش استعدادها است و نویسندگی از اهمیت بالایی برخوردار است؛، جامعه نیاز دارد و تمدن و زیر ساخت کشور همین است، در آموزشوپرورش وظیفه داریم روی این موضوع با تمرکز بیشتری کار کنیم و بدانیم تمام اتفاقات تعلیم و تربیت در مدرسه اتفاق میافتد.
کاظمی با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مهم، نقش الگویی کتابها است، اضافه کرد: در بعضی از بخشها مانند ورزش، جامعه معرفی میشود، اما در حوزههای علمی فرهنگی و هنری باید معرفی کنیم و میتوانیم این را موضوعی دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه اگر میخواهیم در این حوزه موفق باشیم باید نقشه راه تدوین کنیم، ادامه داد: ضریب نفوذ جشنوارهها پایین است؛ ۵۰۰ نفر شرکت میکنند و در یک دوره به یک میلیون رسیدند و این کار مربی و مدیر نیست، بلکه کار معلم در کلاس درس است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم در کانون توجه است، گفت: باید تلاش کنیم هر دانشآموز در کتابدرسی، یک کتاب غیردرسی بخواند و ظرفیت علمی به کتاب و دانش به دانشآموزان اضافه کند.