بیش از ۹۷ درصد مساحت کشور تشنه است

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، برای بارش و خشکسالی با نمایه بارش – تبخیر و تعرق استاندارد (SPEI)، علاوه بر بارش، میزان تبخیر و تعرق نیز در نظر گرفته می‌شود و این نمایه که امروزه مورد استفاده و استناد بسیاری از کشورها در مطالعات خشکسالی قرار دارد، به ویژه در کوتاه مدت برآورد بهتری نسبت به شاخص‌های مبتنی بر بارش از شرایط خشکسالی هر منطقه ارائه می‌کند.

با توجه به اینکه در محاسبه شاخص SPI بارش لحاظ می‌شود و کاهش بارش شهریور سال جاری نسبت به سال گذشته و بلند مدت، درجه‌های ترسالی به صورت پراکنده در قسمت‌هایی از استان‌های حاشیه دریای خزر، شمال غرب، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز، غرب سمنان ، قم ، خوزستان، فارس، بوشهر ، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و کرمان بوده است.

درجه‌های خشکسالی در قسمت‌هایی از گیلان، مازندران، آذربایجان غربی و شرقی، جنوب اردبیل، زاگرس مرکزی، مرکز سمنان، غرب خراسان جنوبی، مرکز خراسان رضوی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، جنوب فارس و هرمزگان ثبت شده است.

ثبت درجه‌های ترسالی در ۱۲ استان کشور

نقشه زیر، شاخص ۱۲۰ ماهه منتهی به پایان شهریور سال جاری را نشان می‌دهد و درجه‌های خشکسالی در بیشتر استان‌های فلات مرکزی ایران، جنوب، شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز بوده است.

همچنین درجه‌های ترسالی در بخش‌هایی از آذربایجان غربی و شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کردستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان ثبت شده است.

بیش از ۹۷ درصد مساحت کشور تشنه است

بیشترین درصد خشکسالی مربوط به کدام استان‌ها است؟

مطابق آمارهای به ثبت رسیده، ۸۳.۱۶ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است که ۴۴.۵۵ آن را خشکسالی شدید و بسیار شدید تشکیل می‌دهد و مجموع درصدهای خشکسالی بیشتر استان‌های کشور بالای ۵۰ درصد است که در این میان بیشترین خشکسالی در استان‌های خراسان جنوبی، سمنان، کرمان، بوشهر، قم، یزد و قزوین دیده می‌شود.

بیش از ۹۷ درصد مساحت کشور تشنه است

۹۷ درصد کشور دچار خشکسالی است

همچنین بررسی درصد مساحت تحت تأثیر خشکسالی هواشناسی با استفاده از شاخص SPI دوره ۱۲۰ ماهه منتهی به پایان شهریور سال جاری نشان می‌دهد که ۹۷.۱۳ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است که ۷۷.۸۴ درصد آن را خشکسالی شدید و بسیار شدید تشکیل می‌دهد.

مجموع درصدهای خشکسالی بیشتر استان‌های کشور بالای ۹۰ درصد بوده است و بالاترین درصد خشکسالی ۱۲۰ ماهه در استان‌های تهران، سمنان و قم دیده می‌شود.

بیش از ۹۷ درصد مساحت کشور تشنه است

شهریور بر خشکسالی‌های شدید و بسیار شدید افزود

خشکسالی هواشناسی SPEI دوره ۳۶ تا ۱۲۰ ماهه، بیانگر انباشت خشکسالی در بستر طبیعت و معیار کلی از شرایط ذخیره آبی مناطق مختلف کشور است؛ بر همین اساس این شاخص را می‌توان برای بررسی حوضه‌های آبی کشور و شرایط بلند مدت حوضه آبریز به کار گرفت.

پهنه‌بندی خشکسالی ۱۲۰ ماهه منتهی به پایان شهریور سال جاری حوضه‌های آبریز کشور حاکی از وجود خشکسالی خفیف تا بسیار شدید در بلند مدت در بخش گسترده‌ای از حوضه‌های آبریز شمال، شمال شرق، شمال غرب، جنوب شرق و مرکز کشور است که در شهریور اندکی بر خشکسالی‌های شدید و بسیار شدید افزوده شده است.

آخرین وضعیت حوضه‌های آبریز کشور

به طور کلی ۹۷.۱۳ درصد از مساحت حوضه‌های آبریز اصلی کشور دچار طبقات مختلف و خشکسالی بلند مدت هستند که حدود ۷۷.۸۴ درصد آنها با درجه خشکسالی شدید و بسیار شدید روبه‌رو است و عمده‌ترین پهنه‌های خشکسالی شدید و بسیار شدید ۱۲۰ ماهه منتهی به شهریور سال جاری در حوضه‌های آبریز مرزی شرق و فلات مرکزی دیده می‌شود.

بیش از ۹۷ درصد مساحت کشور تشنه است

بیش از ۹۷ درصد مساحت کشور تشنه است

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *