بیشترین کاهش بارندگی در گیلان، مازندران و اردبیل ثبت شد

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، در شهریور ۱۴۰۳، ۲۳ استان کشور با بی‌هنجاری منفی بارش نسبت به بلند مدت مواجه بوده‌اند و بارش کل کشور نسبت به سال گذشته و بلند مدت به ترتیب ۰.۶ میلی متر و ۱.۴ میلی‌متر کاهش داشته است.

بر اساس آمارهای به ثبت رسیده در شهریور سال جاری، میانگین دمای ۳۱ استان کشور بیشتر بوده و میانگین دمای کل کشور نیز نسبت به دوره بلندمدت مشابه، ۱.۱ درجه سلسیوس بیشتر به ثبت رسیده است.

شاخص SPI یک ماهه شهریور ۱۴۰۳ معرف وجود درجه‌های ترسالی به طور پراکنده در قسمت‌هایی از مناطق حاشیه‌ای دریای خزر، شمال غرب، شمال شرق و جنوب کشور است و نقشه شاخص SPEI مربوط به ۱۲۰ ماهه منتهی به این ماه نیز بیانگر وجود شرایط خشکی با شدت‌های متفاوت در بیشتر حوزه‌های آبریز کشور به ویژه شمال غرب، شمال شرق، مرکز و جنوب شرق است.

بر اساس تحلیل نقشه‌ها و آمارهای هواشناسی مقادیر بارش در شهریور سال جاری برابر با ۲.۸ میلی‌متر بوده است و این در حالی است که مقادیر بارش در شهریور سال گذشته ۳.۴ میلی‌متر ثبت شده است و در این ماه ۲۳ استان با بی‌هنجاری منفی بارش مواجه بودند.

به طور کلی نسبت به سال گذشته و بلندمدت، به ترتیب ۰.۶ میلی‌متر و ۱.۴ میلی‌متر کاهش بارندگی وجود داشته و بیشترین کاهش بارش نسبت به بلند مدت در استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل به ثبت رسیده است.

استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، گیلان و مازندران از جمله استان‌هایی هستند که نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی را تجربه کرده‌اند و میزان بارش‌های استان‌های خراسان جنوبی، کرمانشاه و یزد نیز نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است.

میانگین بی‌هنجاری بارش تجمعی کل کشور برابر با ۱.۴- میلی‌متر به ثبت رسیده است که بیشترین کاهش بارش در حاشیه دریای خزر، هرمزگان، کرمان، اردبیل و آذربایجان شرقی بوده است.

بیشترین کاهش بارندگی در گیلان، مازندران و اردبیل ثبت شد

کدام مناطق در ۴ هفته شهریور بارش داشتند؟

بارش طی شهریور سال جاری در بیشتر مناطق حاشیه دریای خزر، شمال غرب، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از جنوب غرب و جنوب کشور بوده است؛ در هفته اول شهریور، بارش در قسمت‌هایی از نوار شمالی، شمال غرب، استان‌های هرمزگان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان بوده در بیشینه بارش تجمعی در ایستگاه‌های حیران و رشت در استان گیلان ثبت شده است.

همچنین در هفته دوم، بارش در حاشیه دریای خزر، فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بوده و بیشترین بارش در ایستگاه رضوان شهر در استان گیلان گزارش شده است.

در هفته سوم این ماه نیز بارش در حاشیه دریای خزر، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های آذربایجان غربی، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و اصفهان بوده و بیشترین بارش در ایستگاه رضوان استان سمنان ثبت شده است.

در هفته چهارم نیز بارش در نوار شمالی، شمال غرب و شمال شرق کشور بوده است و بیشینه بارش تجمعی از ایستگاه بازیارخیل در استان مازندران گزارش شده است.

بیشترین کاهش بارندگی در گیلان، مازندران و اردبیل ثبت شد

ثبت بی‌هنجاری منفی بارش در ۲۳ استان

بر اساس اطلاعات بلند مدت بارش کشور، سهم بارش در شهریور حدود ۱.۸ درصد بارش کل سال آبی است و این در حالی است که میانگین بارش شهریور سال جاری حدود ۱.۲ درصد بارش سال آبی را تأمین می‌کند که کمتر از نرمال محسوب می‌شود و سهم بارش ۲۳ استان کشور با بی‌هنجاری منفی بارش نسبت به میانگین بلند مدت ثبت شده است.

بیشترین کاهش بارندگی در گیلان، مازندران و اردبیل ثبت شد

سال ۱۴۰۲ گرم‌ترین شهریور ۵۰ سال اخیر را داشت

در شهریور سال جاری بالاترین بیشینه دما و پایین‌ترین کمینه دما در کشور به ترتیب با ۵۹ و ۲.۹ درجه سلسیوس در ایستگاه شوش استان خوزستان و سربیشه استان خراسان جنوبی گزارش شد.

در صورتی که نگاهی به روند تغییرات دمای شهریور در ۵۰ سال اخیر بیندازیم متوجه می‌شویم در هر دهه در کل کشور با افزایش میانگین دمای ۰.۳۸ درجه سلسیوس مواجه بوده‌ایم.

سال ۱۴۰۲ با بیشینه دمای ۲۷.۶ درجه سلسیوس رتبه اول، سال ۱۴۰۳ با بیشینه دمای ۲۷ درجه سلسیوس رتبه دوم و سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ با بیشینه دمای ۲۶.۷ درجه سلسیوس رتبه سوم کشوری را در ۵۰ سال گذشته دارا بودند.

بیشترین کاهش بارندگی در گیلان، مازندران و اردبیل ثبت شد

دمای میانگین تمام استان‌های کشور در شهریور گرم‌تر از بلند مدت ثبت شد

به طور کلی در شهریور میانگین دمای بیشتر مناطق کشور بیشتر از نرمال به ثبت رسیده است و میانگین دمای استان‌های واقع در زاگرس شمالی و مرکزی و قسمت‌هایی از جنوب غرب و استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان تا حدود ۲.۵ درجه سلسیوس بیشتر از میانگین بلند مدت بوده است و تنها بخش کوچکی در شرق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و جنوب مازندران، سردتر از نرمال بوده است.

در این ماه دمای میانگین تمام استان‌های کشور گرم‌تر از بلند مدت بود و انحراف از میانگین دمای شهریور استان‌ها بین ۲.۱ درجه سلسیوس (کردستان) تا ۰.۱ درجه سلسیوس (خراسان رضوی) متغیر بوده است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *