بیشترین بارندگی برای نوار شمالی کشور ثبت شد / بارش‌های آبان چگونه خواهد بود؟

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، در هفته چهارم از سال زراعی جاری (از تاریخ بیست‌وسوم تا بیست‌ونهم مهر) استان‌های نوار شمالی کشور بیشترین بارندگی را داشته‌اند.

میانگین بارش استان آذربایجان غربی، ۰.۳ میلی‌متر و هرمزگان ۰.۵ میلی متر از میانگین بارش بلند مدت طی این هفته بیشتر و میانگین بارش کشور نسبت به بلند مدت ۱.۳ میلی‌متر کمتر بوده است.

بیشینه بارش تجمعی این هفته در ایستگاه‌های دستک، آستانه اشرفیه و چاف در استان گیلان به ترتیب به میزان ۱۱۱.۵، ۹۸.۹ و ۹۸.۸ میلی‌متر ثبت شده است.

بیشترین بارندگی برای نوار شمالی کشور ثبت شد / بارش‌های آبان چگونه خواهد بود؟

ثبت بارش کمتر از نرمال در ۱۷ استان

در طول مدت زمانی مذکور، در بیشتر استان‌های نیمه شرقی و جنوبی کشور، انحراف بارش دریافتی نسبت به بلند مدت در شرایط نرمال بوده است.

استان‌های خراسان شمالی و رضوی، گلستان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، مرکزی، همدان، کردستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و خوزستان، در بخش‌هایی از مساحت خود بارش کمتر از نرمال تا ۴۰ میلی‌متر داشته‌اند.

همچنین در این مدت استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، کرمان و هرمزگان، در بخش‌هایی از مساحت خود بارش بیشتر از نرمال تا بیش از ۴۰ میلی‌متر و در بخش‌های دیگری، بارش کمتر از نرمال تا بیش از ۴۰ میلی‌متر داشته‌اند و وضعیت سایر استان‌های کشور در شرایط نرمال ثبت شده است.

بیشترین بارندگی برای نوار شمالی کشور ثبت شد / بارش‌های آبان چگونه خواهد بود؟

خشکسالی ضعیف تا شدید در ۱۲ استان کشور ثبت شد

بر اساس اطلاعات نقشه وضعیت خشکسالی طبق شاخص کوتاه مدت مؤثر ۱۴ روزه ‏EDI‬ ، بیشتر استان‌های واقع در یک سوم شمالی کشور از نظر شاخص مؤثر خشکسالی در شرایط خشکسالی قرار داشته‌اند و استان هرمزگان در بخش‌هایی از مساحت خود ترسالی خفیف داشته است.

استان آذربایجان غربی در بخش‌هایی از مساحت خود ترسالی خفیف تا شدید و در بخش‌های دیگر خشکسالی خفیف و متوسط داشته است.

استان‌های خراسان شمالی، سمنان، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، زنجان، قزوین و کردستان، در بخش‌هایی از مساحت خود خشکسالی ضعیف تا شدید داشته‌اند و وضعیت برای سایر استان‌های کشور در شرایط نرمال بوده است.

بیشترین بارندگی برای نوار شمالی کشور ثبت شد / بارش‌های آبان چگونه خواهد بود؟

افزایش دمای هوا در تمام استان‌های کشور مشاهده می‌شود

نمودار و نقشه بیانگر اختلاف میانگین دمای هفته چهارم سال زراعی جاری با میانگین دما در بلند مدت نشان می‌دهد که در کل کشور شاهد سه درجه سانتی‌گراد افزایش دما بوده‌ایم که این افزایش دما شامل تمام استان‌ها می‌شود.

بیشترین بی‌هنجاری مثبت دمای میانگین هفته مربوط به استان خراسان جنوبی به میزان ۴.۴ درجه سانتی‌گراد و کمترین آن مربوط به اردبیل به میزان ۱.۲ درجه سانتی‌گراد بوده است.

بیشترین بارندگی برای نوار شمالی کشور ثبت شد / بارش‌های آبان چگونه خواهد بود؟

بیشترین بارندگی برای نوار شمالی کشور ثبت شد / بارش‌های آبان چگونه خواهد بود؟

بارش‌های آبان چگونه خواهد بود؟

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، بارش از تاریخ هفتم تا سیزدهم آبان در استان‌های حاشیه زاگرس شمالی، میانی و جنوبی و دامنه جنوبی البرز غربی تا ۳۰ میلی‌متر بیشتر از نرمال است و بارش در نوار شمالی شرقی و بخش‌هایی از جنوب شرق، کمتر از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال پیش بینی شده است.

بارش هفته سوم آبان یعنی از تاریخ چهاردهم تا بیستم آبان، در بخش‌هایی از جنوب شرق کشور کمتر از نرمال انتظار می‌رود و در سایر مناطق کشور گرایش به بیش از نرمال دارد.

همچنین بارش هفته چهارم آبان یعنی از بیست و یکم تا بیست و هفتم آبان در نیمه شمالی کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق کمتر از نرمال خواهد بود.

جدیدترین پیش‌بینی دمای هوا برای آبان

دمای هفته دوم آبان از تاریخ هفتم تا سیزدهم، در یک سوم جنوبی کشور به جز جلگه خوزستان یک درجه سانتی‌گراد تا سه درجه سانتی‌گراد بیشتر از نرمال و در سایر مناطق تا سه درجه سانتی‌گراد کمتر از نرمال خواهد بود.

در هفته‌های سوم و چهارم از چهاردهم تا بیست و هفتم آبان، دمای هوا در جنوب و جنوب شرق یک درجه سانتی‌گراد تا سه درجه سانتی‌گراد بیشتر از نرمال و سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *