بودجه ۱۵۰ همتی شهرداری تهران در ۱۴۰۳/ حریم و محدوده تهران بزرگ نشده است

|

فهرست مطالب

رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که ۵۰ درصد بودجه شهرداری تهران در سال آینده به حمل و نقل اختصاص دارد.

به گزارش آرونو ، مهدی چمران در نشست خبری امروز که در مورد تبیین کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران برگزار شد، در ابتدا ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین گفت: در هفته گذشته بودجه سال آینده شهرداری تهران در شورای شهر به تصویب رسید و در زمان مقرر خود اعلام شد و با برنامه ریزی های انجام شده امید است شهرداری تهران بتواند در سال جدید به موقع کارهای خود را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران از ویژگی های خاص برخوردار است، اظهار کرد: در این بودجه موضوعات اساسی شهر را جدا کرده و بر این اساس بودجه در نظر گرفتیم و همانطور که می دانید سال گذشته ده هزار میلیارد تومان، به صورت مازاد بودجه برای حمل و نقل تصویب شد که البته شهرداری تهران فراتر از آن درآمد داشت و در متمم بودجه این موارد قید شد و خوشبختانه برنامه ریزی و قراردادها به جای خوبی رسید؛ البته امسال نتوانستیم شاهد حضور چشمگیر در حوزه حمل و نقل باشیم؛ اما برای سال آینده می‌بایستی شاهد تحولات چشمگیر در این حوزه باشیم.

چمران ادامه داد: بودجه سال آینده شهرداری تهران در ابتدا به ۱۳۵ همت تعیین و مورد تأیید شورای شهر قرار گرفت که در نهایت برای مسئله حمل و نقل ۱۵ همت مخصوص در نظر گرفته شد و بودجه بیش از ۱۵۰ همت و به تصویب شورای شهر تهران نیز رسید که بعد از طی مراحل اداری ابلاغ خواهد شد.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، همچنین  در ردیف ها و تبصره ها برای حوزه حمل و نقل، بودجه در نظر گرفته شد که به عبارتی حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان یعنی حدود نیمی از بودجه برای موضوع حمل و نقل و ترافیک در تهران در نظر گرفته شده است تا بتوان یکی از موضوعات مهم شهر تهران را حل کرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اختصاص این حجم از بودجه به مسئله حمل و نقل، عقب ماندگی چندساله جبران شود، گفت: در کنار حل مشکل حمل و نقل عمومی، شاهد بهبود وضعیت آب و هوا و ترافیک نیز خواهیم بود و این در حالی است که سعی شده از مصارف هزینه‌ای و یا هزینه‌های جاری کاسته و هزینه‌های عمرانی افزوده شود و تلاش بر این بود هزینه‌ها نسبت به بودجه سال قبل، کاهشی باشد که این مهم محقق شد.

چمران در تشریح سهم بودجه‌ای هر یک از مأموریت‌های شهرداری تهران گفت: ۱۰ درصد از بودجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی، ۴۸ درصد بودجه به موضوع حمل و نقل و ترافیک، ۱۵ درصد بودجه به حوزه خدمات شهری و محیط زیست، ۵ درصد بودجه ایمنی و مدیریت بحران، ۲ درصد بودجه شهرسازی و  ۲۰ درصد بودجه توسعه و هوشمندسازی است.

وی با بیان اینکه در سال قبل ۴۰ درصد از بودجه هزینه‌ای بود؛ اما در بودجه سال آینده ۳۶ درصد بودجه هزینه‌ای است و مابقی به تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی اختصاص دارد، اظهار کرد: جهت گیری بودجه کاملاً مشخص است که به سمت کاهش هزینه‌ها رفته و برای حل مسائل اصلی شهر، بودجه بیشتری اختصاص یافته است و این بودجه کمک خواهد کرد که مسائل باقی مانده حل شود؛ البته برای پروژه‌های عمرانی شهر به صورت جزئی برنامه ریزی شده که پس از تصویب نهایی بودجه، این ارقام در دسترس قرار خواهد گرفت.

مهدی چمران در ادامه نشست خبری در مورد وضعیت متمم بودجه شهرداری تهران برای سال جاری نیز گفت: بودجه شهرداری در سال جاری با احتساب متمم از ۱۰۴ همت به ۱۵۰ همت در سال آینده رسیده است اما دقت داشته باشید، اینکه متمم ارائه شده به این معناست که درآمدها در حال تحقق است البته بودجه چندان زیاد نشده بلکه قیمت ها بالا رفته است پس نباید خیلی خوشحال شویم که بودجه به این میزان رسیده در حالیکه باید این موضوع را در نظر گرفت که متأسفانه هزینه ها افزایش یافته است و البته  قطعاً ما باز هم مشکل خواهیم داشت و باید تلاش کنیم که بودجه سال آینده نیز محقق شود.

کسی که بیشتر ساخت و ساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، باید عوارض بیشتری بپردازد

وی با بیان اینکه عوارض اضافه بر طرح جامع شهر و تراکم و یا جرائمی که بر اساس تخلف اخذ می شود، درآمد ناپایدار است، اظهار کرد: البته دقت داشته باشید که تمام درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست. برخی از نقاط شهر نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و ما ظرفیت نوسازی و بازسازی زیادی داریم. این موارد درآمدهایی است که باید ایجاد شود؛ اما دقت داشته باشید که ما در شورای شهر، افزایش عوارض را به قدری حداقلی در نظر گرفتیم که حتی از میزان حقوق کارمندان کمتر بود؛ تلاش بر این بود که کسی که بیشتر ساخت و ساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، عوارض بیشتری بپردازد. 

نباید در زمان آغاز ساخت یک ساختمان تمام پول عوارض را از مالکان گرفت

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برخی سالها فیش عوارض نوسازی چاپ نشده بود، گفت: این موضوع مطرح می شد که هزینه عوارض پایدار از هزینه چاپ فیش های عوارض کمتر است و افزایش عوارض به صورت پنج ساله انجام شد؛ البته این افزایش با نرخ تورم همسان نیست. رقم عوارض مقداری افزایش یافته است. نباید در زمان آغاز ساخت یک ساختمان تمام پول را از مالکان گرفت. بیمه، شهرداری و بخش های مختلف در ابتدای ساخت، رقم بالایی اخذ می کنند و می گویند؛ برو بساز! و البته امیدواریم به تدریج اخذ عوارض پایدار افزایش یابد.

چمران در ادامه در مورد وضعیت مسکن در شهر تهران گفت: در حوزه مسکن نیز برنامه‌های زیادی در نظر گرفته شده است؛ بگونه ای که شهرداری با سایر نهادها برنامه های مشترک را اجرا خواهند کرد تا در کاهش اجاره بها مؤثر باشد.

حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در تهران هنوز در حد تفاهم نامه است

رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: این برنامه ها هنوز عملیاتی نشده پس نمیتوانم جزئیات بیشتری را بیان کنم اما در مورد حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در تهران باید بگویم که این موضوع هنوز در حد تفاهم نامه است و به محض اینکه این تفاهم نامه‌ها به قرارداد تبدیل شود، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

اینگونه نیست که دارایی‌های شهر را به فروش بگذاریم

مواردی که برای شهر ارزشمند و درآمدزاست، به فروش نخواهد رسید

وی در مورد فروش برخی از املاک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برخی اموال باید فروخته شود، تأکید کرد: وقتی ملکی خوب باشد حفظ خواهد شد تا از آن درآمد برای شهر کسب شود و اینگونه نیست که دارایی‌های شهر را به فروش بگذاریم و قطعاً مواردی که برای شهر ارزشمند و درآمدزاست، به فروش نخواهد رسید. مواردی به صورت پایاپای به فروش می‌رسد و درآمد حاصل از آن صرف توسعه شهر خواهد شد.

اختصاص ۱۲ هزار میلیارد یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی

رقم قراردادهای چین توسط دولت، بخش خصوصی خارجی و بخش خصوصی داخلی پرداخت خواهد شد

چمران در مورد تأمین اعتبارات از سوی شهرداری برای قرارداد با چینی‌ها با بیان اینکه ۱۲ هزار میلیارد یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی و دیگر بخش‌ها در نظر گرفته شده است و دولت برای مترو حداقل نیمی از هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد و بخشی از آن را شهرداری پرداخت می‌کند، گفت: رقم قراردادهای چین توسط دولت، بخش خصوصی خارجی و بخش خصوصی داخلی پرداخت خواهد شد و فراتر از بودجه شهرداری است.

اختصاص بودجه به پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس و بزرگراهی پایتخت 

رئیس شورای شهر تهران در مورد وضعیت اختصاص بودجه به پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس و بزرگراهی، افزود: برای پروژه امتداد بزرگراه یادگار امام (ره) در بودجه سال آینده، اعتبار خوبی اختصاص داده شده است و در مورد پروژه بزرگراه شهید بروجردی، اگر معارضین برطرف شود، سال آینده به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید و در مورد بزرگراه شهید شوشتری نیز اعتبار ویژه‌ای پیش بینی شده تا فاز اول آن در سال آینده اجرایی شود.

ترجیح می‌دهیم که از تولید داخلی حمایت کنیم

زمانی خرید خارجی انجام می‌شود که ببینیم اتوبوس داخلی تأمین نمی‌شود

وی در مورد وضعیت ورود اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی با بیان اینکه حتی اگر قیمت اتوبوس داخلی گران تر باشد ترجیح می‌دهیم که از تولید داخلی حمایت کنیم، افزود: قراردادهایی که در داخل کشور منعقد شد گران تر است و باز هم تأکید می‌کنیم که اتوبوس از شرکت های داخلی خریداری شود و خرید از  شرکت های خارجی نیز پس از جبران ضرورت های فعلی،  باید منوط به انتقال تکنولوژی باشد اما دقت داشته باشید که زمانی خرید خارجی انجام می شود که ببینیم اتوبوس تأمین نمی‌شود؛ البته شرکتی که ما در چین با آن قرارداد بسته‌ایم روزانه ۴۵۰ دستگاه اتوبوس می سازد و نه تنها برای ما بلکه برای اروپا و آمریکا نیز اتوبوس تولید می‌کند.

تولید اتوبوس‌های برقی با کمک مپنا و جهاد دانشگاهی

چمران با بیان اینکه بیشترین تعداد اتوبوس داخلی که تحویل داده شده است، ۵۰ دستگاه است و تشکر می‌کنیم، اظهارکرد: می‌دانیم که این شرکت تمام توان خود را به کار گرفته تا همین میزان اتوبوس را نیز تحویل دهند. برخی خودروسازان نیز ۳۵ دستگاه می‌توانند تحویل دهند. تعدادی از اتوبوس‌ها وارد خطوط شده و پس از این نیز به تدریج اتوبوس‌ها وارد خواهد شد؛ اما تلاش بر این است که با کمک مپنا و جهاد دانشگاهی اتوبوس‌های برقی در داخل کشور تولید شود.

هشدار به خودروسازان داخلی برای رفع ایرادات اتوبوس‌ها 

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در بخش داخلی به برخی خودروسازان برای ایرادات اتوبوس ها هشدار داده شد و خودشان نیز می‌دانند و برای رفع آن تلاش می کنند، گفت: ما نیز به آنها کمک می کنیم تا ایرادات را رفع کنند.

رد ورود اتوبوس‌های خارجی معیوب به تهران 

وی با رد ورود اتوبوس‌های خارجی دارای عیوب گفت: ما اتوبوس خارجی معیوب نداریم و تنها چند دستگاه وارد شده که به صورت آزمایشی در حال فعالیت است و شرکت خارجی این تضمین را داده که در صورت وجود مشکل، اتوبوس‌های جایگزین را تأمین کند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امیدوارم اتوبوس‌ها به موقع تحویل داده شود؛ چراکه قرار است تا پایان سال آینده ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس تولید داخلی به ناوگان وارد شود، افزود: سال آینده وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر می شود.

شهرداری قراردادها با خودروسازان داخلی را منعقد و مبالغ را پرداخت کرده است

وی با بیان اینکه یکی از شرکت‌های داخلی تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده است، اظهار کرد: تعدادی از اتوبوس ها نیز در حال تست است و سال آینده وارد ناوگان خواهد شد. شهرداری قراردادها را منعقد کرده و مبالغ را پرداخت کرده است.

تمام اتوبوس‌های وارداتی از چین با اصرار وزیر صمت برقی خواهند بود

چمران در ادامه با اشاره به اینکه با پیشنهاد وزارت صمت و اصرار وزیر صمت، تمام اتوبوس های وارداتی از چین برقی خواهند بود، ادامه داد:در حوزه برقی سازی داخلی نیز تعدادی اتوبوس تا پایان سال آینده تحویل داده خواهد شد. سه شرکت کنار هم قرار خواهند گرفت تا اتوبوس های برقی داخلی ساخته شود.

برای تخلفات در حوزه شهرسازی کیسه‌ای ندوختیم

شهرداری به اندازه‌ای درآمد دارد که چشم به تخلفات ندوزد

وی با تأکید بر اینکه برای تخلفات در حوزه شهرسازی کیسه‌ای ندوختیم، اظهار کرد: ما بودجه کمی برای این بخش در نظر گرفته‌ایم و تمام تلاش ما این است که جلوی تخلفات را بگیریم. حتی در منطقه ۱۹ برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز کشته دادیم و شورا و شهرداری برای تخلفات کیسه ندوخته؛ بلکه همواره سعی کردیم که درآمد حاصل از تخلفاتی که ناگزیر است، کم باشد و شهرداری به اندازه‌ای درآمد دارد که چشم به تخلفات ندوزد.

رد بزرگ شدن محدوده شهر تهران

اگر برای اسلامشهر، رباط کریم و لواسان حریم نبینیم، تهران را می‌بلعند 

کسی حق ندارد یک سانتی متر از محدوده تهران پیش برود

چمران در ادامه با رد بزرگ شدن محدوده شهر تهران، تأکید کرد: اما اگر برای شهرهایی همچون اسلامشهر، رباط کریم و لواسان حریم نبینیم، این شهرها بزرگتر می‌شوند و به طرف تهران می‌آیند و حتی پایتخت را می‌بلعند و در واقع تهران در محدوده خود باقی مانده و کسی حق ندارد یک سانتی متر از این محدوده پیش برود؛ اما اگر می بینید که در آن سمت بزرگراه آزادگان، مرتضی گرد پدید آمده این شهر مربوط به تهران نیست و شهرداری تهران نمی‌تواند در امور این بخش دخالت کند و مرتضی گرد دهداری و تشکیلات دارد. 

وی در مورد حضور چینی‌ها در موضوع مسکن با تأکید بر اینکه حضور آنها بیشتر در حوزه سرمایه گذاری است، ادامه داد: در مسکن بحث چینی و غیرچینی نیست و می‌بینید که در ساخت مسکن مهر نیز ترک‌ها در تهران مسکن ساختند و رفتند.

سرعت ساخت و ساز در کشور ما متأسفانه پایین است و ترکیه جلوتر از ماست

حضور چینی‌ها در حوزه مسکن بیشتر در حوزه سرمایه گذاری است

چمران با تأکید بر اینکه ساخت مسکن به مسائل سیاسی ارتباطی ندارد، گفت: سرعت ساخت و ساز در کشور ما متأسفانه پایین است و ترکیه جلوتر از ماست و همین حالا یک شرکت ترکیه ای در روسیه در حال ساخت مسکن است؛ چراکه روس‌ها اعلام کردند که دو ساله مسکن می سازند در حالیکه ترکیه یک ساله مسکن می‌سازد. در ایران موضوع حضور چینی‌ها بیشتر در حوزه سرمایه گذاری است و قاعدتاً اگر از نیروی انسانی و مهندسان ایرانی استفاده کنند، ارزان تر خواهد بود. همانطور که گفتیم هنوز جزئیات مشخص نشده است.

انتهای پیام 

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *