بهترین روش مطالعه برای امتحان بدون فراموشی چیست؟

|

فهرست مطالب

سیدمحمدعلی ظفر در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو اظهار کرد: سبک مطالعه PQRSIX روشی شش مرحله‌ای برای مطالعه مؤثرتر دروس است که به دانش‌آموز کمک می‌کند علاوه بر یادگیری بهتر مطالب درسی، بتواند آن را در حافظه خود تثبیت کند و به یاد بسپارد.

وی افزود: در گام نخست دانش‌آموز باید به مدت حداکثر ۱۰ دقیقه مروری سطحی و نگاهی جزئی بر محتوای مورد مطالعه داشته باشد، سپس در گام دوم چند سوال مهم از این محتوا طرح می‌کند تا ذهنش با مطالب درسی درگیر شود و برای یافتن پاسخ این سوالات مطالعه را شروع کند.

مشاور رسمی آموزش‌وپرورش ادامه داد: در گام بعد دانش‌آموز وارد مطالعه عمیق و دقیق مطلب درسی می‌شود و باید با مطالعه صحیح در محتوای درس تسلط پیدا کند تا در گام چهارم بتواند به سوالاتی که طرح کرده بود، پاسخ دهد؛ پس از پاسخ دادن به سوالات، دانش‌آموز متوجه اشکالات خود در مباحث مورد مطالعه می‌شود، بنابراین در گام پنجم باید مطالب را مرور و اشکالات خود را رفع کند.

ظفر عنوان کرد: پس از مطالعه عمیق و رفع اشکال، دانش‌آموز در گام پایانی خود را ارزیابی می‌کند تا بسنجد پس از طی کردن مراحل مطالعه به چه میزان در فهم و یادگیری مطالب و تثبیت آن موفق بوده است، مرحله ارزیابی علاوه بر سنجیدن دانش‌آموز مزیت دیگری نیز دارد و موجب افزایش فوق‌العاده اعتماد به نفس دانش‌آموز می‌شود.

وی با بیان اینکه اغلب دانش‌آموزان ایده‌آل‌گرا دچار وسواس در مطالعه می‌شوند، اضافه کرد: برخی دانش‌آموزها در مطالعه دروس حساسیت زیادی به خرج می‌دهند و به اصطلاح به وسواس در مطالعه دچار می‌شوند و این امر سبب صرف کردن ساعت‌ها زمان دانش‌آموز برای مطالعه بخشی از محتوای کتاب می‌شود.

مشاور تحصیلی و کنکور با بیش از ۱۵ سال سابقه خاطرنشان کرد: وسواس در مطالعه سبب کند شدن فرایند مطالعه و یادگیری می‌شود و دانش‌آموز هر مطلبی را که مطالعه می‌کند، حس فراموشی به او دست می‌دهد و مجدد بازمی‌گردد و آن مطلب را مطالعه می‌کند، به همین سبب خواندن بخش کوچکی از محتوای درس می‌تواند ساعت‌ها زمان دانش‌آموز را به خود اختصاص دهد که در پایان سبب کلافه شدن دانش‌آموز و رها کردن مطالعه می‌شود.

ظفر با بیان توصیه‌ای به دانش‌آموزان به مناسبت فرارسیدن ایام امتحانات افزود: واقع‌بینانه عمل کنید و حتی اگر فرصت اندکی تا روز امتحان در اختیار دارید، از همین زمان اندک استفاده کنید و به توانایی و دانش خود اعتماد داشته باشید و خود را دست کم نگیرید، چراکه با برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر می‌توانید به خواسته‌ها و اهدافی که برای خود ترسیم کرده‌اید دست پیدا کنید.

روش تصحیح برگه امتحانات نهایی

وی درباره فرایند تصحیح برگه امتحانات نهایی تاکید کرد: آشنایی دانش‌آموز با فرایند تصحیح برگه‌های آزمون از این نظر اهمیت دارد که می‌تواند اضطراب و نگرانی دانش‌آموز را در ایام امتحانات کاهش دهد و عملکرد او را بهبود ببخشد.

مشاور تحصیلی و کنکور گفت: تفاوت تصحیح برگه آزمون در مدرسه بدین صورت است که معلم به‌تنهایی تمام برگه‌ها را تصحیح می‌کند و می‌تواند نظر شخصی خود را در نمره‌دهی اعمال کند و گاهی دانش‌آموزان با این موضوع به چالش برمی‌خورند، چراکه اگر دانش‌آموز مطلبی را در خارج از فضای مدرسه آموزش دیده باشد و در زمان امتحان، پاسخ صحیح را به زبانی غیر از زبان معلم و روش تدریس او بنویسد، احتمال دارد معلم برای او پاسخ نادرست در نظر بگیرد و دانش‌آموز نمره آن سوال را از دست بدهد.

ظفر عنوان کرد: تصحیح اوراق توسط مصححان امتحانات نهایی به این شکل است که مصححان با استفاده از آئین‌نامه و پاسخ‌نامه امتحان که در دست دارند، برگه‌های آزمون را تصحیح می‌کنند، همچنین هر برگه دانش‌آموز توسط دو مصحح بررسی می‌شود و اگر تفاوت نمره‌دهی دو مصحح بیش از حد معینی باشد، برگه آزمون به دست مصحح سوم سپرده می‌شود تا پس از بررسی نمره نهایی را اعمال کند.

وی ادامه داد: برگه‌های امتحان نهایی به صورت دستی تصحیح نمی‌شود، بلکه با اسکن کردن برگه امتحان دانش‌آموز در تارنمای مورد نظر، دبیر مربوطه به صورت الکترونیکی برگه‌ها را تصحیح می‌کند، نکته‌ای که وجود دارد این است که تصحیح برگه‌ها به صورت اتفاقی انجام می‌شود و مصححان از اینکه برگه آزمون کدام دانش‌آموز را تصحیح می‌کنند، مطلع نیستند.

عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور خاطرنشان کرد: به‌طور معمول نتیجه امتحانات نهایی دانش‌آموزان با تأخیر اعلام می‌شود، زیرا پشت سر گذاشتن فرایند تصحیح برگه‌های آزمون و اعمال نمرات مقداری زمان‌بر است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *