به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، در زمانه فعلی با پدیدهای با عنوان «بلاگر» روبهرو هستیم که به واسطه آن نهتنها مصرفگرایی در بین افراد افزایش پیدا کرده است، بلکه انجام رفتارهایی که فاقد ارزش هستند راهی برای محبوبیت و کسب درآمدهای نجومی شده است؛ تا مدتها پیش فضای مجازی تنها برای دیده شدن بلاگرهای مثبت و محصولات فروشندگان یا درآمدزایی برای صاحبان کسبوکارها بود، اما امروزه این فضا تبدیل به فضای کسب درآمد برای برخی بلاگرهای زرد شده، در حال حاضر سوال قابل توجه این است که بلاگری و کسب درآمد به چه قیمتی؟ به قیمت شکستن مرزها و رد شدن از روی پیکره ارزشهای جامعه یا به قیمت رفتارهای محقرانه در برابر کاغذی به نام «پول»؟
این روزها در اینستاگرام شاهد رفتارهای عجیبوغریب برخی بلاگرهای زرد و بیمحتوا هستیم که برای سرگرم کردن مردم و به قولی افزایش فالور، خود را به هر دری که بگویید میزنند؛ از هزار دروغ گرفته تا داستانهای آبکی ردیف کردن که به قول خودشان داستان زندگیشان است موجب ایجاد فضایی برای ترحم یا وسیلهای برای دستکاری کردن احساسات و عواطف مردم شده است، اما بهواسطه آن، فضای مجازی که یکی از منابع اطلاعات و یکی از رسانههای تأثیرگذار برای افراد است، دچار تزلزل شده و پیدا کردن حقیقت و اعتماد در این فضا بسیار سخت و دشوار شده است؛ میگوئید چرا؟ زیرا هر فردی که از راه میرسد بهدنبال جمع کردن کولهباری از اهداف شخصی برای خود است و نهتنها اخلاق را رعایت نمیکند، بلکه برای آن ارزشی هم قائل نیست در نتیجه منجر به بیاعتمادی مردم به فضا شده و نمیتوانند مسئله درست را از غلط تمیز دهند.
از همه این مسائل که بگذریم موضوعی که این میان حائز اهمیت است، «ترویج رفتارهای غلط» در میان کاربران فضای مجازی است؛ منظور از ترویج رفتارهای غلط همان بیاخلاقیها و رد شدن از ارزشهای انسانی و نیز قبحشکنی است؛ رفتارهایی که منجر شده پولداری و کسب درآمد به هر قیمتی مهمتر و جایگزین مفاهیمی همچون شخصیت، شأن، انسانیت و صداقت شود؛ پیش از این بلاگرها با به تصویر کشیدن زندگی لاکچری، خوشبخت و زیبا تلاش میکردند، مخاطب را به خود جلب و از این طریق جذابیتهایی خلق کرده که مخاطبان خود را افزایش دهند و در نتیجه درآمدزایی میکردند، اما امروزه روش جذب مخاطب در پلتفرم اینستاگرام کمی تغییر پیدا کرده بهطوری که افراد تصمیم گرفتند با نشان دادن زندگی به ظاهر خوشبخت خود مخاطبان را به خود جذب کرده تا از این طریق محبوبیت بیشتری کسب کنند.
برخی بلاگرها نسبت به معروف شدن و افزایش دنبالکننده با تولید محتواهای زرد همچون رقص و حرکات موزون در موقعیتهای مختلف و به سخره گرفتن این رفتارها برای رسیدن به اهداف خود مخاطب را سرگرم میکنند و توجیهشان این است که اگرچه زندگی فلاکت باری دارند، اما هدفشان خوشحالی مردم است، اما ماجرا اینجا تمام نمیشود، اینگونه افراد نه بهدنبال گدایی هستند و نه مظلومنمایی میکنند آنها تنها داستانی غیرواقعی از زندگی خود به مردم نشان میدهند و ادعای سرگرم کردن کاربران را دارند، اما پشتپرده این داستانها و نمایشهای غیرواقعی میلیونها پول وجود دارد که از طریق همین داستانسراییها بهدست آمده است.
قصدم سرگرمی مخاطبان است!
فردی ۲۰ ساله در ویدئویی که از خود در اینستاگرام منتشر کرده با ناراحتی میگوید: «من با این وضعیت خونه و زندگی که دارم سعی کردم همیشه شما را سرگرم و خشنود نگه دارم، اما با این حال عدهای چشم دیدن مرا ندارند و صفحه اینستاگرام مرا از دسترس خارج میکنند.» وی با نشان دادن وضعیت مالی بسیار پایین سعی دارد احساسات افراد را خدشهدار کند که موفق هم میشود، اما همین فرد در فضای بلاگری نرخ تبلیغات بالایی دارد و سوال این است که چطور با درآمدی که از طریق بلاگری کسب میکند، همواره زندگی فلاکت باری را مدعی است.
مظلومنمایی، انتشار وضعیت فقیرانه و به هر نحوی داستانسرایی دروغین و نشان دادن نمایشهای غیرواقعی از زندگی خود و در نهایت ایجاد بازی روانی با مردم روشی برای کسب فالور، ایجاد درآمد و رسیدن به اهداف شده که برخی بلاگرها در فضای مجازی آن را به کار گرفتهاند؛ حتی روش کسب درآمد آنها از طریق تبلیغات، تبلیغاتی که هر کدام به ازای یک استوری درآمد میلیونی به دست میآورند، وضعیت زندگیشان به یک دفعه از این رو به آن رو میکند.
بلاگرهایی که فرهنگ ایرانی را خدشه دار میکنند
یکی از کاربران فضای مجازی به مجله آرونو میگوید: بلاگری که بهتازگی در فضای مجازی معروف شده با تولید محتواهای بیهدف که فاقد معنی هستند در مدت کمی دنبالکنندههای زیادی پیدا کرده اما سوال این است که چرا مردم به خود اجازه میدهند چنین افرادی برای رسیدن به اهداف شخصی خود از سادگی آنها استفاده کنند؟
او ادامه میدهد: اینگونه محتواها به گسترش فرهنگ ایرانی نهتنها کمک نمیکند، بلکه پایههای فرهنگ ایرانی را نیز خدشهدار میکند و بر سبک زندگی افراد تأثیر بسزایی میگذارد؛ مردم باید نسبت به کسانی که دنبال و حمایتشان میکنند آگاهی پیدا کنند.
بلاگرهایی که از محتوای بی محتوایشان درآمدهای نجومی کسب میکنند، ذهن مخاطب بهویژه جوانان امروزی را به خود مشغول کرده و باعث شده آنها راحتترین و بیهدفترین مسیر برای اشتغال و درآمدزایی را انتخاب کنند که این قضیه بهخودیخود آسیبهایی را در پی دارد که یکی از آنها استفاده از کودکان و نقص حریم خصوصی آنان برای تولید محتوا و افزایش دنبالکننده است.
از بلاگرها حمایت مالی میکنیم؟
بر همین اساس حمیدرضا اشراقی، پژوهشگر و فعال اجتماعی درباره فضای بلاگری به خبرنگار مجله آرونو میگوید: زمانی که سه مؤلفه خلاقیت، جذابیت و صداقت در فضای بلاگری حاکم باشد ما شاهد انتقال مفاهیم و محتوای مثبت فرهنگی در فضای مجازی هستیم، اما زمانی که مؤلفه محبوبیت در کنار آنها قرار میگیرد، سه مؤلفه دیگر را بهنوعی قربانی خود میکند و منجر به تولید اطلاعات و محتواهای زرد میشود که افراد با هدف محبوبیت بیشتر برای همراه کردن دنبالکنندههای خود دست به کارهایی میزنند که به لحاظ معنایی فاقد ارزش است.
وی درباره علاقهمندی جوانان به فضای بلاگری و درآمدزایی میگوید: شیوع بیماری کرونا یکی از دلایل بیشتر شدن فعالیت افراد در فضای مجازی است، در واقع فضای مجازی موجب شد که تمام نوجوانها گوشی هوشمندی در اختیار داشته باشند و از طریق آن امور خود را پیگیری کنند، اما به علت آگاهی نداشتن برخی خانوادهها، نوجوانان بدون اینکه امکان بارش فکری و آنالیزی درباره این دیتاها را داشته باشند با گستردگی اطلاعات در شبکههای اجتماعی روبهرو شدند.
این پژوهشگر و فعال اجتماعی ادامه میدهد: تولید مفاهیم زرد و درآمدزایی و کسب محبوبیت برخی بلاگرها در فضای مجازی موجب شده بسیاری از جوانان امروزی بهویژه خانمها تصمیم بگیرند که در این مسیر فعالیت شغلی و درآمدزایی را آغاز کنند.
اشراقی درباره محدود کردن فضای بلاگری مطرح میکند: باید بسترهایی را فراهم کنیم که نخبگان، اندیشمندان و کنشگران فعالی که جذابیت، خلاقیت و صداقت را در تولید محتوا بهعنوان اصول اصلی در نظر میگیرند پا به عرصه بگذارند و با راهاندازی مجموعهها و انجمنهای صنفی نقش راهبری این فضا را به دست بگیرند و مرکز ملی فضای مجازی بستری را فراهم کند و گروهی را تشکیل دهد که با مشخص کردن مولفهها و شاخصهای خاص به ارزشیابی و ارائه مجوز به افرادی بپردازد که قرار است در نقش اینفلوئنسر و بلاگر در فضای مجازی فعالیت کنند و در آخر با کسانی که بدون مجوز در این فضا فعالیت میکنند برخورد قانونی شود.
وی خاطر نشان میکند: برای اینکه مردم اسیر دام بلاگرها نشوند نیازمند فرهنگسازی از طریق آموزش و افزایش سواد رسانهای افراد هستیم، زیرا هر چه افراد زمان بیشتری را برای دنبال کردن زندگی مجازی و غیرواقعی بلاگرها میگذارند، نهتنها به درآمدزایی و بالا رفتن سطح رفاه آنها کمک میکنند، بلکه مصرفگرایی را نیز در بین افراد گسترش میدهند.
به گزارش مجله آرونو، با توجه به اینکه فضای مجازی یکی از راههای گسترش فرهنگ برای جوامع است، آگاهی داشتن به فضای رسانهای و شیوه انتقال پیام و نیز دریافت آن برای نشان دادن اصالت و ترویج فرهنگ از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما به نظر میرسد امروزه برخی افراد در صفحه شبکه اجتماعی خود بر اصول بلاگری پایبند نبوده و هدفشان تنها کسب درآمد است، اما حالا همین درآمد هم برای آنها تبدیل به طمعی شده که عطش آنها نسبت به پول را روزبهروز بیشتر میکند؛ در دنیای امروز، بلاگری به یکی از پرطرفدارترین و در عین حال چالشبرانگیزترین شغلها تبدیل شده است، این حرفه نهتنها فرصتی برای ابراز خلاقیت و ارتباط با مخاطبان فراهم میآورد، بلکه به دنیای پرهیاهوی کسبوکار و درآمدزایی نیز وارد شده است، اما در این مسیر، بلاگرها با تلاطمهای ارزشها و انتخابهای اخلاقی روبهرو هستند که گاهی اوقات ممکن است به قیمت از دست دادن اصالت و صداقت آنها تمام شود.