بانوان و فرصتی برای مدیریت شهری در عصر دیجیتال

|

فهرست مطالب

خبرگزاری مجله آرونو؛ فرزانه دهقانی‌، دانشجوی دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات در یادداشتی با موضوع مدیریت شهری در عصر دیجیتال نوشت:

افزایش مشارکت زنان در فرایندهای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شهری می‌تواند منجر به ایجاد راهکارهای بهتر و مؤثرتر در زمینه‌های گوناگون شهری شود، همچنین با توجه به نیازها و مشکلات خاص زنان در شهر، مشارکت آها می‌تواند به‌نوعی به تضمین کیفیت و عدالت اجتماعی در طرح‌ها کمک کند.

در عصر دیجیتال فناوری‌های نوین فرصت‌های بی‌نظیری را برای زنان خلق کرده است؛ شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های آنلاین و ابزارهای دیجیتال، به زنان اجازه داده است تا همچون مردان در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها وزنه قابل قبولی برای جامعه باشند و این امکان را می‌دهد تا به‌صورت فعال‌تر و پویاتر در این زمینه‌ها حضور یابند و اظهار نظر و رأی داشته باشند.

این حضور با توجه به افزایش شمول تصمیم‌گیری و توجه به همه ابعاد، دارای مزایای بسیاری است که به رشد پایدار و بهبود برنامه‌ریزی و مدیریت شهری کمک می‌کند. برخی مزایای مشارکت زنان عبارتند از:

۱- تنوع‌بخشی به مشاهده و ایده‌پردازی:

زنان با تجربیات، دیدگاه‌ها و نیازهای منحصربه‌فرد خود می‌توانند به تنوع و غنای ایده‌ها و راه‌حل‌ها در طرح‌های شهری منجر شوند.

۲- افزایش بهره‌وری:

مشارکت زنان در تحقق طرح‌های توسعه شهری باعث افزایش بهره‌وری و کارآمدی در فرایندهای مختلف شهرسازی می‌شود.

۳ -تعالی و بهبود زندگی شهروندان:

زنان، به‌عنوان نیروی مهمی در جامعه، با اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات خود در زمینه طرح‌های شهری می‌توانند به بهبود شرایط زندگی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان کمک کنند.

۴- توسعه اقتصادی:

شرکت زنان در طرح‌های توسعه شهری می‌تواند به توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در شهر کمک کند.

۵- افزایش عدالت اجتماعی:

مشارکت زنان در تصمیم‌گیری و اجرای طرح‌های شهری منجر به افزایش عدالت اجتماعی و تضمین حقوق برابر برای همه شهروندان می‌شود.

در این میان فرصت‌ها و امکانات فناوری دیجیتال نقش مهمی را در ایفای نقش زنان دارد، در زیر به تعدادی از این فرصت‌ها اشاره می‌شود:

۱- افزایش دسترسی به اطلاعات:

زنان می‌توانند از طریق اینترنت و پلتفرم‌های مختلف دیجیتال به اطلاعات مربوط به طرح‌های شهری دسترسی پیدا کنند و به روز با تحولات و نیازهای شهری باقی بمانند، ابزارها و پلتفرم‌های دیجیتال همچون اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و سامانه‌های چندرسانه‌ای به زنان امکان می‌دهد که به اطلاعات و منابع لازم برای شرکت در فرایندهای تصمیم‌گیری شهری دسترسی داشته باشند.

۲- ارتباط‌های پویا:

فضای دیجیتال فرصت‌های بیشتری برای ارتباط و تبادل ایده‌ها و تجارب بین زنان ایجاد می‌کندزنان می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های آنلاین و وبگاه‌های متخصص به اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات بپردازند.

۳- تبادل ایده‌ها و تجارب: فضای دیجیتال امکان برقراری ارتباط بین زنان از سطح‌ها و زمینه‌های مختلف را فراهم می‌کند، که این امر منجر به تبادل ایده‌ها و تجارب بین آن‌ها می‌شود و می‌تواند به بهبود طرح‌های شهری کمک کند.

۴- افزایش شفافیت و حساب‌پذیری:

استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌تواند فرایندهای تصمیم‌گیری و اجرایی در حوزه شهری را شفاف‌تر و حساب‌پذیرتر کند؛ این امر موجب افزایش حساب‌پذیری و اعتماد زنان به فرایندهای شهری می‌شود و مشارکت آن‌ها را تشویق می‌کند.

در نتیجه: نقش زنان در پیشبرد فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی بسیار حساس و حیاتی است؛ استعداد و توانایی زنان در مشارکت‌های مدنی موجب پیشبرد و تعالی جامعه در عصر دیجیتال‌محور می‌شود.

مشارکت زنان در مدیریت شهری می‌تواند شاخص‌های مهم و توسعه‌یافتگی در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در عصر دیجیتال محسوب شود.»

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *