اوقات فراغت؛ فرصتی برای بازسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، ایام تابستان برای کودکان و نوجوانان تنها تعطیلی مدرسه نیست، بلکه فرصتی برای تجربه ابعاد مغفول‌مانده زندگی به شمار می‌رود و این ایام می‌تواند بستری برای رشد روانی، اجتماعی، معنوی و هیجانی باشد و داشتن نگاه تربیتی به تابستان، آن را به مرحله‌ای از تکامل شخصیت تبدیل می‌کند.

فشردگی برنامه‌های تحصیلی در طول سال، اغلب موجب ایجاد فاصله میان اعضای خانواده می‌شود و تابستان با کاهش فشارهای درسی، فرصتی برای بازسازی این پیوندها فراهم می‌کند و تعاملات خانوادگی در این دوره می‌توانند نقش مهمی در تقویت احساس امنیت، همدلی و انسجام روانی فرزندان ایفا کنند.

سال تحصیلی به طور معمول با نشستن‌های طولانی، فعالیت‌های ذهنی و محدودیت‌های زمانی همراه است که منجر به کم‌تحرکی و کاهش ارتباطات اجتماعی می‌شود و فصل تابستان زمان مناسبی برای جبران این خلأها است و فعالیت‌های بدنی، بازی‌های گروهی و تعامل با دوستان می‌تواند به بهبود سلامت جسمی و اجتماعی کودکان کمک کند.

برای بهره‌برداری مؤثر از اوقات فراغت، برنامه‌ریزی باید متناسب با نیازهای روانی، جسمی و شناختی کودکان باشد و اردوهای آموزشی، کارگاه‌های خلاقیت، ورزش‌های گروهی و تجربه‌های فرهنگی می‌توانند به شکوفایی استعدادها و تقویت مهارت‌های زندگی کمک و از یکنواختی و دل‌زدگی جلوگیری کنند.

اوقات فراغت؛ فرصتی برای بازسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان

ایام تابستان فرصتی مناسب برای رشد دانش‌آموزان است / جبران فشردگی و خستگی سال تحصیلی با داشتن اوقات فراغت مناسب در تابستان

مهرداد دشتی، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه ایام تابستان که به عنوان اوقات فراغت دانش‌آموزان محسوب می‌شود، فرصتی مناسب برای رشد کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف است، اظهار کرد: این رشد می‌تواند از جنبه‌های مختلف از جمله جسمانی، عاطفی، معنوی، اجتماعی و هیجانی باشد.

وی با بیان اینکه اوقات فراغت فرصتی برای فرزندان و خانواده‌های آنها فراهم می‌کند که فشردگی و استرس ایجاد شده در طول سال تحصیلی که باعث کاهش تعامل میان اعضای خانواده می‌شود را بهبود بخشند، افزود: ممکن است فرزندان در طول سال تحصیلی دچار کم‌تحرکی و فقر حرکتی شوند و ارتباط آنها با دوستان و دیگر اعضای خانواده کمتر شود و تابستان فرصت مناسبی برای جبران این موضوعات است.

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه فرزندان و خانواده‌ها می‌توانند نبود تعادل در طول دوران سال تحصیل را طی سه ماه تابستان جبران کنند، تصریح کرد: استفاده صحیح از اوقات فراغت فراهم شده در طول سه ماه تابستان می‌تواند فرصتی برای تقویت فرایند رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان و نوجوانان باشد.

ادامه روال سال تحصیلی در طول تابستان منجر به فرسودگی فرزندان می‌شود / ضرورت پرداختن به تفریح‌هایی که به شکوفایی کودکان و نوجوانان کمک می‌کند

دشتی با بیان اینکه بسیار مهم است که اوقات فراغت را به عنوان فرصتی برای شکوفایی و تجربه ابعاد دیگر زندگی روزمره در نظر بگیریم، ادامه داد: اوقات فراغت نباید زمانی باشد که والدین فشار بیشتری به فرزندان وارد کنند و فرسودگی بیشتری برای آنها ایجاد شود و در صورتی که روال عادی سال تحصیلی مانند زمان خواب و بیداری فرزندان در تابستان نیز ادامه داشته باشد، فرزندان دچار فرسودگی می‌شوند.

وی با بیان اینکه فرسودگی، افت خلق، ایجاد خستگی و آغاز سال تحصیلی با خستگی، از جمله مواردی است که در صورت ادامه‌دار شدن روال سال تحصیلی در طول تابستان متوجه کودکان و نوجوانان می‌شود، گفت: در واقع برنامه‌ریزی تابستان و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان باید متفاوت‌تر از برنامه روزانه آنها در طول سال تحصیلی باشد.

روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه توصیه می‌شود کودکان و نوجوانان از فعالیت‌هایی که در طول سال تحصیلی انجام می‌دهند، در ایام تابستان فاصله بگیرند، اضافه کرد: پرداختن به تفریح‌هایی که به شکوفایی کودکان و نوجوانان کمک می‌کند و نیازهای متفاوت آنها را برطرف می‌کند، می‌تواند برنامه‌ریزی صحیحی را برای اوقات فراغت دانش‌آموزان رقم بزند.

اوقات فراغت؛ فرصتی برای بازسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان

ادامه دادن روال سال تحصیلی در تابستان مانند ساعات خواب و بیداری یا فشارهای آموزشی، می‌تواند منجر به فرسودگی روانی کودکان شود، در واقع ایام تابستان باید با تغییراتی در سبک زندگی همراه باشد تا احساس آزادی، آرامش و تجربه‌های جدید برای فرزندان فراهم شود و این تغییرات به بازسازی انرژی ذهنی و عاطفی آنها کمک می‌کند.

والدین نقش کلیدی در شکل‌دهی تجربه‌های تابستانی فرزندان دارند و به جای تحمیل برنامه‌های سنگین یا بی‌هدف، باید با شناخت علایق و نیازهای فرزندان، مسیرهایی برای رشد و لذت فراهم کنند و گفت‌وگو با فرزندان درباره خواسته‌های آنها و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، حس استقلال و مسئولیت‌پذیری را در آنها تقویت می‌کند.

یکی از توصیه‌های مهم روان‌شناسان، فاصله گرفتن کودکان از فعالیت‌های تکراری سال تحصیلی در تابستان است و این فاصله‌گیری نه‌تنها موجب تجدید انرژی روانی می‌شود، بلکه امکان تجربه فعالیت‌هایی را فراهم می‌کند که در طول سال کمتر در دسترس بوده است و این تنوع تجربه‌ها به رشد انعطاف‌پذیری ذهنی کمک خواهد کرد.

اوقات فراغت تابستانی می‌تواند مکملی برای آموزش رسمی باشد، نه جایگزین آن و تجربه‌های عملی، مواجهه با چالش‌ها، یادگیری مهارت‌های جدید و تعاملات اجتماعی، همگی در قالب فعالیت‌های تابستانی قابل تحقق است و این نوع تربیت غیررسمی، زمینه‌ساز رشد متوازن شخصیت کودک و آماده‌سازی او برای سال تحصیلی آینده است.

مرتبط نوشته ها

فال حافظ

استخاره آنلاین با قرآن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

سه مرتبه سوره اخلاص را بخوانید و دکمه بعدی را کلیک کنید.

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *