انعقاد قرارداد ساخت۴۸۰۰ اتوبوس تولید داخل/پیگیری نصب سامانه موقعیت یاب برای ناوگان حمل‌ونقل

|

فهرست مطالب

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور روند انعقاد قرارداد ساخت ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی و تحویل ۱۲۰۰ دستگاه تاکسی ون به شهرهای کشور را تشریح کرد.

سید سجاد انوشه در گفت‌وگو با آرونو ، در تشریح عملکرد سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در حوزه حمل و نقل عمومی کشور، گفت: موضوع حمل و نقل در دولت سیزدهم با توجه به اینکه یکی از نیازهای اساسی سبد خانوار است در اولویت قرار گرفته و شهرداری‌ها در سراسر کشور در ارتباط همه جانبه‌ای با شهروندان هستند، به شکلی که از ابتدای روز و شروع فعالیت تا پایان ساعت کار و حتی ساعت‌های اوقات فراغت و به شکلی از لحظه تولد تا لحظه فوت، شهروندان در ارتباط با شهرداری‌ها هستند.

به گفته وی، در حقیقت شهرداری ها با ۳۰۰ وظیفه نقش کلیدی در زندگی شهروندان ایفا می‌کنند و شهرداری‌ها ویترین نظام جمهوری اسلامی ایران هستند؛ لذا اگر شهرداری‌ها در جهت ارتقای خود گام بردارند رضایتمندی و سرمایه اجتماعی ارتقاء می یابد.

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: در بخش نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باید به این نکته توجه کرد که در سال ۱۳۹۲ که دولت قبلی کار را برعهده گرفت ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس در کشور داشتیم، ناوگان اتوبوسرانی ناوگان انبوه بری است که معمولا قشر زیادی از جامعه از آن استفاده می کنند، در این شرایط در پایان دولت قبلی، علی رغم افزایش درخواست برای حمل و نقل عمومی تعداد ناوگان با ۵۰ درصد کاهش به ۱٠ هزار دستگاه اتوبوس رسیده بود به شکلی که در برخی شهرها یک دستگاه اتوبوس روزانه ۸۰۰ نفر مسافر را جابه جا می‌کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به شرایطی که وجود داشت در ابتدای دولت سیزدهم دو قرارداد مهم منعقد شد، این قراردادها با اتوبوس سازهای داخلی کشور بود که البته برخی از کارخانه‌های داخلی در هنگام عقد این قرارداد به نقطه‌ای رسیده بودند که امکان تولید نداشتند و خطوط تولید آنها بسته شده بود که با انعقاد این قراردادها، این خطوط احیاء شد.

انوشه با بیان اینکه ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای ساخت قراردادش با خودروسازهای داخلی منعقد شد، افزود: ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه ساخت این اتوبوس‌ها به عنوان سهم دولت پرداخت می شود و از پایان سال گذشته تا امروز ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس نیز تحویل شهرداری‌های کشور شده و این مسیر با سرعت خوبی دنبال می‌شود؛ لذا امیدواریم تا پایان دوره به نقطه خوبی در ارتقای ناوگان اتوبوسرانی دست یابیم.

وی در تشریح تقویت حوزه ناوگان تاکسیرانی، به ون‌های تاکسی اشاره کرد و اظهار کرد: در حوزه تاکسی ون ها طی ۸ تا ۱۰ سال گذشته نوسازی اتفاق نیافتاده بود و ناوگان فعلی به شدت فرسوده شده بود. بر همین اساس قرارداد ساخت ۵۰۰۰ تاکسی ون ایرانی در داخل کشور منعقد شده که ۷۰ درصد هزینه ساخت آن به عنوان سهم دولت پرداخت شده است؛ البته در یک بازه زمانی طولانی این مبلغ از سوی متقاضی بازگشت داده می‌شود که برای مدل بازگشت آن با بررسی همه شرایط در حال جمع بندی هستیم.

تحویل ۱۲۰۰ دستگاه تاکسی ون به شهرهای کشور 

تعداد ون‌های تحویلی به شهرهای کشور به ۳۰۰۰ دستگاه می‌رسد

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: حدود ۱۲۰۰ دستگاه تاکسی ون تاکنون تحویل داده شده است که پس از بکارگیری در مسیر راهپیمایی اربعین به متقاضیان تحویل داده شد و شاهد چهره جدیدی در  شهرها بودیم، ان‌شاءالله در آینده با تحقق منابع ارزی نیز ۱۸۰۰ دستگاه ون جدید تحویل داده خواهد شد تا تعداد ون های تحویلی به ۳۰۰۰ دستگاه برسد. 

فرسودگی ۲۵۰ هزار تاکسی در ناوگان تاکسیرانی کشور

وی تأکید کرد: در ۱۳ سال گذشته هیچ نوسازی در حوزه تاکسی ون ها انجام نشده بود که خوشبختانه در این دولت این موضوع مورد توجه قرار گرفت. همچنین در حوزه تاکسیرانی بالغ بر ۳۲٠ هزار دستگاه تاکسی در ناوگان تاکسیرانی کل کشور فعالیت می‌کنند که حدود ۲۵٠ هزار دستگاه آن فرسوده شده لذا نیاز به عزمی جدی در این حوزه داریم.

انوشه افزود: نوسازی ناوگان تاکسیرانی در حال انجام است و ۲۰ هزار دستگاه تاکسی برای پایان سال جاری هدف‌گذاری شده تا به نتیجه برسد، تا کنون نیز ۱۳ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده است و تا پایان سال آینده نیز ۱۴ هزار دستگاه نوسازی خواهد شد و تا پایان دولت سیزدهم تیز مقرر شده ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شود و پس از آن به سمت توسعه ناوگان حرکت کنیم. 

وی در خصوص واردات اتوبوس و تاکسی برای بهره گیری در ناوگان داخلی کشور نیز گفت: باید اتمام حجت با تولیدکننده داخلی انجام شود و پس از آن به سمت واردات برویم؛ اما این گزینه روی میز است. بر همین اساس مقرر شده پیشنهاد تولیدکنندگان داخلی ارائه و مورد بررسی قرار گیرد، بی تردید اولویت ما تولید کننده داخلی است.

انتخاب سمند سورن EF7 پایه گازسوز به عنوان تاکسی 

یکی از خودروهای سایپا به عنوان اولویت دوم تاکسی هنوز نهایی نشده است 

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: سمند سورن EF7 که پایه گازسوز است برای تاکسی انتخاب شده، نگاه ما این است که این خودرو را به صورت اختصاصی برای تاکسی قرار دهند، عمدتا تاکسی‌ها در کشور گازسوز است و اولویت دوم نیز یک خودرو از  سایپا است که هنوز نهایی و جمع بندی نشده است.

تعیین تکلیف نوع مالکیت ون تاکسی ها 

انوشه در خصوص موضوع مالکیت ون تاکسی های تحویل داده شده نیز گفت: دستورالعمل لازم تهیه شده و نوع مالکیت تعیین شده است که مبتنی بر آن امکان واگذاری وجود دارد.

پیگیری دولت برای نصب سامانه موقعیت یاب برای ناوگان حمل و نقل مسافربری و باری کشور 

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان در مورد هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری اظهاری کرد: هوشمند سازی این ناوگان امری است که با جدیت دنبال می شود، در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ هیات وزیران اعلام کرده برای ناوگان حمل و نقل مسافربری و باری سامانه موقعیت یاب نصب شود و سوخت مبتنی بر آن تخصیص یابد تا به این ترتیب مشکلات قاچاق سوخت و بالانس سوخت در نقاط مختلف کشور حل شود اما تنها ۵۰۰۰ دستگاه از ۲۵۰ هزار دستگاه ناوگان دیزلی تا پایان دولت قبلی دارای سامانه موقعیت یاب شده اند و امروز ۷۱ هزار دستگاه از ابتدای دولت تاکنون مجهز به سیستم سامانه مکان یاب شده‌اند که در حقیقت این روند ۱۳ برابر قبل شده است و روزانه ۹.۷ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت محقق شده که به تبع آن عدالت اجتماعی و جلوگیری از قاچاق سوخت نیز محقق شده است.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *