به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از وبدا، جعفر جندقی با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات (پنجم تا یازدهم خرداد) «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی» است، اظهار کرد: نوجوانان و کودکان میتوانند سفیران کاهش مصرف دخانیات در سطح جامعه باشند و افراد زیادی به خاطر فرزندان و نوههایشان، مصرف دخانیات و سیگار را کنار گذاشتهاند.
وی با تاکید بر اهمیت ترویج اماکن عاری از دخانیات در کشور و با بیان اینکه دولت، وزارت بهداشت و دستگاههای فرهنگی تمام قد ایستادهاند تا حامی سلامت مردم و کاهش مصرف دخانیات در جامعه باشند، افزود: در سال ۱۳۸۵، ایران یکی از کشورهای پیشرو در تصویب قانون جامع کنترل دخانیات بوده است و در آن زمان شاید یک یا دو کشور دیگر، چنین قانونی داشتند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه اماکنی که در آنها دخانیات مصرف میشود، به سلامت جامعه آسیب میزنند، گفت: هدف مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی و همچنین اماکن عمومی، خدمترسانی به جامعه است و وقتی کالای آسیبرسان با هدف سود اقتصادی به مردم عرضه میشود، به سلامت جامعه صدمه وارد میشود.
جندقی تصریح کرد: اولین رکن کار ما در کاهش مصرف دخانیات در جامعه، فرهنگسازی و اقناع عمومی برای مصرف نکردن این محصولات است، بسیاری از مصادیق برخورد با اماکن متخلف در عرضه مواد دخانی در قانون جامع کنترل دخانیات وجود دارد، اما قوانین و مجازاتها باید به روز شوند، چراکه مجازاتها، در حال حاضر بازدارنده نیستند.
وی ادامه داد: نمایش و تبلیغ مصرف دخانیات در رسانهها و آثار هنری، خانوادهها را آزار میدهد و به توسعه و اقتصاد کشور، آسیبهای زیادی میزند، برخی افراد معتقدند که صنعت دخانیات موجب ایجاد اشتغال میشود، اما آسیبهای مستقیم و غیرمستقیم آن در مقابل سود آن، بسیار بیشتر است.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سالانه ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم بر اثر مصرف دخانیات در کشور جان خود را از دست میدهند و تبلیغ مصرف دخانیات در فیلمها به ویژه در سریالهای نمایش خانگی، ممنوع است؛ بسیاری از قفسههای جذاب فروشگاهها که بیشتر پشت سر فروشنده نیز قرار گرفته و جذابیت بصری دارند، محل فروش سیگار هستند که این کار ممنوع است.
جندقی با بیان اینکه تبلیغ بصری محصولات دخانی ممنوع است، گفت: استانداردهای جهانی تاکید دارند که پاکتهای سیگار همه باید یک شکل داشته باشند و در ۸۵ درصد از فضای پاکت با رنگ سبز زیتونی باید تبلیغات علیه مصرف سیگار درج شود که مردم را آگاه کند، تصاویر مورد نظر برای درج روی پاکت سیگار، طراحی و با هماهنگی دستگاههای اجرایی، انتخاب شده و صنایع دخانی، مکلف به استفاده از این تصاویر و طرحها هستند.