از حمایت ایران از قطعنامه پایان اشغال فلسطین تا کلید ۱۵۰ میلیارد دلار تحول در اقتصاد ایران

|

فهرست مطالب

نخستین پرواز زائران عمره از چهارشنبه، بیست‌وهشتم شهریور انجام شده است و بر این اساس سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج اعلام کرده است که در این پرواز ۲۵۰ نفر همراه با عوامل اجرایی راهی سرزمین وحی شدند.

با توقف عمره از سال ۹۴، هیچ زائر ایرانی در قالب کاروان به عمره نرفت و این وقفه تا اردیبهشت سال جاری ادامه داشت؛ اکنون نیز و پس از برقراری حج تمتع ۱۴۰۳، انتظار زائران به سر آمده و روزانه دو پرواز (حدود ۵۰۰ ایرانی) با یک فروند هواپیما به عربستان انجام می‌شود.

با این روند، ۱۵ هزار نفر در یک ماه عازم خانه خدا خواهند شد؛ در حالی که تا پایان پاییز ظرفیت ۱۷۰ هزار نفری برای عمره در نظر گرفته شده است. مسئولان سازمان حج می‌گویند که «پروازها افزایش یابد، زائران بیشتری به عمره می‌بَریم.»

کارشناسان زیارتی معتقدند که با توجه به اینکه شش میلیون نفر در نوبت عمره هستند و امکانات برای اعزام روزانه چهار برابر ظرفیت کنونی (۲ هزار نفر) مهیاست، «باید در حال حاضر تعداد پروازهای ایران‌ایر به عربستان افزایش یابد و مسئولان کشورمان در مذاکرات با طرف سعودی برای اخذ مجوزهای لازم به منظور جابه‌جایی زائران ایرانی با سایر ایرلاین‌ها تلاش کنند.

شهریه مدارس دولتی؛ هزینه‌ای که تنها روی کاغذ تخلف است

مدارس دولتی برای ثبت‌نام نباید «پولی» دریافت کنند

علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش در آستانه شروع سال تحصیلی جدید در برنامه صف اول در خصوص گلایه والدین برای اخذ وجه از سوی بعضی مدارس برای ثبت‌نام اظهار کرد: این تعداد مدارس اندک است، شاید در بعضی از کلانشهرها به واسطه شرایط حاکم بر بعضی از مدارس مطالبه‌ای باشد که کمک‌های داوطلبانه‌ای صورت می‌گیرد، ولی به هیچ عنوان چیزی به اسم «اجبار» نداریم و همان طور که در گزارش پخش شد اگر کسی شکایتی داشته باشد، طی سه روز به آن رسیدگی می‌کنیم.

وی افزود: به مدیران مدارس توصیه می‌کنیم که چنین کاری انجام ندهند، ولی یک سری از مدارس قانونی شهریه دریافت می‌کنند، برای مثال مدارس تیزهوشان، شاهد، سمپاد یا مدارس هیئت امنایی که تابع قوانین و ساختاری متشکل از انجمن اولیا، مربیان و مدیران مدرسه را دارد، لذا اگر این طور مدارس را استثنا کنیم، بقیه مدارس عادی دولتی هیچ وجهی نباید اخذ کنند.

ثبت‌نام در مدارس دولتی نباید به دریافت وجه گره بخورد

مصطفی درستکار، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نیز دراین‌باره اظهار می‌کند: مدارس غیرانتفاعی، تیزهوشان و شاهد شهریه مصوب خود را دارند، مدارس هیئت امنایی نیز برنامه‌ای تحت عنوان برنامه عمل ارائه می‌کنند که شامل سری فعالیت‌های فوق برنامه است که به خانواده‌ها اعلام می‌شود و شهریه مشخصی دارد که باید به تصویب شورای آموزش‌وپرورش شهرستان برسد، اما ثبت‌نام در دیگر مدارس دولتی نباید به دریافت وجه گره بخورد و اگر کسی مایل بود به صورت داوطلبانه به مدرسه کمک کند، می‌تواند وجهی را پرداخت کند.

وی با اشاره به گله‌مندی خانواده‌ها پیرامون پرداخت اجباری هزینه ثبت‌نام برای دانش‌آموزان می‌افزاید: به جز مدارس ذکر شده، به هیچ عنوان دریافت وجه توسط مدارس اجبار نیست و والدین در صورت تمایل می‌توانند با پرداخت هزینه دلخواه با مدرسه مشارکت کنند، اگر مورد تخلفی مشاهده شد والدین گزارش دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به مجازات تخلف مدارس ادامه می‌دهد: تیم‌های بازرسی اداره کل آموزش‌وپرورش از مدارس بازدید می‌کنند و در صورت رخ دادن تخلف بر اساس ضوابط پیگیری خواهد شد، همچنین والدین می‌توانند موارد تخلف مدارس را به مسئولان مربوطه در اداره کل آموزش‌وپرورش گزارش دهند تا سریع پیگیری شود.

تخصیص اعتبار یک میلیارد دلاری به واردات خودرو گامی موثر برای تعدیل قیمت بازار

تخصیص اعتبار یک میلیارد دلاری به واردات خودرو گامی مؤثر برای تعدیل قیمت بازار

روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص تخصیص اعتبار به واردات خودرو و اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: موضوع خودرو از موضوعات بسیار جدی در کشور و مبتلا به مردم است و مردم طالب خودرو با کیفیت، با قیمت مقرون به‌صرفه و اقتصادی هستند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزود: البته حمایت از تولید داخل باید هدفمند باشد تا به تولید با کیفیت و با قیمت مناسب منتهی شود، بر این اساس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم و نمایندگان این دوره در صحن علنی با این تحلیل که خودروسازان داخلی با تلنگر تکان می‌خورند، موافق بودند و بر این اساس قانون گذاری کردند. مصوبه واردات خودرو از مصوبات ارزشمند و شجاعانه مجلس یازدهم بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر تخصیص یک میلیارد دلار به واردات خودرو قدم اجرایی خوبی برای این اتفاق است و امیدواریم هرچه سریع‌تر اجرایی شود، عنوان کرد: با واردات خودرو بازار تهیج خودروساز داخلی برای تولید خودرو با کیفیت، کاهش نرخ و امکان‌پذیر کردن خرید خودرو با قیمت‌های مقرون به‌صرفه برای مردم تشویق می‌شوند.

متفکر آزاد تصریح کرد: البته مسیر واردات خودرو چالش‌های دارد، اما توقع داریم این موضوع اجرای قانون سرعت بیشتری پیدا کند تا کام مردم سریع‌تر شیرین شود.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *