از تصور تا واقعیت خبرنگاری

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، روز گذشته سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که در این روزها با حضور داوران و خبرنگاران نوجوان شور و حالی متفاوت به شهر زندگی داده بود، به پایان رسید؛ در این دوره از جشنواره ۴۶ نفر به‌عنوان خبرنگاران نوجوان جشنواره انتخاب شدند و این افراد پس از انتخاب، در هشت کارگاه آموزشی تخصصی با سرفصل‌های مختلفی از جمله خبرنویسی، عکاسی با موبایل، فیلم‌برداری و تدوین، هوش مصنوعی، مبانی سینما، ایده‌پردازی و ساخت پادکست شرکت کردند.

در سینماها و با حضور خبرنگاران نوجوان حس و حال خوبی بر فضا حاکم همه مشغول بودند؛ از این طرف به آن طرف برای جمع‌آوری خبر، مصاحبه، تصویر و… در تکاپو بودند و می‌خواستند بهترین را ارائه دهند؛ در این میان محمدحسین بیگ‌زاده از خبرنگاران نوجوان این دوره از جشنواره اظهار می‌کند: به دلیل علاقه شخصی‌ای که به خبرنگاری داشتم تصمیم گرفتم در این دوره از جشنواره شرکت کنم، آزمون بدهم و خودم را محک بزنم.

وی ادامه می‌دهد: خبرنگاری کار ساده‌ای نیست و باید همیشه برای جمع‌آوری خبر در حرکت باشیم تا خبر درست را انتقال دهیم؛ چراکه ما سرباز رسانه هستیم و اگر یک سرباز کار خود را درست انجام ندهد ممکن است ممکن است یک جنگ شکست بخورد.

خبرنگار جشنواره فیلم کودک و نوجوان با بیان اینکه فکر می‌کردم خبرنگاری کاری ساده است و فقط از افراد مصاحبه می‌گیرند اما اینگونه نبود، تصریح می‌کند: امسال جشنواره نسبت به سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی بیشتر داشت و افراد زیادی به جشنواره آمدند و فرصت خوبی است برای نوجوانان امروزی که در حوزه فیلم و سینما وارد شوند و اگر علاقه دارند به صورت تخصصی آن را ادامه دهند.

از تصور تا واقعیت خبرنگاری

در ادامه مبینا شریف اظهار می‌کند: پوسترهای خبرنگاری کودکان و نوجوانان را دیدم و برای اینکه تجربه‌ای در حوزه خبرنگاری کسب کنم ثبت‌نام کردم، آزمون و مصاحبه دادیم و دوره‌های چند هفته‌ای خبرنگاری را گذراندم تا رسیدیم به هفته جشنواره و فعالیت‌های خود را آغاز کردیم.

وی ادامه می‌دهد: وقتی وارد عرصه خبرنگاری شدم فضای جدیدی داشت که تجربه‌های جدید و جالبی کسب کردم، با افراد جدید آشنا شدم و توانستم چیزهای جدیدی یاد بگیرم.

خبرنگار جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصریح می‌کند: زمانی که فرد حرفه‌ای را از بیرون می‌بینیم فکر می‌کنیم که آسان است و انرژی نمی‌برد اما وقتی که وارد این عرصه شدم دیدم چقدر کار سختی است، و چقدر خبرنگار اذیت می‌شود و چقدر باید صبر و حوصله زیاد داشته باشد.

وی می‌افزاید: امسال جشنواره نقاط قوت و ضعف مختلفی داشت اما نکات قوت آن بیشتر بود و همه خبرنگاران و داوران توانستند تجربه‌های خوب و ارزشمندی کسب کنند.

از تصور تا واقعیت خبرنگاری

همچنین یاس عطوفی اظهار می‌کند: دوستانم سال گذشته خبرنگاری می‌کردند و از آنجایی که حرفه سینما کار می‌کنم تصمیم گرفتم بیایم و در این عرصه نیز خود را محک بزنم.

وی با بیان اینکه خبرنگاری خیلی خوب است و کیف می‌دهد، ادامه می‌دهد: من تصور زیادی از خبرنگاری نداشتم و فکر می‌کردم فقط مصاحبه و عکاسی است اما بعد که وارد این عرصه شدم دیدم گسترده‌تر از این حرف‌ها است و زحمات زیادی را باید متحمل شد.

خبرنگار جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به اینکه جشنواره امسال خوب برگزار شد، تصریح می‌کند: اینکه جشنواره فرصتی شده تا بچه‌های کوچک و بزرگ از همین سن وارد عرصه سینما، خبرنگاری و داوری شوند بسیار فرآیند خوبی است؛ اما گاهاً شاهد بودیم که یکسری از فیلم‌ها برای کودکان مناسب نبود و بیشتر نوجوان پسند بود.

همچنین در ادامه گفت‌وگوها محمد مسیح یاری اظهار می‌کند: سال گذشته وقتی پوسترهای جشنواره را دیدم بخاطر علاقه‌ای که به خبرنگاری داشتم برای جشنواره ثبت‌نام کردم و وارد این حوزه شدم.

وی ادامه می‌دهد: اینکه بدانیم کاری را تولید می‌کنیم و آن در خبرگزاری و روزنامه چاپ می‌شود حس خوبی دارد.

خبرنگار جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصریح می‌کند: فکر می‌کردم خبرنگاری کاری آسان است اما از زمانی که وارد این حوزه شدم دارم با سختی‌ها و دشواری‌های این حوزه دست و پنجه نرم می‌کنم.

وی با بیان اینکه سطح این جشنواره در سطح بین‌المللی و مورد رضایت است، می‌افزاید: سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فیلم‌های خوبی دارد، هر روز سه فیلم می‌بینیم و بعد از آن به نشست پرسش‌وپاسخ با عوامل فیلم می‌رویم.

از تصور تا واقعیت خبرنگاری

از طرفی پوریا رفیعی اظهار می‌کند: علاقه من به خبرنگاری از قبل بود و وقتی خبرنگاران در تلویزیون می‌دیدم که همیشه دنبال اکتشاف و پاسخ‌های خود هستند به این حوزه علاقه‌مند شدم.

وی ادامه می‌دهد: پیش از اینک وارد عرصه خبرنگاری و جشنواره شوم فکر می‌کردم خبرنگار می‌رود میکروفن را می‌گیرد، مصاحبه می‌کند و تمام و کار راحت است، اما وقتی وارد این عرصه شدم دیدم خیلی گسترده‌تر و فراتر است چراکه ما انواع خبرنگاری داریم و خبرها را باید چند ساعت بعد از رویداد منتشر کنیم.

خبرنگار جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصریح کرد: اولین سالی است که در جشنواره شرکت می‌کنم و بخاطر همین از داوران درمورد کیفیت فیلم‌های امسال و پارسال پرسیدم که نظرات مختلفی بیان شد، اما بیشتر داوران گفتند که فیلم‌ها پیشرفت داشته است.

در ادامه محمد مهدی صادقی اظهار می‌کند: در فضای مجازی چرخ میزدم که با پوستری درمورد این دور از جشنواره روبه‌رو شدم، پیگیری کردم، ثبت‌نام کردیم و آزمون و کارگاه گذراندیم.

وی ادامه می‌دهد: فضای عرصه خبرنگاری حس و حال عجیبی دارد و تا فرد وارد آن نشود نمی‌تواند فضا را درک کند؛ و مثل این می‌ماند که پشت ماشین ننشسته باشی اما بگویی من رانندگی بلدم!

خبرنگار جشنواره فیلم کودک و نوجوان با بیان اینکه تصوراتی که از خبرنگاری داشتم تقریباً به آن‌ها نزدیک بود، تصریح می‌کند: این جشنواره یکی بهترین برنامه‌ها است چراکه در یکی از انیمیشن‌ها به‌روزترین سیستم‌های انیمیشنی استفاده شده بود و نشان می‌دهد که جشنواره دارای پتانسیل زیادی است و جا دارد که پخته‌تر شود.

خلاصه که باید گفت این دوره از جشنواره به دلیل افزایش ظرفیت‌ها، داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان زیادی حضور داشت که هر کدام به نوبه خود در پیشرفت، بیان نقاط قوت و ضعف فیلم‌ها و فرآیند جشنواره تأثیرگذار بودند و یکایک نظرات آن‌ها می‌تواند آینده سینمایی ایران را تغییر و تحول دهد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *