از ایده تا سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه برای «شریف»

|

فهرست مطالب

آرونو /اصفهان «امیدوارم مسئولین فرهنگی کشور نگاه خود را به جامعه فیلم کوتاه که جامعه شریفی است، تغییر دهند و این فضا و فعالین این مجموعه را بیشتر جدی بگیرند. هرچه در این بستر بیشتر سرمایه‌گذاری کنند، مطمئنا در آینده و در سینما نتیجه آن را خواهند دید.»

این صحبت‌های محمد علیزاده‌فرد، کارگردان فیلم کوتاه «شریف» که به تازگی سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر را از آنِ خود کرد. فیلم کوتاه «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد و تهیه‌کنندگی محسن مجیدپور برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه این دوره از جشنواره فیلم فجر شد.

محمد علیزاده‌فرد در گفت‌وگو با آرونو و با اشاره به ایده اولیه فیلم کوتاه «شریف» اظهار کرد: من و دوستانم حدود ۵ سال در یک سری جلسات هفتگی به تماشای فیلم‌های مختلفی می‌نشستیم و؛ معمولا فیلم‌های کوتاه می‌دیدیم و درباره آن‌ها صحبت می‌کردیم. اگر طرح یا ایده‌ای داشتیم آن را مطرح می‌کردیم و سایر شرکت‌کننده‌ها به بهتر شدن آن ایده کمک می‌کردند. این جلسات از موسسه آوینی آغاز شد که همه ما از فارغ‌التحصیلان آن بودیم.

او افزود: بعد از یکی از همین جلسات، محسن مجیدپور، ایده «شریف» را با من در میان گذاشت که از آن استقبال کردم و پیشنهاداتی نیز دادم. مجیدپور یک نسخه از آن نوشت و پیشنهاد ساخت آن را به من داد چراکه سابقه ساخت چند فیلم کوتاه و بلند را در کارنامه خود داشتم.

کارگردان فیلم کوتاه «شریف» ادامه داد: به دلیل اینکه عضو انجمن سینمای جوانان اصفهان بودم، فیلمنامه را به آنجا بردم و به دوستانم در انجمن نیز معرفی کردم. آن‌ها نیز از ایده استقبال کردند و متن را چندین بار بازنویسی کردم و سپس ساخت آن را آغاز کردیم که فرایند تولید حدود یک سال و دو ماه به طول انجامید.

علیزاده‌فرد درباره مخاطب این اثر گفت: اصولاً فیلم کوتاه برای مخاطب خاص سینما ساخته می‌شود، زیرا همه به تماشای فیلم کوتاه نمی‌نشینند و ممکن است مخاطب عام با آن ارتباط نگیرد ولی جامعه فیلم کوتاه هدف اصلی ما بود که بازخورد بدی نسبت به فیلم ما نداشت.

او اضافه کرد: در بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان فیلم کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران، فیلم ما جزو سه فیلم برتر از نگاه مخاطبان شد. این موضوع برای ما جذاب بود که مخاطبان خاص فیلم کوتاه که در جشنواره حضور داشتند با اثر ارتباط گرفته بودند.

کارگردان فیلم کوتاه «شریف» داستان این فیلم را اینگونه توصیف کرد: شریف، گورکنی است که در یک روستا زندگی می‌کند و هر بار که در قبرستان روستا قبری می‌کند، فردای آن روز مردی در روستا می‌میرد و قصه از جایی شروع می‌شود که شریف به قبرستان می‌رود و مشغول کندن یک قبر می‌شود.

علیزاده‌فرد درباره تیمی که در ساخت این فیلم او را همراهی کرده بودند گفت: دوستان زیادی در کنار ما بودند؛ مدیر فیلمبرداری هاشم مرادی بود که بسیار زحمت کشید. وحید رضویان صدابرداری را بر عهده داشت، مجید پتکی بازیگر و رسول علیزاده طراح صحنه و لباس بود. سیاوش کردجان به عنوان تدوینگر و مسعود سخاوت‌دوست موسیقی را عهده‌دار بود. رامین ابوالصدق، صداگذار و محمد مرادی اصلاح رنگ را بر عهده داشت.

او افزود: محمدرضا ملکی گریمور بود و تعداد کثیری از بازیگران بومی لرستانی در کنار ما بودند تا بتوانیم پروژه را به نتیجه برسانیم. مدیر تولید این اثر نیز علیرضا نصیری و تدارکات بر عهده آقای درویش بود.

کارگردان فیلم کوتاه «شریف» با بیان اینکه این فیلم در روستای کولوی و در فاصله ۷۰ کیلومتری از خرم‌آباد ضبط شده است، اظهار کرد: برای پیدا کردن لوکیشن مناسب با تهیه‌کننده به نقاط مختلف مانند سمنان، قزوین، خراسان جنوبی و.. سفر کردیم و در نهایت به ما گفتند که آنچه موردنظرمان است سمت خرم‌آباد پیدا می‌شود. از این رو به خرم‌آباد رفتیم و دو روز اطراف آن را جستجو کردیم؛ تقریباً ناامید شده بودیم تا اینکه این روستای متروکه‌ای را پیدا کردیم، بافت این روستا دقیقاً همان چیزی بود که موردنظرمان بود.

علیزاده‌فرد ادامه داد: از سختی‌های این کار، نبودنِ سکنه و نشانه‌های حیات در کولوی بود. هر آنچه که نشانه حیات بود و لازم داشتیم را خودمان ایجاد و تأمین کردیم. با توجه به اینکه فاصله از شهر نیز زیاد بود، دشواری‌های خاص خود را داشت ولی زحماتمان نتیجه داد.

او درباره بودجه این اثر افزود: در ابتدا با حمایت انجمن سینمای جوان و بودجه‌ای ابتدایی آغاز شد ولی با توجه به اینکه فیلم در خارج از تهران فیلمبرداری شد و تمامی عوامل حرفه‌ای هستند، در ادامه مسیر مجموعه رسانه‌ای نهضت و موسسه آوینی نیز از پروژه ما حمایت کردند که محصول مشترک این سه بخش می‌شود.

کارگردان فیلم کوتاه «شریف» در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولین فرهنگی کشور نگاه خود را به جامعه فیلم کوتاه که جامعه شریفی است، تغییر دهد و این فضا و فعالین این مجموعه را بیشتر جدی بگیرند. هر چه در این بستر بیشتر سرمایه‌گذاری کنند، مطمئنا در آینده و در سینما نتیجه آن را خواهند دید.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *