اراده‌ای برای تولید محتوای تصویری فاخر از آثار مکتوب وجود ندارد

|

فهرست مطالب

آرونو /قزوین یک شاعر حوزه کودک و نوجوان گفت: شکل‌گیری آثار تصویری موفق از مجرای تولید مکتوب قدرتمند می‌گذرد اما در کشور اراده‌ای برای تولید آثاری از این دست وجود ندارد لذا باید اتاق فکرهایی در این زمینه تشکیل و سرمایه‌ای به این حوزه اختصاص داده شود و از تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف متن، موسیقی، تصویر و کسانی که بتوانند محتوای مناسب در فضای مجازی و غیرمجازی تولید کنند حمایت شود.

مهدی مردانی در گفت‌وگو با آرونو با اشاره به لزوم تولید محتوای کاربردی آموزشی در اشکال مختلف هنری برای کودکان و نوجوانان و تبدیل آثار مطلوب و پرمخاطب مکتوب به انواع تولیدات باکیفیت بصری برای اثرگذاری هر چه بیشتر، اظهار کرد: یکی از حوزه‌های مهم در بررسی این موضوع که آیا آثار مکتوب تولید شده در حوزه کودک و نوجوان دارای کیفیت هستند یا خیر را باید در میزان مطالعه جست‌وجو کرد که متأسفانه درصد مطالعه در کشور ما قابل‌توجه نیست و این اتفاق اگرچه در حوزه کودک کمتر ولی همچنان گریبانگیر حوزه نشر است.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: شمار کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان بیانگر این موضوع است که ما نمی‌توانیم در این زمینه خود را در مقام مقایسه با کشورهای پیشرفته و یا کشورهایی که در حوزه مطالعه پیشرو هستند قرار دهیم بااین‌حال به علت شرایط موجود نباید کار و تلاش برای تولید محتوا را متوقف کرد.

وی بیان کرد: کتاب‌ها در حوزه کودک و نوجوان به ۲ دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته نشری است که به‌عنوان نشر بازار می‌شناسیم که تمرکزش بر سودآوری و برگشت سرمایه است و آسیب‌هایی هم مانند عدم توجه کامل به محتوا دارد و در همین روند سیر بی‌رویه آثار ترجمه که بخش اعظمی از بازار را هم در اختیار دارد، تولید می‌شود بخش دیگر ناشران دولتی و نیمه‌دولتی هستند که تمرکز بیشتری روی محتوا دارند و آسیب‌هایی از قبیل عدم توجه به کلیت مخاطب و بازار وجود دارد چراکه دغدغه بازگشت سرمایه ندارند و از همین مجرا همه مخاطبین را نمی‌توانند اقناع کنند، به نظر می‌رسد بازار نشر و حوزه تولیدات مکتوب با این تفاسیر حال خوبی ندارد و باید کارگروه‌هایی برای حل مشکل تشکیل شود و راهکارهای جدی هم ارائه گردد چراکه بنیادهای فکری یک جامعه از دریچه مطالعه گذر می‌کند.

مردانی خاطرنشان کرد: ادبیات پایه و اساس بسیاری از هنرهاست، سینما و پویانمایی، تئاتر و نمایش بدون وجود یک متن قوی و یک ادبیات قابل رجوع نمی‌توانند شاکله قدرتمندی داشته باشند، اگر با یک اثر تصویری قوی روبه‌رو شوید نباید شک کنید که آبشخور آن‌ یک تولید مکتوب قابل‌توجه است، در دنیا اتاق‌های فکر وجود دارد برای اینکه شخصیت‌سازی کنند و قصه بسازند و مضامین و محتواهای مدنظرشان را در قالب مکتوب آماده کرده و در اختیار تهیه‌کنندگان بگذارند تا از آن‌ها محتوای تصویری تولید شود.

وی بابیان این موضوع که باید در کشور ما نیز روند تبدیل محتوای مکتوب به تصویر طی شود، گفت: ادبیات ما از منابع مهم برای رجوع است و مأخذ ارزشمندی است که می‌توانیم سال‌ها به آن رجوع کنیم و برای کودکان و نوجوانان قصه و شخصیت و قهرمان بیاوریم و آن‌ها را با گذشته فرهنگی، دینی، اسلامی و ایرانی و اسطوره‌ای آشنا کنیم.

این نویسنده تصریح کرد: متأسفانه تا امروز ما رویکرد جدی به این حوزه نداشته‌ایم و آثار قدرتمند کمی تولیدشده، باید سیاستی در این حوزه اتخاذ شود که این اتفاق بیفتد، با وجود فرهنگ غنی موجود و روند سریع تولید آثار تصویری و فرهنگی در سراسر دنیا و نیز صدور آن‌ها به سایر کشورها و فرهنگ‌ها لازم است اتاق فکرهایی در این زمینه تشکیل شده و سرمایه‌ای به این حوزه اختصاص داده شود و از تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف متن، موسیقی، تصویر و کسانی که بتوانند محتوای مناسب در فضای مجازی و غیرمجازی تولید کنند حمایت شود.

مردانی در پایان اظهار کرد: ما نیازمند یک برنامه‌ریزی مدون و آسیب‌شناسی و هدف‌گذاری و نیز یک مدیریت جامع و قوی هستیم چراکه این موضوع یک حرکت بزرگ است و مدیریت یکپارچه می‌خواهد، حرکت‌هایی که برخی مدیران فرهنگی دارند قابل‌تقدیر است ولی کافی نیست و نیاز واقعی ما یک حرکت همه‌جانبه است، اگر به دنبال تأثیرگذاری و اصلاح هستیم باید وحدت رویه و برنامه‌ریزی جامع و به‌هم‌پیوسته را دنبال کنیم تا بتوانیم به نیاز جامعه که باید طی سالیان بر پایه فرهنگ ساخته شود، پاسخ دهیم.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *