ادغام ظرفیت خیران، مردم و گروه‌های جهادی در نهضت توسعه فضاهای آموزشی

|

فهرست مطالب

‌به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در گردهمایی تبیینی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم که به‌صورت برخط با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری و مدیران کل نوسازی، آموزش و پرورش، مجمع خیران مدرسه‌ساز برگزار شد، با بیان اینکه در دولت چهاردهم آموزش و پرورش از اولویت‌های رئیس جمهوری است، اظهار کرد: در گذشته کمتر رئیس جمهوری به موضوع آموزش و پرورش تا بدین اندازه توجه می‌کرد.

وی افزود: رئیس جمهور به‌صورت ویژه و با دو رویکرد نظام آموزش و پرورش را دنبال می‌کند، توسعه عدالت فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی دو رویکرد مهم رئیس جمهوری در این حوزه است، یعنی هم به بعد کیفی و هم کمی پرداخته شده است، در جلسه استانداران که چند روز پیش برگزار شد، تمام مباحث، مرتبط با آموزش و پرورش بوده است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در دولت تنها نیست، گفت: نشست توجیهی و تبیینی امروز برای شبکه اقدام است. در واقع می‌خواهیم برنامه‌ریزی‌های اجرایی مشخص و مدون شود، فضای اجرا و طراحی این اقدامات در آموزش و پرورش انجام می‌شود و میدان عمل در استان‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها است، نظام مسائل استان‌ها به تفکیک در اختیار استانداران قرار گرفته است.

کاظمی با تأکید بر این‌که باید شبکه‌های شهرستانی و منطقه‌ای برای انجام این اقدامات توجیه شوند، عنوان کرد: انتظار می‌رود که مدیران به صورت حضوری و مجازی جلسه توجیهی برگزار کنند.

وی با بیان این‌که شناسایی نقاط هدف باید در دستور کار باشد، ادامه داد: در اولویت اول مدارس کانکسی، سنگی و کلاس‌های با تراکم بیش از ۳۵ نفر و در نهایت افزایش سرانه آموزشی ۴۰ منطقه هدف در کشور مدنظر است، باید از ظرفیت گروه‌های جهادی برای این اقدام بهره گرفت، باید از ظرفیت‌های مردمی و روستایی استفاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در این نهضت به دنبال این هستیم تا ظرفیت خیران، مردمی و گروه‌های جهادی را ادغام کنیم و الگوی جدیدی از ساخت و ساز با توجه به کمبود منابع ارائه دهیم، الگوی جدید در ساخت، تأمین منابع، تجهیزات و مدل اجرایی از رویکردهای جدید این اقدام است.

کاظمی با بیان اینکه از بسته‌های ارائه شده به استانداران سه نسخه تهیه شود، گفت: یک بسته به مدیران کل آموزش و پرورش، مدیران نوسازی و رئیس مجمع خیران داده شود تا اطلاعات کافی از استان مربوطه را در اختیار داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت نظام ارزیابی افزود: گزارش‌ها از روند کار به معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری ارائه شود، در این مسیر نظام گزارش دهی به صورت هفته‌ای نیز طراحی می‌شود، در کنار سامانه‌ای که از روند اجرای کار به صورت لحظه‌ای گزارش می‌دهد، گزارش‌های ارزیابی و نظارت هفتگی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به مستندسازی در روند اجرای نهضت توسعه فضاهای آموزشی خاطرنشان کرد: با هدف فرهنگ‌سازی و جریان سازی نیازمند مستند سازی هستیم، در این مسیر نظام انگیزشی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است تا تحرک و پویایی شکل گیرد، باید مدارس کانکسی و سنگی تا شهریور ۱۴۰۴ برچیده شود و در ساخت مدارس بهترین و مجهزترین امکانات ارائه شود.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *