احتساب موبایل ODM به عنوان تولید داخل به یک شرط

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، در اردیبهشت ماه جلسه‌ای مرتبط با ساماندهی واردات تلفن همراه به میزبانی یک مرجع بالادستی و با حضور مسئولان دولتی مرتبط برگزار می‌شود و در این جلسه موارد متعددی در خصوص بررسی بازار تلفن‌های همراه مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از موارد که در نهایت مورد تایید قرار گرفت و سپس به منظور اجرا به زیر مجموعه‌های وزارت صمت ابلاغ شد، مربوط به تولید تلفن‌های همراه به شیوه ODM است.

در مورد اصطلاح ODM باید گفت که اگر سفارش ساخت یک محصول به یک شرکت خارجی داده شود، شرکت تولیدکننده ODM محسوب می‌شود و محصول مربوطه اعم از تلفن همراه یا لوازم خانگی به شکل ODM تولید شده است. در عین حال اگر طراحی محصول توسط سفارش دهنده انجام شود، تولیدکننده به عنوان OEM شناخته می‌شود و در نتیجه کالای مربوطه به شکل OEM در بازار داخلی عرضه شده است. در هر دو مدل از تولید ODM و OEM برند شرکت سفارش دهنده بر روی محصول درج می‌شود.

تایید سیستم عامل، شرط پذیرش تولید ODM به عنوان تولید داخلی

با توجه به این مصوبه، تلفن‌های همراهی که به روش ODM(تولید بدون کارخانه) تولید شده باشند و سیستم عامل آنها مورد تایید وزارت ارتباطات قرار گرفته باشد، به عنوان تولید داخل در نظر گرفته خواهند شد. برهمین اساس نیز مجوز مربوط به رویه‌های ارزی مرتبط با تولید در مراحلی مانند ثبت سفارش و تخصیص برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

در نتیجه اگر تلفن همراه به سفارش یک شرکت یا برند ایرانی، اما توسط یک شرکت خارجی ساخته شود(در غالب ODM) می‌تواند به عنوان تولید داخل در نظر گرفته شود.

با دقت به متن این ابلاغیه می‌توان دریافت که شرط شناسایی تلفن‌های تولید شده به روش ODM به عنوان تولید داخل و برخورداری از برخی امتیازات که اختصاص به شرکت‌های تولیدی داخلی دارد، تهیه و تولید و پیاده‌سازی سیستم عامل مورد تایید وزارت ارتباطات است.

لازم به ذکر است، در پایان مرداد ماه این مصوبه به زیر مجموعه‌های اجرایی وزارت صمت ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *