آووکادو چه خواصی دارد؟

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، آووکادو یک میوه گلابی شکل و همیشه سبز است که از درخت استوایی به دست می‌آید و منشأ آن کشور مکزیک است، کلمه آووکادو به درخت و میوه آن اشاره و این میوه خواص زیادی برای سلامتی دارد.

در سراسر جهان از این میوه در وعده صبحانه و در انواع دسرها استفاده می‌شود، هزاران نوع مختلف آووکادو با اندازه‌ها و رنگ‌های متفاوت وجود دارند؛ بعضی از آن‌ها سبز و بعضی دیگر سیاه هستند و اندازه آن‌ها از کوچک تا بزرگ متغیر است.

چیزی که در انواع آووکادو با اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف ثابت است، خواص کم‌نظیر آن برای سلامتی است، این میوه بافت کرم مانند و کره‌ای دارد، همچنین به دلیل وجود چربی بالا، طعم و مزه لذیذی دارد، بیشتر میوه‌ها حاوی کربوهیدرات هستند، اما آووکادو متفاوت است.

این میوه سرشار از چربی‌های سالم‌، همچنین فیبر، پتاسیم، ویتامین‌های B۶ و C است و به همین دلیل، موضوع مطالعات زیادی قرار گرفته است، این سوپرغذای خوشمزه همچنین سرشار از فولات است که به بهبود افسردگی کمک می‌کند.

آوواکادو حاوی ویتامین A، B1، B2، B5، B6، C، E، K، منیزیم، پتاسیم، فیبر غذایی، کربوهیدرات، چربی‌ها، آهن، فسفر و موارد دیگر است و نصف یا ۶۸ گرم از این میوه لذیذ دارای مقدار کمی منگنز، آهن، مس، روی، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و فسفر است.

سلامت قلب

در هر ۱۰۰ گرم آووکادو ۷۶ میلی گرم یک استرول گیاهی طبیعی به نام بتا سیتوسترول وجود دارد و مصرف منظم بتا سیتوسترول و سایر استرول‌های گیاهی به حفظ سطح کلسترول سالم شما کمک می‌کند، این فرایند برای سلامت قلب بسیار مفید و مهم است.

تقویت بینایی

از دیگر خواص آووکادو این است که حاوی لوتئین و زآگزانتین است، دو ماده شیمیایی گیاهی موجود در بافت چشم. این مواد با آنتی اکسیدانی که دارند آسیب چشمی را به حداقل می‌رسانند.

اسیدهای چرب غیراشباع موجود در آووکادو به جذب سایر آنتی اکسیدان‌های مفید محلول در چربی مانند بتا کاروتن نیز کمک می‌کنند و در نتیجه، افزودن آووکادو به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر ابتلاء به دژنراسیون ماکولا ناشی از بالا رفتن سن کمک کند.

آووکادو چه خواصی دارد؟

پیشگیری از پوکی استخوان

یک آووکادو ۴۰ درصد از نیاز روزانه ویتامین K بدن را فراهم می‌کند، این ماده مغذی اغلب نادیده گرفته می‌شود ، اما برای سلامت استخوان عالی است، مصرف ویتامین K کافی می‌تواند با افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع کلسیم از طریق ادرار به سلامت استخوان کمک زیادی کند.

پیشگیری از ابتلاء به سرطان

آووکادو حاوی ترکیباتی است که به جلوگیری از شروع برخی سرطان‌ها کمک می‌کند، تحقیقات گسترده، به ما نشان می‌دهد که دریافت کافی فولات با کاهش خطر ابتلاء به سرطان‌های روده بزرگ، معده، پانکراس و دهانه رحم مرتبط است، با این حال، مکانیسم پشت این ارتباط نامشخص است.

آووکادو همچنین حاوی سطوح بالایی از فیتوکمیکال‌ها و کاروتنوئیدها است که خواص ضد سرطانی دارند، مطالعات نشان می‌دهند که کاروتنوئیدها، از بدن در برابر پیشرفت سرطان محافظت می‌کنند.

حمایت از سلامت جنین

فولات برای بارداری سالم مهم است، مصرف کافی فولات، خطر سقط جنین و ناهنجاری‌های عصبی را کاهش می‌دهد، در دوران بارداری حداقل ۶۰۰ میکروگرم (mcg) فولات در روز مصرف کنید؛ یکی از خواص آووکادو، داشتن اسیدهای چرب است و می‌تواند نقش پررنگی در بهبود رژیم غذایی سالم شما برای رشد جنین داشته باشد.

آووکادو سرشار از فیبر است

یکی از خواص آووکادو این است که فیبر زیادی دارد، فیبر یک ماده گیاهی مغذی است که منجر به کاهش وزن، به حداقل رساندن افزایش ناگهانی قند خون و کاهش خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود، هر ۱۰۰ گرم آووکادو حاوی هفت گرم فیبر است که ۲۷ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند و ۲۵ درصد از فیبر موجود در آووکادو از نوع محلول و ۷۵ درصد از آن نامحلول است.

سوخت‌وساز کند مشکل بزرگ بسیاری از افراد است، فیبر می‌تواند نقش قابل توجهی در افزایش سوخت‌وساز داشته باشد و آووکادو هم به دلیل اینکه حاوی فیبر است، یک گزینه مناسب در این زمینه است.

احساس سیری و کمک به کاهش وزن

این میوه خوشمزه یک میوه سیر کننده هم محسوب می‌شود و به علاوه اینکه کالری بالایی هم ندارد و در نتیجه برای افرادی که می‌خواهند وزن خود را کم کنند، گزینه مناسبی است؛ طیف مناسب و باکیفیت چربی‌های مفید ریزمغذی‌ها و فیبرهای آووکادو به بدن کمک می‌کند تا میزان هورمون‌هایی را که به رشد عضلات و چربی سوزی کمک می‌کنند بالا ببرید.

تأثیر آووکادو بر افسردگی

تحقیقات حاکی از ارتباط بین افسردگی و سطوح پایین فولات است، فولات به جلوگیری از تجمع ماده‌ای به نام هموسیستئین در خون و افزایش سرعت مواد مغذی به مغز کمک می‌کند و افسردگی را کاهش می‌دهد.

بررسی‌های تحقیقاتی در گذشته هموسیستئین اضافی را با اختلال عملکرد شناختی، افسردگی و تولید سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین مرتبط می‌داند که خلق و خو، خواب و اشتها را تنظیم می‌کنند و سطوح بالای فولات موجود در آووکادو نیز به همین دلیل ممکن است به جلوگیری از علائم افسردگی کمک کند.

آووکادو چه خواصی دارد؟

تأثیر و فواید آووکادو بر سلامت پوست و بهبود زخم

روغن آووکادو سرشار از اسیدهای چرب و مواد مغذی مفید برای پوست است و منبع خوبی از ویتامین‌های A و E است که با سلامت غشای پوست مرتبط هستند، یک مطالعه روی ۲۴ فرد مبتلا به پسوریازیس پلاکی نشان داد که کرم حاوی روغن آووکادو و ویتامین B12 علائم پسوریازیس را پس از ۱۲ هفته درمان بهبود می‌بخشد.

بیشتر مطالعات از روغن آووکادو همراه با مواد دیگر مانند B12 و عوامل مرطوب‌کننده استفاده کرده‌اند، بنابراین دشوار است که برآورد شود روغن آووکادو به خودی خود به یافته‌های مشابه منجر می‌شود یا خیر، اما علاوه بر کاربرد موضعی، مصرف یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین‌های A و E و آنتی اکسیدان‌ها نیز منجر به سلامت پوست می‌شود، در هر حال، توصیه می‌شود از قرار دادن مستقیم روغن آووکادو یا میوه آن روی هر زخم باز خودداری شود.

خواص آووکادو برای پوست و مو

آووکادو با وجود چربی‌های سالم و ویتامین‌های فراوان می‌تواند روی سلامت پوست و مو تأثیر بگذارد و پوستی شفاف و موهایی درخشان به شما بدهد، به همین دلیل بسیاری از مردم از این میوه به‌عنوان ماسک صورت و مو استفاده می‌کنند.

آووکادو یکی از بهترین مرطوب‌کننده‌های طبیعی به شمار می‌رود، جدا از فواید فراوانی که دارد، حاوی مواد شیمیایی هم نیست و این یکی از مهم‌ترین مزایا و خواص آووکادو برای بهبود سلامت پوست و مو است.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آووکادو به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کنند و آن‌ها را جوان نگه می‌دارند، این ترکیبات گیاهی همچنین جلوی ابتلاء به بیماری‌ها و مشکلات پوستی از جمله سرطان و اختلالات گوناگون را هم می‌گیرند و از پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کنند.

افزون بر خوردن آووکادو می‌توانید بخش داخلی پوست این میوه را روی پوست خود بمالید و همچنین از روغن آووکادو به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید، این کار کمک زیادی به درخشان و جوان شدن پوست و مو می‌کند و ظاهر زیبا و سالمی به شما می‌دهد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *