آموزش و پرورش قابل واگذاری به غیر نیست

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در آئین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» اظهار کرد: کاری که در این منظومه شده است نشان دهنده یک درک عمیق از دیدگاه رهبر معظم انقلاب است و عبارت منظومه که روی کتاب گذاشته شده، عبارتی درست و دقیق است.

وی با بیان اینکه کتاب‌های زیادی درباره دیدگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به معلم، معلمی و امور آموزش گردآوری شده است، افزود: کاری که برای این منظومه انجام شده، فراتر از یک گردآوری ساده است، انضباط ساختاری بین محتواها در دوره‌های مختلف، عبور از یک تفکر خطی که سیر زمان را می‌بیند، موضوعی که فقط محتوا را می‌بیند و پله‌های عمیق‌تر که منظومه را کشف می‌کند، آن وجه متمایز و ممیزه این کتاب است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: جان کلام در بیان مقام معظم رهبری از دیدگاه بنده به عنوان یک مسئول که باید پیگیری بکنم سه حرف است؛ نخست آموزش و پرورش که این شاکله اعتقادی رهبر معظم انقلاب برای اعتلای نظام مقدس اسلامی است و این مطالبه جدی ما است و هر روز و هر شب باید آن را دنبال بکنیم.

صحرایی اذعان کرد: فارغ از همه محدودیت‌های بیرونی و علایق گروهی، ایجاد گفتمان اول آموزش و پرورش در هر مسئله یعنی پایه‌گذاری گفتمان آینده‌سازی در کشور است.

وی با بیان اینکه نکته دوم در بیان مقام معظم رهبری بازگشت به مدرسه است، تصریح کرد: در فرمایشات ایشان، شما می‌بینید که مدرسه را مهم می‌دانند و معتقدند همه باید به مدرسه کمک کنند، اما آن طور که باید به این مسئله پرداخته نشده است و در کنار مدرسه وقتی که ضعف آن را دیدیم، مدارس دیگری خلق و برای جبران ضعف‌های مدرسه به جای کمک به مدرسه ساختارسازی کردیم و این تنوعی که خلق کردیم به رفع کوتاه مدت برخی از مشکلات کمک کرده، اما مسائل اصلی را حل نکرده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از منویات ایشان چنین برمی‌آید که باید همه به مدرسه برگردیم و این شاکله مهمی از حرف‌های رهبر معظم انقلاب است، گفت: نکته سوم که بسیار پررنگ در ادبیات معظم له است‌، آرمان‌های انقلاب و امام است که برگرفته از سنت حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (ع) است و از کودکی باید در وجود افراد نهادینه شود.

صحرایی ادامه داد: مقام معظم رهبری درباره معلم، ادبیاتی به کار می‌برند که نگاه ویژه اسلام به جایگاه معلم است، ایشان در بیان این‌گونه معلم، ادبیاتی دارند که غیرقابل توصیف است و می‌فرمایند معلم زیرساخت سرافرازی کشور است، معلم گوهر تراش ملت است یعنی بچه‌ها گوهرند و آن کسی که این گوهر را می‌تراشد و تبدیل به یک اثر بی‌بدیل می‌کند، معلم است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در جایی می‌فرمایند که کار معلم از استخراج طلا و دستیابی به انرژی هسته‌ای مهم‌تر است، ما در استخراج طلا از معدن طلا می‌سازیم و در هسته‌ای از ظرفیت‌های معدنی انرژی هسته‌ای می‌سازیم، اما معلم انسان تربیت می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مقام معظم رهبری در جایی می‌فرمایند که معمار هویت آینده کشور معلم است و در جای دیگری می‌فرمایند که نقش معلم و شخصیت او بی‌بدیل است، همه زیر بار منت معلمان هستیم، شهدا علما و حتی امام راحل عظیم‌الشأن و همه زیر بار منت معلمان هستند، چنین معلمی باید خود تربیت بشود تا بتواند چنین کارکردی را در جامعه ایفا کند.

صحرایی تاکید کرد: نکته نهایی تذکر مکرر ایشان به این است که مبادا از این اصول عدول بکنید، جایی می‌فرمایند به برخی باید بفهمانیم اهمیت آموزش و پرورش را و امروز باید به صورت مستمر تکرار کنیم؛ مقام معظم رهبری به شدت به حاکمیتی بودن آموزش و پرورش تاکید دارند، آموزش و پرورش قابل واگذاری به غیر نیست، این وظیفه حاکمیت و اصلی‌ترین وظیفه حاکمیت است که نباید آن را واگذار بکنیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از این کتاب به طور گسترده استفاده خواهد کرد، اظهار کرد: این کتاب باید به طور وسیع در دسترس باشد، چراکه انتشار گسترده کتاب برای کسانی که باید دائم به این کتاب‌ها رجوع کنند، مورد نیاز است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این باید گفتمان غالب شود که بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود، مدرسه را باید تقویت کرد و همه به کمک مدرسه بیایند، بحث‌هایی که درباره کتاب‌های درسی، هویت معلم، هویت دانش‌آموز و مسائل مربوط به آموزش اعتقادی دانش آموزان است همه در این منظومه به خوبی گردآوری شده است.

گفتنی است؛ مراسم رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»، با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حوزه علمیه مروی برگزار شد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *