آلودگی هوا خطر اختلال در باروری را بیشتر می‌کند

|

فهرست مطالب

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با اشاره به نقش آلودگی هوا بر باروری افراد اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به تهدید سلامت قلبی عروقی، افزایش خطر ابتلاء به سرطان خطر و خطر اختلال در باروری شود و خطرات آلودگی هوا برای افرادی که در مناطق دارای آلودگی بیشتر همچون اماکن پرترافیک و محدوده‌های صنعتی کار می‌کنند یا ساکن هستند، بیشتر است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا تعادل هورمون‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: آلودگی هوا منجر به کاهش سطح تستسترون و استروژن افراد می‌شود و این موضوع در درازمدت سلامت آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

متخصص جراحی کلیه و مجازی ادراری و ناباروری مردان با اشاره به اینکه بسیاری از فلزات سنگین در آلودگی هوا وجود دارد که به صورت مستقیم روی هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: در هند که میزان آلودگی هوای بالایی دارد، حدود ۱۵ درصد از مردان نابارور هستند و متخصصان زنان و زایمان نیز باور دارند که آلودگی هوا یکی از بزرگترین عواملی است که تأثیر منفی بر بارداری می‌گذارد.

صالحی با اشاره به اینکه آلودگی‌های محیطی عامل افزایش ناباروری مردان است، ادامه داد: با توجه به آسیب‌پذیرتر بودن سلول‌های مردان نسبت به زنان در برابر آسیب‌های محیطی، در شهرهای بزرگ و صنعتی که انواع آلودگی‌ها به‌ویژه آلودگی هوا وجود دارد، آمار ناباروری مردان رو به افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از آزمایشات و مطالعات بیان شده است که تولد فرزند پسر در پنج دهه اخیر رو به کاهش بوده است و کاهش تولد فرزندان پسر ممکن است به خاطر مواجه شدن انسان با آلودگی هوا باشد، چراکه کروموزوم‌های Y بسیار ضعیف‌تر از کروموزوم‌های X هستند و در مواجهه با شرایط سخت همچون آلاینده‌های موجود در هوا از جمله نیترات، سرب و فلزات سنگین دیگر، زودتر از بین می‌روند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *