آغاز امتحانات جبرانی دانش‌آموزان از ۱۵ مرداد

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، بخشنامه مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و در راستای هدف عملیاتی ۱۹ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به منظور اجرای راهکار ایجاد ساز و کارهای قانونی و ساختار مناسب برای سنجش و ارزشیابی عملکرد نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، نکات اختصاصی و عمومی در مورد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی هر یک از دوره‌های تحصیلی به انضمام برنامه آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم روزانه، بزرگسالان آموزش از راه، دور ایثارگران و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم آموزش متوسطه نظری در تابستان سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، ابلاغ شد.

لازم به ذکر است با استناد به ماده واحده اصلاح زمان برگزاری آزمون‌های نوبت شهریور دوره متوسطه – مصوب پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۳، به منظور افزایش بهره‌وری و ایجاد انعطاف در ساماندهی امور مربوط به تعلیم و تربیت دانش آموزان آزمون‌های تابستان سال تحصیلی جاری از ۱۵ مرداد شروع می‌شود، لذا در این بخشنامه تاکید شده گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا با تاکید بر کاهش نیافتن کیفیت آموزش و یادگیری در دوره تابستانی دانش آموزان مدارس روزانه و بزرگسالان، آمادگی لازم برای برگزاری آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم بر اساس برنامه و زمانبندی حضور در حوزه آزمون فراهم شود.

نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی:

۱ در تمام پایه‌ها ارزشیابی و اعلام نتایج دانش آموزان بر عهده معلم مربوطه است.

۲- ارزشیابی و اعلام نتایج نوبت تابستان (شهریور سابق) مدارس دوره ابتدایی در تمام پایه‌ها تا پایان مرداد ١٤٠٣ انجام گیرد و به منظور ایجاد آمادگی مدارس برای شروع شایسته سال تحصیلی جدید از موکول کردن این فرایند به شهریور، خودداری شود.

۳- در پایه ششم، ضمن رعایت مفاد ماده ۶ آئین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی، برگزاری آزمون هماهنگ منطقه‌ای نیز که از اختیارات مناطق است تا پایان مرداد اتمام یافته و نتایج اعلام شود.

چگونگی برگزاری امتحانات دوره اول و دوم آموزش متوسطه (نظری، فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش):

آزمون‌های هماهنگ استانی و داخلی در تابستان سال تحصیلی جاری از ۱۵ مرداد آغاز و تا هفته اول شهریورماه پایان پذیرد.

آزمون نوبت تابستان برای درس / دروسی که دانش آموز / داوطلب آزاد در خرداد ۱۴۰۳ و یا دوره‌های قبل در آنها موفق به کسب نمره قبولی نشده یا تاکنون آنها را انتخاب واحد نکرده، برگزار می‌شود، بنابراین لازم است به شرکت کنندگان در آزمون‌های نهایی تابستان اطلاع داده شود که نمرات این نوبت به عنوان سابقه تحصیلی به سازمان ملی سنجش نظام آموزش کشور ارسال نمی‌شود و به منظور ایجاد سابقه تحصیلی برای آزمون سراسری پذیرش دانشجو بر اساس اعمال سوابق تحصیلی لازم است در نوبت خرداد درس مورد نظر خود را انتخاب و در آزمون آن شرکت کنند، لیکن نمرات این آزمون‌ها در تعیین معدل فارغ التحصیلی و ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که تنها بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند مؤثر است.

نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه:

تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۱۰ اطلاعات دانش آموزان استثنایی با تعیین نیازمندی (منشی، وقت اضافه یا هر دو) برای هر دانش آموز متناسب با نوع آزمون از اداره آموزش و پرورش استثنایی / منطقه / ناحیه / شهرستان به حوزه‌ها ارسال و آمادگی حوزه برای برگزاری آزمون و ورود تجهیزات کمکی و توانبخشی بدون حافظه (بهدید، ماشین پرکینز، سمعک، دستگاه کاشت حلزون) به همراه دانش آموزان توسط ادارات استثنایی با هماهنگی حفاظت آزمون بررسی و مورد تأیید قرار گیرد.

تبصره: چنانچه دانش آموزی در زمان برگزاری آزمون‌ها با قبل از آن دچار مشکل یا سانحه‌ای شود که قادر به نوشتن نباشد با معرفی از اداره آموزش و پرورش استثنایی می‌تواند از منشی استفاده کند.

رئیس حوزه و عوامل اجرایی با همکاری ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان نسبت به ویژگی‌ها و نیازهای خاص هر یک از گروه‌های دانش آموزان استثنایی آگاه شوند.

تبصره: صدور ابلاغ منشی توسط اداره آموزش و پرورش منطقه شهرستان برای معرفی شدگان از اداره آموزش و پرورش استثنایی (طبق بند ۱) با اولویت همکاران شاغل در مدارس استثنایی مراکز جامع سنجش صورت گیرد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *