آغاز آزمون‌های شبه‌نهایی از دوشنبه ۲۷ فروردین

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، بر اساس تصمیمات ستاد عالی آزمون‌ها، آزمون‌های شبه‌نهایی به صورت هماهنگ کشوری طراحی و به صورت هم‌زمان در سراسر کشور با چهار عنوان درسی که دو درس تخصصی و دو درس عمومی در دوره دوم متوسطه است، برگزار می‌شود، این امتحانات که به‌منظور کاهش استرس دانش‌آموزان دبیرستانی تدوین شده است از بیست‌وهفتم فروردین آغاز خواهد شد.

در راستای آشنایی دانش‌آموزان و همین‌طور دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم با شیوه طراحی و شرایط آزمون‌های نهایی، بسته‌ای توسط سازمان پژوهش و معاونت متوسطه آماده شد که در آن، اهداف جزئی دروس و سوال‌های اساسی که مربوط به آن اهداف است و در کنار آن سطوح شناختی دانش‌آموزان را مورد هدف قرار می‌دهند و سوالات بر اساس آن طراحی می‌شود، در اختیار دبیران و دانش آموزان قرار می‌گیرد که این آزمون شبه‌آزمون و متناظر به آزمون نهایی برگزار خواهد شد.

بنابر اعلام مدیرکل دفتر متوسطه دوم نظری وزارت آموزش و پرورش، سوالات امتحانات شبه‌نهایی در تمام نقاط کشور یکسان است که توسط دبیرخانه‌ها طراحی و به مدارس ارسال می‌شود که تلاش شده طراحی سوالات مشابه سوالات آزمون نهایی باشد و همین امر می‌تواند سنگین بودن امتحانات مذکور را برای دانش‌آموزان تداعی کند.

آزمون‌های شبه‌نهایی که مقرر شده از کتاب‌های درسی طراحی شود، توسط معلمان خود دانش‌آموزان تصحیح و این گونه ضعف‌های دانش‌آموزان مشخص می‌شود، بنابراین فرصتی است تا دبیران در فرصت باقی‌مانده تا پایان سال تحصیلی مشکلات درسی دانش‌آموزان را رفع کنند؛ این در حالی است که اوراق آزمون‌های نهایی توسط معلمان دیگری غیر از معلمان دانش‌آموزان و حتی در سایر استان‌ها تصحیح می‌شود، اما معلمان برگه‌های امتحانات شبه‌نهایی را بر مبنای کلیدی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، تصحیح خواهند کرد.

نمرات امتحانات شبه‌نهایی تأثیری در نمرات آزمون نهایی دانش‌آموزان ندارد، اما ممکن است توسط برخی معلمان به عنوان نمرات مستمر دانش‌آموزان در نظر گرفته شود که مسئولان آموزش و پرورش این را توصیه نمی‌کنند تا دانش‌آموزان با آرامش در این امتحانات شرکت کنند.

سوالات آزمون‌های شبه‌نهایی در سراسر کشور یکسان است

محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی اجرای امتحانات شبه‌نهایی برای دانش‌آموزان از بیست‌وهفتم فروردین اظهار کرد: آزمون شبه‌نهایی سال ۱۴۰۳ فقط برای دانش‌آموزان دهم و یازدهم بوده، به این دلیل که تا سال گذشته سابقه این آزمون‌ها برای این گروه از دانش‌آموزان وجود نداشته است، همچنین آزمون‌های شبه‌نهایی پایه‌های دهم و یازدهم برای این است که دانش‌آموزان با سوالات امتحان نهایی آشنایی پیدا کنند، به مدیران مدارس توصیه شده فضای آزمون نهایی را در این امتحانات ایجاد کنند و رأس ساعت مقرر دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون حضور پیدا کنند و آزمون را شروع کنند، در این آزمون‌های شبه‌نهایی باید از آوردن هرگونه وسایل الکترونیکی جلوگیری شود و دانش‌آموزان برای شرکت در این آزمون باید آمادگی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به شیوه طراحی سوالات شبه‌نهایی برای آمادگی دانش‌آزمون افزود: کار طراحی دو درس عمومی و دو درس تخصصی توسط دبیرخانه راهبری کشوری انجام شده و مرکز ما نیز بر آن کنترل لازم در جهت نزدیکی با نمونه سوالات امتحان نهایی را داشته است تا فضای آزمون نهایی را برای دانش‌آموزان فراهم و آشنایی با فضای آزمون نهایی در آزمون‌های نهایی پایه دهم و یازدهم ایجاد شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: سال گذشته آزمون شبه‌نهایی دچار یک مشکل بود و این اشکال این بود که طراحی امتحانات شبه‌نهایی به صورت هماهنگ در سراسر کشور یکسان نیست و چارچوب طراحی بر اساس چارچوب طراحی آزمون نهایی نبود، اما در سال ۱۴۰۳ به همین دلیل از طراحی سوالات در استان‌ها به شکل متفاوت ممانعت شده و به صورت سراسری و واحد در چارچوب آزمون‌های که برای امتحانات نهایی تعیین شده، کار طراحی انجام شد تا مطابق اصول امتحان نهایی باشد و آزمون شبه‌نهایی تشابه بیشتری با امتحانات نهایی داشته باشد.

وی از تأثیر مثبت برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش شباهت امتحانات شبه‌نهایی به آزمون نهایی خبر داد و افزود: امید داریم این کار به دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم کمک کند تا با فضای امتحانات نهایی بیشتر آشنا شوند و به‌طور قطع با برنامه‌ریزی که برای امتحانات شبه‌نهایی انجام شده، این امر محقق می‌شود.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *