آخرین وضعیت تامین انسولین در کشور؛ کمبود نداریم

|

فهرست مطالب

غلامحسین صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با اشاره به تولید انسولین در کشور اظهار کرد: در حال حاضر دو شرکت در حال تولید انسولین هستند و دو شرکت دیگر هم به آن‌ها اضافه می‌شوند، زیرا داروهای انسولین داروهای بیولوژیک بوده و تولید آن محدود است.

وی درباره تولید داروهای بیولوژیک افزود: تولید داروهای بیولوژیک در تمام جهان محدودیت دارد، با این حال ایران جزو کشورهایی است که هم در تولید و هم واردات این نوع دارو فعال است و مشکلی برای تأمین آن نداریم.

سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مشکلی برای تأمین انسولین در کشور نداریم، گفت: گاهی برخی پزشکان ممکن است نوع خاصی از آن را تجویز کنند که برند خارجی باشد و به دلیل آنکه در راستای حمایت از تولید داخل سهم کمتری از بازار را به آن‌ها اختصاص می‌دهیم، تصور در دسترس نبودن آن دارو را ایجاد می‌کند.

صادقیان ادامه داد: لازم است بدانیم در راستای حمایت از تولید داخل سهم بیشتری را به این بخش اختصاص می‌دهیم، به‌طور مثال اگر ۷۰ درصد از سهم بازار تولید داخل باشد، ۳۰ درصد باقی‌مانده مربوط به واردات دارو خواهد بود، بنابراین زمانی که برخی پزشکان نوع خارجی دارو را بیشتر تجویز کنند، میزان محدود داروهای وارداتی به‌تنهایی پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای حمایت از تولیدات داخلی دارو، سهم بازار از این بخش بیشتر است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد بیماران برای یافتن داروی خود با مراجعه به اولین داروخانه و دسترسی نداشتن به آن، از یافتن ناامید می‌شوند و بنا را بر کمبود می‌گذارند.

سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اضافه کرد: مکرر به مردم اعلام کردیم با استفاده از سامانه تیتک می‌توانند داروی خود را از نزدیک‌ترین داروخانه محل کار یا منزل تهیه و پس از اطمینان از موجود بودن به آنجا مراجعه و فراورده دارویی خود را دریافت کنند، بنابراین مهم است که اطلاع‌رسانی درباره سامانه تیتک برای آگاهی عموم از خدمات این سامانه افزایش پیدا کند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *