آخرین جزئیات پیگیری‌های مربوط به حادثه بندر شهید رجایی/ بخشش محکوم به قصاص بعد از ۱۲ سال

فهرست مطالب

آموزش و پرورش می‌تواند کمک‌کار دستگاه قضائی باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در دیدار با جمعی از معلمان نمونه کشوری به همراه وزیر و معاونان آموزش‌وپرورش، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و شهدای معلم، به ویژه شهیدان مطهری و رجایی، با تبیین و تشریح اهمیت و جایگاه نظام آموزش و تعلیم و تربیت و نقش ارزنده معلم در این نظام اظهار کرد: معلم، جایگاهی پرمنزلت دارد و به همان میزان دارای مسئولیت است، جایگاه معلمی آنقدر والاست که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیرَنی عَبداً»، اعتقاد دارم که معلم خوب، معلمی است که علم را با هنر ممزوج می‌کند و معلم خوب یک هنرمند است که می‌داند با چه روش و منشی، دانش‌آموزان را از اقیانوس علم و کمالات سیراب کند.

وی افزود: همواره به زیرمجموعه خود در دستگاه قضائی و قضات کشور تاکید می‌کنم که نوع رفتار شما با طرفین دعوا، اثرات مهم‌تری از حکم صادره از ناحیه شما دارد؛ درخصوص معلمان گرانقدر هم این قاعده حکم‌فرما است و نوع رفتار و منش او در داخل و بیرون از مدرسه بسیار بر فرایند تربیتی دانش‌آموزان اثرگذار است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره مسائل مطرح شده از سوی معلمان نمونه کشوری و مسئولان آموزش‌وپرورش گفت: در قوه قضائیه آمادگی کامل داریم که طی سلسله جلساتی تخصصی با مسئولان آموزش‌وپرورش، به طراحی الگو و شیوه‌ای برای تقویت همکاری‌ها و تبادل داده‌ها میان آموزش‌وپرورش و دستگاه قضائی مبادرت ورزیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تبیین و تشریح آن دسته از مسئولیت‌های قوه قضائیه که معلمان نیز می‌توانند در پیشبرد و تمشیّت آنها مؤثر باشند، گفت: در قوه قضائیه اهتمام ویژه‌ای بر مقوله پیشگیری از وقوع جرم داریم و مجدانه راهبردهای پیشگیرانه را برای جلوگیری از وقوع جرم و بزه‌دیدگی در دستور کار قرار داده‌ایم؛ در این عرصه خطیر و مهم، معلمان و مسئولان آموزش‌وپرورش می‌‎توانند کمک‌کار ما باشند و دست یاری به سوی آنها دراز می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نظام آموزش‌وپرورش کشور با بهره‌مندی از حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون کادر مدرسه و حدود ۳۰ میلیون خانواده دانش‌آموزان، یک نظام متکثر و موسع است؛ برای اعضای چنین نظام متکثر و موسعی، مسائل حقوقی و قضائی پیش می‌آید، لذا ما در قوه قضائیه این آمادگی را داریم که با ایجاد سازوکارهای تخصصی و اختصاصیِ حل اختلاف ویژه آموزش‌وپرورش، تا آنجا که ممکن است از تشکیل پرونده‌های قضائی برای اعضای جامعه آموزش‌وپرورش جلوگیری به عمل آوریم و مسائل حقوقی و قضائی آنها را غالباً در قالب صلح و سازش و مصالحه مرتفع کنیم.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *