آب‌گرفتگی و رواناب ۱۲ استان کشور را درگیر می‌کند

|

فهرست مطالب

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی اظهار کرد: از چهارشنبه تا پنجشنبه، با فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی، شاهد رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در بعضی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ خواهیم بود.

وی افزود: شرایط جوی مذکور روز چهارشنبه هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس و پنجشنبه، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های اردبیل، زنجان، سمنان و ارتفاعات شمال شرق تهران را درگیر خواهد کرد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: در بازه زمانی بیان شده، احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن رواناب، صاعقه، لغزندگی به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و وزش باد به نسبت شدید، وجود دارد.

ضیائیان ادامه داد: بر همین اساس احتمال خیزش گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال و درختان کهن‌سال دور از انتظار نیست.

وی گفت: به منظور پیشگیری از رخداد خسارت، پرهیز از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و پرهیز از پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند از بروز خسارات جلوگیری کند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *