مدیرعامل موسسه حسابرسی تامین اجتماعی با بیان اینکه پیش از انقلاب حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور مشمول قانون تامین اجتماعی و بیمه شده تامین اجتماعی بودند و اکنون باتوجه به ارائه خدمات نوین و جذب حداکثری و پوشش بیمهای جدید، بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش حمایتهای اجتماعی هستند که عمدهترین آنها سازمان تامین اجتماعی است، گفت: از این رو توسعه خدمات کیفی و کمی در بحث خدمات بیمهای و درمانی بسیار مهم و با وجود تنگناهای اقتصادی گسترش این خدمات مغفول نمانده است.
به گزارش آرونو ، سعید حاجیسلطانی در نشستی خبری با بیان اینکه موسسه حسابرسی سازمان تامین اجتماعی یکی از مهمترین موسسات تابعه سازمان است و نقش خطیری در احقاق حقوق بیمهشدگان و شناسایی مطالبات پرداخت نشده کارفرمایان به سازمان تامین اجتماعی و بررسی ادعای صحت و سقم بیمهشدگان جهت اشتغال در شرکتها را دارد، گفت: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمهگر اجتماعی است و مسئولیت اصلی آن پوشش بیمه شدگانی است که از کارفرمایان مزد دریافت میکنند و به صور مختلف نزد سازمان بیمه میشوند؛ مهمترین آن بیمه اجباری است.
مدیرعامل موسسه حسابرسی تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان باتوجه به اهمیت و تنوع و ارائه خدمات، ۱۸ نوع خدمت به جامعه مخاطب ارائه میکند، گفت: این تنوع در خدمات مسئولیت و وظیفه خطیری برعهده کارکنان و مسئولان سازمان گذاشته است تا در کنار انجام وظایف خود، نگاهی جامع به مخاطبان داشته باشد. از این رو باتوجه به اینکه یکی از اسناد بالادستی موردتوجه در سازمان، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری است، این سند میتواند چراغراهی ارزشمند برای غلبه بر چالشها و مشکلات رفاه و تامین اجتماعی و تحقق اصول ۳، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی باشد.
حاجیسلطانی با اشاره به تعامل دو سویهای که میان سازمان و کارفرمایان، فعالیتهای تجاری بین مخاطبان و تحریمهای ظالمانه و رشد قیمت ارز و مشکلاتی که در جامعه مخاطب وجود دارد، افزود: سازمان تامین اجتماعی طبق ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی مهمترین منابعی که میتواند کسب کند، وصول حق بیمه ماهیانه از کارفرمایان است.
وی با بیان اینکه میطلبد اقدامات اصلاحی با رویکرد تعالی و تحول و عدالت خواهی در دستور کار مسئولان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط موجود و هوشمندسازی فعالیتها در بستر IT و پیشرفتهایی که درخصوص امکانات و تجهیزات وجود دارد، این موضوع برای سازمان ایجاد میشود که ما هم متسثنی از قواعد نباشیم و همانند سازمانهای دیگر به سمت بستر IT و خدمات غیرحضوری سوق پیدا کنیم.
مدیرعامل موسسه حسابرسی تامین اجتماعی با اشاره به اینکه مهمترین موردی که در سازمان به دلیل پایداری منابع وجود دارد بحث پوشش بیمهای است و مورد توجه مسئولان سازمان تامین اجتماعی قرار دارد، گفت: گسترش چتر بیمهای موجب ایجاد منابع برای سازمان میشود و رسیدن به این منابع ساز و کارهایی دارد که باید به درستی انجام شود تا براساس بخشنامهها و دستورالعملها این مطالب انجام شود.
حاجی سلطانی معتقد است که راهبرد مشکل ناترازی و ناپایداری صندوقهای بیمهای و بازنشستگی در همه ۲۲ صندوق بازنشستگی در کشور وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: پیش از انقلاب حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور مشمول قانون تامین اجتماعی و بیمه شدگان تامین اجتماعی بودند و اکنون باتوجه به ارائه خدمات نوین و جذب حداکثری و پوشش بیمهای جدید، بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش حمایتهای اجتماعی هستند که عمدهترین آنها سازمان تامین اجتماعی است. از این رو توسعه خدمات کیفی و کمی در بحث خدمات بیمهای و درمانی بسیار مهم است و با وجود تنگناهای اقتصادی گسترش این خدمات مغفول نمانده است.
مدیرعامل موسسه حسابرسی تامین اجتماعی تصریح کرد: اقداماتی که میتوان درخصوص پایداری منابع داشته باشیم، از دو طریق پوشش بیمهای و گسترش چتر حمایتی و ایجاد منابع پایدار است.
حاجی سلطانی با اشاره به تعامل دو سویه بین سازمان و کارفرمایان، به ایجاد میز خدمت و تکریم ارباب رجوع و ایجاد کارگروههای ویژه برای کارگاههای بزرگ، اشاره کرد و گفت: حدود ۳۲ هزار کارگاه بالای ۵۰ نفر در کشور وجود دارد که حدود ۹۰ درصد از این کارگاهها از طریق نمایندگانشان با سازمان در ارتباط هستند و سازمان تامین اجتماعی باتوجه به شرایطی که در دوره فعالیت اقتصادی جدید برای بسیاری از این کارگاهها پیش آمده است، تلاش مضاعفی دارد تا به عنوان پشتوانه امنیتی بیمهشدگان و کارفرمایان بتواند امور و شرایطی که بستر راحتتری را برای پرداخت حق بیمه این افراد فراهم کند.
وی ادامه داد: اقداماتی که از طریق سازمان انجام میشود به عنوان اسناد بالادستی موردتوجه موسسه حسابرسی سازمان تامین اجتماعی قرار میگیرد و یکی از مهمترین بخشهای سازمان در ارتباط با احقاق حقوق بیمهشدگان، موسسه حسابرسی تامین اجتماعی است که در سال ۷۲ طبق تبصره ۳۱ تاسیس شده و در راستای اجرای ماده ۴۷ قانون تامین اجتماعی مبنی بر رسیدگی و بازرسی اسناد و مدارک کارفرمایان جهت احقاق حقوق بیمهشدگان و بررسی صحت و سقم اشتغال آنها و مطالبات پرداخت نشده آنها به سازمان فعالیت میکند. طبق اساسنامه فعالیت اصلی موسسه حسابرسی، تامین نیازهای اساسی سازمان تامین اجتماعی اعم از بخشها و واحدهای تابعه و بازرسی فعالیت کارفرمایان است.
مدیرعامل موسسه حسابرسی تامین اجتماعی درخصوص بازرسی کارگاهها نیز توضیح داد: بازرسی کارگاهها مشکل است و ساز و کار انجام همه بازرسیها به لحاظ صورت برداری امکان ندارد لذا بازرسی کارگاههای بزرگ از طریق بازرسی دفاتر قانونی صورت میگیرد.
حاجی سلطانی با اشاره به اینکه رسالت موسسه حسابرسی در بخش بازرسی دفاتر قانونی، بازرسی بیمهای دفاتر شرکتهاست، خاطرنشان کرد: شرکتهایی که دارای شناسه ملی هستند و ثبت شرکتها شدند و دفاتر قانونی پلمب شده در اختیارشان است، این بازرسی انجام میشود. یکی از مهمترین اقدامات در دستور کار ما، حرکت در بستر هوش مصنوعی است تا با کلیه پیشرفتها بتوانیم هرچه سریعتر به سمت مکانیزه شدن پیش برویم و به عنوان بازوی توانمند در بحث بررسی صحت و سقم و انجام ماموریت در راستای سوابق بیمهشدگان است و این موضوع در چشم انداز برنامه پنج ساله موسسه تعریف شده است. اصلاح و به روزرسانی آئین نامهها و دستورالعملها و توسعه ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتقای سختافزارها و توسعه نرم افزارهای کاربردی و بهبود مستمر وضعیت انجام بازرسی دفاتر قانونی از دیگر برنامههاست.
انتهای پیام