پاسخ به چند سوال درباره ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور

فهرست مطالب

درحالی در ماده سه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، به منظور نظارت و هماهنگی جهت مناسب‏‌سازی همچنین نظارت بر اجرای ماده ۲ این قانون، به تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اشاره شده که در این راستا دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور سامانه معبر را به منظور برقراری ارتباط دوسویه افراد معلول، جانباز و سالمند و سایر افراد کم‌توان با سازمان بهزیستی و برطرف کردن مشکلات و معضلات موجود در زمینه دسترسی آنها به معابر و اماکن عمومی برای تسهیل تردد این افراد، فعال کرده است.

به گزارش آرونو ، در ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف شده‌اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.

همچنین در تبصره این ماده قانونی آمده است که وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره‌مندی افراد دارای معلولیت، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه مصوب سالانه خود مناسب‌سازی کنند.

در همین راستا و به منظور نظارت و هماهنگی جهت مناسب‏‌سازی همچنین نظارت بر اجرای ماده ۲ این قانون، در ماده ۳ نیز به تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اشاره شده است و به استناد ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی به منظور نظارت و هماهنگی جهت مناسب‌سازی و نظارت بر اجرای ماده ۲ قانون مذکور این ستاد تشکیل شد؛ تصمیمات ستاد برای کلیه دستگاه‌های مشمول لازم الاجرا و رئیس سازمان بهزیستی کشور دبیر ستاد، و دبیرخانه آن در سازمان بهزیستی کشور تشکیل شده است.

وظایف دبیرخانه ستاد

۱- دبیرخانه به عنوان بازوی اجرایی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، وظیفه نظارت بر اجرای ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را بر عهده دارد.

پیگیری اجرای تصمیمات ستاد،‌تهیه دستور کار، زمان‌بندی جلسات، ارسال دعوت‌نامه و دستور جلسات برای اعضای ستاد و تنظیم صورت‌جلسات آن، ایجاد بانک اطلاعاتی موردنیاز مرتبط با مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری، پیگیری تشکیل جلسات ستادهای استانی و شهرستانی و دریافت گزارش‌ها از دیگر وظایف این دبیرخانه است.

در ادامه به چند سوال درخصوص ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور پاسخ داده شده است:

– دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی به چه معناست؟

اقداماتی است که با هدف ایجاد محیط بدون مانع و قابل دسترس، جهت مشارکت افراد معلول در همه حوزه‌های زندگی و فراهم آوردن فرصت برابر به آنها در برخورداری از امکانات زندگی اجتماعی، همانند افراد غیر معلول، انجام می‌شود. دسترسی شامل سیستم حمل و نقل، محیط فیزیکی، اطلاعات، آموزش و پرورش، تکنولوژی، اشتغال، منابع مناسب ارتباطی و رسانه‌ای می‌شود.

– مناسب‌سازی مسکن چگونه است؟

مجموعه اقداماتی است که جهت انطباق و دسترس‌پذیری مسکن افراد معلول صورت می‌گیرد تا این افراد بتوانند متناسب با قابلیت‌ها و محدودیت‌های خویش از امکانات موجود به نحوه مطلوب استفاده کنند. نتیجه این امر استقلال هر چه بیشتر افراد معلول در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی در محیط مسکونی است.

-اهداف راهبردی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور چیست؟

۱. توسعه، تقویت آگاه‌سازی و آموزش‌های عمومی و تخصصی، تغییر نگرش و نهادینه کردن فرهنگ مناسب‌سازی و محیط‌های بدون مانع با استانداردهای لازم.

۲. ارتقای سطح هماهنگی، پیگیری و نظارت بر اجرای قوانین و مصوبات مناسب‌سازی.

۳. بهبود ساختار تشکیلاتی مناسب‌سازی در دستگاه‌ها و به کارگیری نیروهای متخصص.

۴. نیل به ضمانت‌های اجرای قوانین مرتبط از طریق به‌روزرسانی قوانین، ضوابط آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و اولویت بخشی موضوع مناسب‌سازی در اقدامات دستگاه‌ها.

۵. افزایش توانمندسازی گروه‌های هدف از طریق رفع موانع و طراحی فراگیر.

۶. افزایش نظارت بر روند اجرای تمامی ضوابط و مقررات مصوب شده.

۷. تدوین استانداردهای لازم در مناسب‌سازی.

۸. ایجاد فرصت‌های برابر برای حضور تمامی گروه‌های هدف در جامعه.

۹. تقویت مشارکت و حضور گروه‌های هدف در جامعه.

۱۱. افزایش رضایت‌مندی آحاد جامعه به ویژه گروه‌های هدف از طریق طراحی فراگیر.

۱۲. توسعه کمی و کیفی فضاهای مناسب‌سازی شده.

– جامعه هدف ستاد هماهنگی و پیگیری چه گروه‌هایی هستند؟

۱) ذینفعان مدنی: شامل جانبازان، معلولان، سالمندان، مراکز دولتی و غیردولتی، نیروها و گروه‌های داوطلب

۲) ذینفعان حاکمیتی: قوه قضائیه، قوه مقننه، دولت، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی کشور، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، شوراهای اسلامی شهر و روستا.

۳) ذینفعان سازمانی: کارکنان.

– ساختار مناسب‌سازی متشکل از چه دستگاه‌هایی است؟

ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور به استناد ماده ۳ قانون حمایت از حقوق معلولان با هدف هماهنگی، سیاست‌گذاری، نظارت، پیگیری، انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی، فرهنگ‌سازی، آموزشی و پیگیری‌های حقوقی تشکیل شده است.

به منظور پیگیری اجرای مصوبات و سیاست‌های ستاد، نظارت بر امر مناسب‌سازی، ایجاد بانک اطلاعاتی، انجام مطالعات و تحقیقات راهبردی مناسب‌سازی، پیگیری تشکیل جلسات ستاد استانی و شهرستانی، تهیه گزارشات لازم و انجام امور دبیرخانه‌ای ستاد، دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور نیز به عنوان واحد اجرایی ستاد در سازمان بهزیستی تشکیل شد.

همچنین به منظور پیگیری سیاست‌های ستاد و هماهنگی و نظارت در سطح استانی، ستادهای هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی در سطح استان‌ها و کمیته‌های مناسب‌سازی در سطح شهرستان‌ها با ترکیب مشخص تشکیل شده‌اند.

– اما سامانه «معبر» چیست؟

دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور سامانه‌ای به عنوان سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ فعال کرده که این سامانه با هدف برقراری ارتباط دوسویه افراد معلول، جانباز و سالمند و سایر افراد کم‌توان با سازمان بهزیستی و برطرف کردن مشکلات و معضلات موجود در زمینه دسترسی آنها به معابر و اماکن عمومی برای تسهیل تردد این افراد است که در اختیار عموم قرار گرفته است که پس از دریافت نظرات و بررسی نیازهای اعلام شده این دبیرخانه اقدامات لازم را برای مناسب‌سازی پیگیری می‌کند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *