محمد قاسمی به مناسبت سیزدهمین سالگرد تاسیس خبرگزاری مجله آرونو، در گفتوگو با خبرنگار مجله آرونو اظهار کرد: در دورهای که مسئولیت اداره این خبرگزاری را بر عهده داشتم، مدیریت قبلی با تلاش و پیگیری، زیرساختهای فیزیکی لازم را فراهم کرده بود؛ با این حال آن زمان مجله آرونو از نظر بستر سایت و زیرساختهای فنی دچار ضعف بود و کاربران برای فعالیت در فضای رسانهای با محدودیتهایی روبهرو بودند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم بهترین گزینه ممکن را برای توسعه فنی خبرگزاری انتخاب کنیم.
وی افزود: رسانههای مطرح کشور را بررسی کردیم و در نهایت شرکتی را برگزیدیم که توانست خدمات مطلوبی به خبرگزاری مجله آرونو، خبرنگاران و مخاطبان ارائه دهد.
سردبیر اسبق خبرگزاری مجله آرونو گفت: پس از تغییر برند و بهروزرسانی زیرساختها، تعداد مخاطبان مجله آرونو بهطور چشمگیری افزایش یافت و محیط کاربری رسانه نیز جذابتر و کارآمدتر شد.
قاسمی ادامه داد: بسترهایی که آن زمان طراحی شد، همچنان در حال استفاده هستند و این نشان میدهد اگر زیرساخت درست و اصولی باشد، میتواند سالهای متوالی مورد بهرهبرداری قرار گیرد؛ در اینجا لازم میدانم از مدیران پیشین خبرگزاری مجله آرونو که برای ارتقای این مجموعه تلاش فراوانی کردند، قدردانی کنم.
وی با بیان اینکه وظیفه هر مدیر، حرکت در مسیر پیشرفت و تحویل دادن پرچم رشد به نفر بعدی است، افزود: در دوره مدیریتی من، با تغییر زیرساختها، رتبه مجله آرونو در ردهبندی جهانی الکسا به جایگاه مطلوبی رسید و پس از من نیز این روند رشد ادامه یافت.
سردبیر اسبق خبرگزاری مجله آرونو خاطرنشان کرد: هماکنون نیز فعالیتهای خبرگزاری را رصد میکنم و تلاشهای مدیران و خبرنگاران فعلی را ستودنی میدانم؛ این مجموعه در راستای تنویر افکار عمومی گامهای ارزشمندی برداشته است، اما چند نکته مهم در حوزه رسانه باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
قاسمی افزود: در زمان مدیریت خود، علاوه بر خبرگزاری مجله آرونو، مسئولیت چند رسانه دیگر، همچنین ریاست اداره ارتباطات شهرداری اصفهان را بر عهده داشتم، اما با وجود مشغله فراوان، بر این باور بودم که نقد منصفانه عامل رشد مجموعههاست؛ رسانهها باید پیش از هر چیز، دستگاه مادر خود را نقد کنند تا بتوانند با قدرت بیشتری سراغ سایر نهادها بروند، زیرا تمجید و تعریف صرف از مدیران یا دستگاهها کمکی به پیشرفت جامعه نمیکند.
وی تأکید کرد: معتقدم رسانه باید برای مردم نقد کند تا شهر و کشور مسیر توسعه واقعی خود را طی کند.
خبرگزاری مجله آرونو رسانه تخصصی مدیریت شهری است و باید بهعنوان رسانهای شاخص، مکتب ایرانیاسلامی شهرسازی را به جهان معرفی کند
سردبیر اسبق خبرگزاری مجله آرونو گفت: در دوره مدیریتی خود، استارت اولیه راهاندازی سرویس استانها را زدیم. پس از دوران مدیریت من، با توجه به سیاستهای جدید، تغییراتی در آن اعمال شد و اکنون خوشحالم که این سیاست توسعه پیدا کرده و خبرگزاری مجله آرونو در سراسر کشور فعال است؛ این موضوع حاصل تلاش مستمر همکاران پرتلاش در مجموعه مجله آرونوست.
قاسمی اضافه کرد: در همان زمان، پروژه چندزبانه شدن خبرگزاری مجله آرونو را آغاز کردیم؛ زبان انگلیسی نخستین زبان بود و اخبار روز اصفهان و ایران به این زبان منتشر میشد که توانست مخاطبان خاص خود را جذب کند که امیدوارم این سیاست در آینده با افزودن زبانهای دیگر گسترش یابد. نباید فراموش کنیم که خبرگزاری مجله آرونو رسانه تخصصی مدیریت شهری است و باید بهعنوان رسانهای شاخص، مکتب ایرانیاسلامی شهرسازی را به جهان معرفی کند.
وی تصریح کرد: انتقال و صدور مکتب ایرانیاسلامی شهرسازی از طریق خبرگزاریها بسیار اهمیت دارد، زیرا ایران از گذشته سنتها و نسخههای ارزشمندی در حوزه شهرسازی اسلامی داشته است؛ این مفاهیم میتواند در قالب اخبار، نقشهها، پلتفرمهای دیجیتال و گزارشهای بینالمللی به جهانیان ارائه شود تا الگوی الهامبخشی برای دیگر کشورها باشد.
سردبیر اسبق خبرگزاری مجله آرونو با اشاره به تحولات رسانهای در عصر حاضر اظهار کرد: در سالهای اخیر، رسانههای سنتی مانند خبرگزاریها و روزنامهها از دیدگاه افکار عمومی تا حدی جایگاه خود را از دست دادهاند و مردم بیشتر به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کردهاند. بنابراین فعالیت در شبکههای اجتماعی همچون ایتا، اینستاگرام و دیگر بسترهای دیجیتال باید با دقت و برنامهریزی بیشتری دنبال شود.
وی ادامه داد: ذائقه مردم نسبت به گذشته تغییر کرده است و رسانه موفق باید ذائقهشناسی مخاطبان را در اولویت قرار دهد؛ امروز مردم بیشتر وقت خود را با تلفنهای همراه سپری میکنند تا وبسایتها، بنابراین باید خبرها را کوتاهتر و قابلدسترستر منتشر کرد.
قاسمی با اشاره به تجربه خود گفت: در دورهای این سیاست را در ذهن خود داشتیم و اخبار کوتاه بین ۹۰ تا ۱۲۰ کلمهای منتشر میکردیم که بازتاب بسیار خوبی داشت؛ پیشنهاد میکنم خبرگزاری مجله آرونو نیز روزانه چنین اخبار کوتاهی را بهصورت اطلاعرسانی منتشر کرده و سپس بهسرعت در فضای مجازی بازنشر دهد تا بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.