به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان در نشست با مدیران مدارس با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی از سالهای گذشته یکی از چالشهای اساسی نظام تعلیم و تربیت بوده است، اظهار کرد: معتقدیم مهمتر از کمیت، کیفیت نیروی انسانی اولویت دارد و این مسئله در رأس برنامههای استان قرار گرفته است.
وی کمبود نیروی خدماتی در مدارس سراسر استان را یکی از مهمترین معضلات دانست و افزود: با اقدامات صورت گرفته قرار است طی سال جاری با جذب نیروی خدماتی بتوانیم برای سال تحصیلی، شماری نیرو استخدام کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه طی برگزاری جلسات در وزارتخانه بر تبدیل کیفیتبخشی به گفتمان غالب آموزش و پرورش در کشور تاکید شد، تصریح کرد: جذب نیروهای جوان با انگیزه و علاقهمند به تعلیم و تربیت، مهمترین راهکار برای پایداری کیفیت در نظام آموزشی است و تلاش داریم با دقت در مراحل ارزیابی، بهترین افراد را برای این مأموریت مهم انتخاب کنیم.
وی با اشاره به اینکه روشهای سنتی پاسخگوی نیازهای آموزشی نسل امروز نیست و تدریس باید متناسب با یادگیری دیداری و فناوری محور باز تعریف شود، گفت: درحال حاضر بهرهمندی از فناوری و هوش مصنوعی شخصیسازی شده است و معتقدیم محیطهای متنوع یادگیری باید به فرهنگ رایج در مدارس تبدیل شود و این امر مستلزم تغییر نگرش مدیران و توانمندسازی معلمان است.
نظریان با تأکید بر لزوم باز طراحی کلاس درس متناسب با ویژگیهای نسل امروز، بر ضرورت توجه همزمان به عدالت آموزشی و کیفیتبخشی در فرایند تعلیم و تربیت، اظهار کرد: عدالت آموزشی تنها به معنای توسعه فضاهای آموزشی نیست عدالت باید با کیفیت بخشی همگام باشد.
وی با اشاره به ویژگیهای نسل جدید دانشآموزان که در بستر دیجیتال رشد یافتهاند، افزود: معلمان باید بتواند فناوریهای آموزشی را در کلاس پیادهسازی کرده و از ابزارهای دیجیتال برای یادگیری اثربخش بهرهبرداری کنند. البته تغییر نگرش مدیران مدارس نسبت به فناوری و روشهای نوین آموزشی میتواند مسیر تحول را برای معلمان هموار کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره چینش متفاوت فضای کلاس درس که باید به گونهای باشد تا تعامل میان دانشآموزان تسهیل شود، عنوان کرد: درحال حاضر شکل خطی و سنتی نیمکتها پاسخگو نیست، هر درس باید با شرایط چالشی و خلاقانه آغاز شود تا ذهن دانشآموز از ابتدا درگیر موضوعات متعدد باشد. گنجاندن فعالیتهای گروهی و تقویت همآموزی در فرآیند تدریس بسیار تأثیرگذار است، چرا که بیش از ۹۵ درصد یادگیری دانشآموزان امروزی با تعامل و یادگیری از یکدیگر شکل میگیرد.
وی شناسایی بعضی آسیبهای اجتماعی توسط معلمان و مدیر مدارس در دانشآموزان را ریشه در رفتارهای هشدار دهندهای دانست و بیان کرد: این مباحث زنگ هشداری است که رفتارهای مشکوک را جدی بگیریم و با ارجاع به مشاوران مدرسه یا اداره آموزش و پرورش، زمینههای پیشگیری را فراهم کنیم.
نظریان درباره اهمیت نقش خدمات مشاورهای در مدارس افزود: با محدودیت در جذب نیروی مشاور، درصدد هستیم مطابق برنامهریزی استانی و جذب نیروهای جدید، پوشش مشاورهای را در مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم تقویت کنیم، هرچند اختصاص مشاور به هر مدرسه امکانپذیر نیست، اما در تلاشیم مدارس به صورت ناحیهای تحت پوشش خدمات مشاوره قرار گیرد.
وی با اشاره به مباحث سرویس رفتوآمد همکاران فرهنگی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم با مشارکت دستگاههای اجرایی، بخشی از هزینههای ایابوذهاب جبران شود و گامی برای رفع دغدغههای فرهنگیان برداشته باشیم.
 
				 
															






