۲۳ درصد جمعیت شهرها ساکن بافت‌های ناکارآمد شهری هستند

فهرست مطالب

آرونو /همدان مدیرکل امور اجرایی سازمان بازآفرینی شهری ایران گفت: ۲۳ درصد جمعیت شهرهای کشور ساکن بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری هستند.

مهدی نوروزیان یکشنبه ۴ دی‌ماه در سلسله نشست‌های روز ایمنی در برابر زلزله که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: ۲۳ درصد جمعیت شهرهای کشور در بافت‌های ناکارآمد شهری ساکن هستند که بافت‌های تاریخی، سکونت‌های غیررسمی و حاشیه‌ای و هم بافت‌هایی با پیشینه روستایی را شامل می‌شوند.

وی افزود: ۲۳ درصد از شهرهای ما را بافت‌های ناکارآمد تشکیل می‌دهند و ۴۹ درصد ابنیه در شهرهای ما ناپایدار هستند که ناپایداری عمده‌ترین بحث بافت‌های ناکارآمد است.

نوروزیان ادامه داد: در سطح کشور دو میلیارد و ۷۰۰ بنای ناپایدار در بافت‌های ناکارآمد قرار دارند همچنین در استان همدان ۷۹ هزار و ۶۵۸ بنای ناپایدار وجود دارد که ۵۹ درصد بنای ناکارآمدی در استان را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: ۴۸ درصد بافت فرسوده و ۳۸ درصد بافت تاریخی استان همدان بیشترین اسکان غیررسمی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل امور اجرایی سازمان بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: در دولت سیزدهم یک نهضت نوسازی مسکن راه‌اندازی شده که با مشارکت دولت، مردم  نهادها، انبوه‌سازان و خیران برای بحث تامین مسکن اجرا می‌شود.

نوروزیان بیان کرد: نوسازی مسکن در دولت سیزدهم به عنوان یکی از چهار موضوع اصلی این سند معرفی شده و یکی از چهار اولویت مسکن قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: همچنین دولت متناسب با سیاست‌های کلان کشور موضوع بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده و مشوق‌هایی برای نوسازی انجام داده و در قوانین موجود دولت به بحث نوسازی و بافت‌های فرسوده به شدت تاکید شده است.

نوروزیان در ادامه گفت: در پهنه‌بندی‌های خطر زلزله در کشور پنج پهنه بندی تعریف شده که استان همدان در پهنه چهارم خطرپذیری زلزله قرار گرفته و شهرستان نهاوند با توجه به قرارگیری روی گسل باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

مدیرکل امور اجرایی سازمان بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: در کشور ما شرایط جوی و طبیعی مدام در حال تغییرات است و نمی‌شود به یک میانگین خاص اکتفا کرد و سیل های اخیر، طوفان‌ها و … بحث‌هایی است که در طراحی و احداث بناها باید مورد توجه قرار گیرد و مصالح باکیفیت در ساخت‌ و سازها استفاده شود تا ساختمان‌های ما استحکام کافی را داسته باشند.

به گفته‌ وی، در استان همدان در بحث نظارت بر ساخت و سازه‌ها گلایه‌های زیادی وجود دارد و نظارت کافی صورت نمی‌گیرد در صورتی که باید در بعضی از بناها نظارت خاصی انجام شود.

نوروزیان با اشاره به اینکه ناپایداری عمده‌ترین مشکل بافت‌های ناکارآمد در کشور است، افزود: ما در سطح کشور ستاد بازآفرینی ملی را تشکیل داده‌ایم و این ستاد در سطح استان و شهرستان نهاوند نیز تشکیل شده که باید شش کارگروه تخصصی نیز تشکیل و برنامه اقدام مشترک دستگاه‌ها اجرا می‌شود.

وی به بیان اینکه سرمایه‌گذاران رغبت نمی‌کنند برای ساخت و ساز وارد محدوده بافت‌های ناکارآمد شوند و ساخت و ساز را انجام دهند، گفت: در این زمینه بیش از ۱۰۰۰ پروژه در سطح کشور در دست اجرا داریم که ۸۰۰ پروژه تعهدات قراردادیمان را تمام کرده‌ایم و ۴۰۰ پروژه نیز از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی اقتصاد دارایی انجام می‌شود.

مدیرکل امور اجرایی سازمان بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: به علت اینکه‌ مالکان اصلی بافت‌های فرسوده مردم هستند و برای نوسازی املاک شان توان اقتصادی ندارند، برای نوسازی این بافت‌ها ما چاره‌ای جز کمک گرفتن از انبوه‌سازان نداریم که باید با حمایت و پرداخت تسهیلات کمک کنیم این چرخه زودتر انجام شود.

نوروزیان در پایان یادآور شد: در بحث فرآیند سیاست‌های تشویقی در سال جاری برای استان همدان ۲۵۹ پروژه معرفی شده که برای شهرستان نهاوند ۱۰ پروژه و ۴۱ واحد و میزان منعقد شده شش واحد بوده است.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *