چهره‌های خبرساز و حواشی فیلم‌های جشنواره فجر

حاشیه‌های اکران نشدن فیلمی در جشنواره فجر، برنامه تلویزیونی «هفت» و «پایش»، شیطنت با نامه‌ای از علی نصیریان، شرط وزیر ارشاد برای هنرمندان، اعطای جایزه گرمی به هنرمند ایرانی، حواشی نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی و اثرت زلزله ترکیه بر بناهای تاریخی و سفرهای این کشور از گزیده اخبار فرهنگی هنری در هفته سوم بهمن ماه بود.

به گزارش آرونو ،  فیلم‌های «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی، «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی،   «هفت بهار نارنج» ساخته فرشاد گل‌سفیدی، «روایت ناتمام سیما» از علیرضا صمدی،  فیلم «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای،   فیلم «های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور، «اتاقک گلی» از محمدعلی عسگری،   «در آغوش درخت» از بابک خواجه پاشا، «غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی،   «وابل» فیلم جدید تورج اصلانی این هفته در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند.  

برای خواندن جزییات و حاشیه‌ نشست‌های مطبوعاتی این فیلم‌ها روی هر فیلم کلیک کنید.  

سمیه بروجردی دختر شهید بروجردی پس از تماشای فیلم سینمایی «غریب» گفت: آنچه ساخته شده است به واقعیت شهید بروجردی نزدیک است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (آرونو ) قصد دارد در طول برگزاری جشنواره فیلم فجر، به نقد، تحلیل و تفسیر مختصر فیلم‌های حاضر در جشنواره بپردازد. شما نیز در صورت تماشای فیلم‌ها در این زمینه می‌توانید مشارکت کنید.

نقد فیلم‌های این هفته: 

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «بعد از رفتن»؛ تنگنای جور دیگر دیدن!

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «کت چرمی»؛ آفت نوآر برای سینمای ایران

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «هفت بهارنارنج»؛ عشق نصیریان به مثابه یک سوژه!

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «روایت ناتمام سیما»؛ خیانت و فرصت‌طلبی

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «کاپیتان»؛ حضور منطقی «کریم باقری» در فیلم

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «های پاور»؛ سینمای ضدارزش

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «اتاقک گلی»؛ سینمای حسرت

همچنین «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت قرار بود در هفتمین روز جشنواره (سه‌شنبه) در پردیس سینمایی ملت (سینمای رسانه) اکران شود اما به گفته عوامل فیلم به دلیل نقص فنی به اکران جشنواره نرسید و این در حالی بود که  نسخه‌ای از فیلم به طور غیر رسمی و برای جمع محدودی از جمله وزیر نفت و وزیر ارشاد روز چهارشنبه به نمایش درآمد.

فیلم‌های خبرساز به جشنواره فجر می‌رسند؟

نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره‌ فجر روز یکشنبه آغاز شدند و روابط عمومی این رویداد اعلام کرد که «برنامه نمایش فیلم‌های بخش بین الملل به صورت روزانه اعلام می‌شود.» همچنین نمایش آثار فیلم‌های کوتاه راه یافته به چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از دوشنبه در خانه جشنواره و خانه رسانه آغاز شد. در ادامه بازار جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با تاکید رییس سازمان سینمایی مبنی بر این‌که اهداف برنامه‌ریزی شده برای این بخش به نتیجه رسیده است به صورت رسمی روز سه‌شنبه و در برج میلاد افتتاح شد.

همچنین انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» ۱۹ بهمن ماه برای ۳۰۰ کودک کار در مراحل مختلف تحصیلی به نمایش درآمد.

شرط وزیر ارشاد برای هنرمندان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عصر  روز سه شنبه با حضور در پردیس سینمایی ملت و در جمع خبرنگاران درباره اینکه بعضی از هنرمندان سینما جشنواره امسال را تحریم کرده‌اند، گفت: جشنواره فیلم فجر، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد به همه هنرمندان با هر سلیقه‌ای تعلق دارند. همه هنرمندان با هر سلیقه‌ای جزو این خانواده هستند و ما هم آماده شنیدن حرف‌های آنان هستیم و از همه آنها که این کار، هویت و عشق و علاقه شان است، می خواهیم با همین علاقه و همیت به کار خود ادامه بدهند.  همه زیر چتر واحدی هستیم و ما هم در خدمت همه هنرمندان هستیم به این دو شرط که معتقد به نظام و قانون باشند.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرد در این دوره از جشنواره فیلم فجر به یک اثر مرتبط با حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه عمومی جایزه می‌دهد.

در ادامه  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره کیفیت فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر گفت: معدل کیفیت فیلم‌های جشنواره فجر امسال در مجموع از همه دوره ها بالاتر است و روز پنجشنبه در دستوری ویژه خطاب به رییس سازمان سینمایی، خواستار پخش آثار برگزیده جشنواره فیلم‌ فجر بخصوص آثار حوزه کودک در قالب طرح سینما سیار در مناطق زلزله زده شهرستان خوی شد.

محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای مردمی جشنواره بین المللی فیلم فجر اولین آمار رسمی فروش بلیت سینماهای مردمی این دوره از جشنواره را اعلام کرد.  براساس اعلام مدیر امور سینماهای جشنواره فجر ۴۱، در چهار روز اول جشنواره بیش از ۸۳ هزار نفر در سینماهای مردمی به تماشای فیلم های این دوره از جشنواره نشستند که در این میان سینماهای کوروش، زندگی، فرهنگ، آزادی و پردیس سینما شهر قرچک بیشترین میزان استقبال مردمی را داشتند.

همچنین فروش گیشه سینماهای کشور در سه روز تعطیلی هفته دوم بهمن رکورد تازه‌ای در این حوزه ثبت کرد و به رقم ۵ میلیارد و۷۵۰ میلیون تومان رسید و حبیب ایل بیگی ـ معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اظهار کرد: شاید اولین سالی باشد که فیلم های در حال اکران عمومی همزمان فروش خوبی داشتند.

رضا کیانیان اوایل جشنواره فیلم فجر در مصاحبه‌ای با بولتن این رویداد گفت: «من جشنواره فیلم فجر را تحریم نمی‌کنم و معتقدم باید بگذارم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند آن را برگزار کنند. برخی نمی‌توانند مخالف خود را تحمل کنند ولی من می‌توانم مخالف خود را تحمل کنم. حتی اگر در قدرت باشم هم می‌توانم مخالف خود را تحمل کنم.»

حالا این بازیگر سینما و تئاتر در نوشتاری به برخی واکنش‌ها به مصاحبه‌اش پاسخ داد و در این متن از شبکه ایران اینترنشنال و دنبال‌کنندگان خط آن انتقاد کرد.  

شیطنت با نامه‌ای از علی نصیریان 

رییس سازمان سینمایی خطاب به علی نصیریان نامه نوشت که در بخشی از آن آمده است: شما در سخت‌ترین شرایط تاریخ معاصر همواره در میدان حضور داشتهاید، و امروز نیز، به بهبودی و سلامتی عاجلتان امید داریم تا بار دیگر، شاهد حضورتان در صحنه‌های هنر بوده و ما نیز، افتخار میزبانی شما را در این محفل بزرگ سینمایی داشته باشیم.

فرشاد گل‌سفیدی کارگردان و فیلمبردار در نشست مطبوعاتی  «هفت بهار نارنج» که علی نصیریان در آن ایفای نقش کرده، با اشاره به اینکه شاید این آخرین فیلم علی نصیریان باشد، در عین حال گفت که نامه این بازیگر به دبیر جشنواره با یک شیطنت، به نامه انصراف تبدیل شده است.  

به دنبال عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان، از سوی رهبر انقلاب، ابوالفضل پورعرب ابراز خوشحالی کرد و گفت: الهی شکر که این اتفاق افتاد؛ اگر آشتی ملی هم صورت بگیرد عالی می‌شود تا بتوانیم لب‌های خندان مردم را ببینیم.

یوسف منصوری دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ ضمن ارائه توضیحاتی درباره رویداد پرتاب ۱۰۰ در ۱۰۰، از استقبال علاقمندان از فراخوان این دوره از جشنواره خبر داد.

در حالی‌که حلقه منتقدان فیلم لندن فیلم  «تار»  ساخته «تاد فیلد» را به عنوان برترین فیلم سال ۲۰۲۲ معرفی کردند، فیلم  «آواتار: راه آب»  ساخته «جیمز کامرون» با پشت سر گذاشتن «تایتانیک»، به عنوان سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما در گیشه بین‌المللی شناخته شد.

گذری بر جشنواره تجسمی و نمایشگاه  «آینه در آینه ۲»

گذری هم داشتیم به پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر و از حال و هوای این نمایشگاه نوشتیم که مشروح آن را می‌توانید در این لینک بخوانید.  

همچنین نمایشگاه  «آینه در آینه ۲» بعدازظهر سه شنبه در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور وزیر ارشاد افتتاح شد.  نمایشگاه عکس‌های منتخب مرحوم «قربان خلیلی» با عنوان «آینه در آینه۲» تا پایان روز ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ پذیرای عموم علاقه‌مندان به عکاسی مستند و تاریخ انقلاب اسلامی بود.

پوستر و موشن‌پوستر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با طراحی استودیو «هیبو» در آستانه این رویداد هنری منتشر شد. همچنین با پایان فراخوان دعوت از اصحاب رسانه برای حضور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، ۸۷ رسانه برای پوشش خبری این دوره از جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

حاشیه‌های «هفت» و واکنش‌های جنجالی به آن 

برنامه  «هفت»  در جدیدترین قسمت خود با حضور ابوالقاسم طالبی ـ کارگردان ـ روی آنتن شبکه نمایش رفت و بخشی از گفت‌وگوی بهروز افخمی (مجری) و مهمان برنامه، به موضوع زنان و حرکت‌های اعتراضی سلبریتی‌ها اختصاص داشت که در آن به کنایه این رفتارها به شرایط یائسگی خانم‌ها نسبت داده شد! گفتاری غیرمتعارف روی آنتن زنده یک شبکه سراسری که از منظر یک مدرس ارتباطات، می‌تواند اقدام تکنیکی برندینگ تلقی شود؛ اینکه فرد به هر قیمتی می‌خواهد دیده شود، روشی که البته دیگر منسوخ شده است.

هیأت مدیره خانه سینما در بیانیه‌ای درباره اظهارات “خارج از عُرف” مطرح شده در برنامه “هفت” و همچنین اظهارات یکی از مدیران سازمان سینمایی، بیانیه‌ای را منتشر کرد و نسبیت به این دو مقوله انتقاد کرده و آنها را مُخرب دانسته است.

در ادامه تهیه‌کننده «هفت» درباره این اتفاق به آرونو  توضیح داد: «موضوع برنامه در آن قسمت عِرق ملی بود اما حرف‌های مهمان از جایی به بعد با موضوعی که ما مد نظرمان بود، متفاوت شد و قاعدتا مسوولیت صحبت‌هایی که انجام دادند هم با خودشان است.»

همچنین رییس صداوسیما در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از خانواده‌های این شهدا در سازمان صداوسیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها حاضر شد و در پاسخ به پرسشی درباره‌ی اظهارات ابوالقاسم طالبی در برنامه زنده «هفت» گفت: در فضایی که به مقدس‌ترین مقدسات ما در طول ماه‌های گذشته توهین شده و پس از فتنه‌ای که پشت سر گذاشته‌ایم، طبیعی است که واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هایی صورت بگیرد که البته بعضی از این نظرات با ادبیات بهتری می‌توانست بیان شود. شاید با ادبیات مناسبی بیان نشد اما واکنش به آن رفتارها و اظهارنظرهایی است که در طول این چند ماه بیان شده بود.

حاشیه‌های ناتمام صداوسیما و ترک مهمان برنامه «پایش»

یکی از مهمانان برنامه اقتصادی  «پایش»  روز سه‌شنبه با این توجیه که موضوع برنامه در مسیری متفاوت از آنچه به وی اعلام شده بود قرار گرفته است، ثانیه‌هایی پس از پخش، آنتن زنده را ترک کرد. در پی حاشیه‌های پیش آمده درباره ترک برنامه زنده تلویزیونی توسط رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی کشور، روابط عمومی برنامه  «پایش»  ماجرا را از منظر خود تشریح و از حسین قربانزاده برای حضور دوباره در این برنامه دعوت کرد.

تازه‌هایی از «نون خ»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و «آکتور»

احتمال پخش سریال «نون خ» در ایام رمضان قوت گرفت؛ همچنین انتظار می‌رود این سریال طنز در تعداد قسمت‌هایی بیش از ۲۰ قسمت روی آنتن برود.

همچنین فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی در شبکه خانگی عرضه شد و حضور سریال  «آکتور»  که به تازگی پخش آن در شبکه نمایش خانگی آغاز شده در بخش رقابت بین‌الملل جشنواره سریز مانیای فرانسه، قطعی شده است.

ساترا هشت یادداشت تفاهم‌ همکاری امضاء کرد

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، با هشت نهاد، دستگاه دولتی، انجمن مردمی، بنیاد و موسسه در سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌های محتوایی در فضای مجازی(سی‌تکس) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادداشت تفاهم‌ همکاری امضاء کرد.

تعطیلی «شانو» و اجرای چند نمایش

قطب‌الدین صادقی که مدت‌هاست از وضعیت نابسامان سالن «شانو» و تخیله اجباری آن سخن گفته است حالا در گفت‌وگویی تازه با آرونو ، گفت که که این تماشاخانه باید به طور کامل تخلیه شود و هیچ راه دیگری برای بقای آن وجود ندارد.

این در حالی است که دور جدید اجراهای پردیس تئاتر شهرزاد ازنیمه دوم بهمن آغازشده و این روزها ۱۰ نمایش با مضامین مختلف دراین مجموعه درحال اجراست.

همچنین نمایش  «اهل هوا»  به نویسندگی مریم تاجیک، تهیه‌کنندگی مازیار رضاخانی و طراحی و کارگردانی محمد حاتمی از ۲۷ بهمن هر روز ساعت ۱۹:۱۵ در سالن عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.

خانه موزه انتظامی که به دلیل کرونا و در پی ناآرامی‌های چند ماه گذشته، فعالیت‌هایش با وقفه رو به رو شده بود، این روزها میزبان نمایشی ویژه خردسالان و کودکان است. برهمین اساس با مدیر خانه موزه انتظامی گفت‌وگو کردیم که معتقد است: مدیران تئاتر که نمی‌توانند مساله فیلترینگ را حل کنند، بنابراین باید دنبال راه‌های جایگزینی برای تبلیغات گروه‌های هنری باشند.

اعطای جایزه گرمی به شروین حاجی‌پور و واکنش او  

برندگان جایزه گرمی ۲۰۲۳ در حوزه موسیقی نیز در این روز در حالی معرفی شدند که نام یک ایرانی بار دیگر در میان برگزیدگان جایزه اعلام شد؛ این‌بار برای یک جایزه تازه تاسیس.

 شروین حاجی‌پور، خواننده جوان ایرانی که برنده این جایزه بود، در اظهارنظری به دریافت جایزه گرمی ۲۰۲۳ واکنش نشان داد.

دیدار با مجید انتظامی

در ادامه طرح تکریم و دیدار با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در ایام دهه فجر، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به دیدار مجید انتظامی رفت و این موسیقیدان در دیدار با مشاور وزیر فرهنگ چنین گفت: اهل فرهنگ و هنر از موثرترین سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند و بدون تردید آنها عاشق وطن خویش هستند و این عشق را با زبان هنر در آثارشان بیان می‌کنند. در خدمت به آنها باید اهتمام داشت.

دو کنسرت جدید در راه است

همچنین سیروان خسروی و ماکان‌بند، در فضای مجازی از برگزاری کنسرت پیشروی خود خبر دادند.

نامزدی عطاءالله مهاجرانی و معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال

نامزدهای گروه «ادبیات» چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سوی دبیرخانه این‌ جایزه در حالی اعلام شد که عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت هفتم، نامش در میان لیست به چشم می‌خورد.

در نهایت مراسم پایانی چهلمین دوره جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی»  و سی و یکمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور آیت‌الله ابراهیم رئیسی _ رئیس جمهور_، ‌ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل روز چهارشنبه در تالار وحدت برگزار و برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

از مرگ یک هنرمند تا عکسی از سلمان رشدی

فریده رازی ـ نویسنده، پژوهشگر و مترجم ـ در ۸۴ سالگی روز دوشنبه از دنیا رفت و در این هفته، نخستین تصویر از سلمان رشدی نویسنده ۷۵ ساله هندی-بریتانیایی-آمریکایی پس از حمله به او در آگوست سال ۲۰۲۲ منتشر شد.

آزادی یک عکاس و یک روزنامه‌نگار

آریا جعفری از عکاسان مطبوعاتی و احسان پیربرناش ـ طنزنویس و روزنامه‌نگار که طی جریانات اخیر بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

از نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی چه خبر؟  

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران همزمان با نمایشگاه صنایع‌دستی از سه‌شنبه این هفته آغاز به کار کرد، این نمایشگاه تا روز جمعه ۲۱ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران درحالی که فقط به پرسش‌های رسانه‌های تصویری جواب داد، درباره ایران‌هراسی گفت: ایران‌هراسی یکی از شیوه‌های دشمنان با ظرفیت‌های گردشگری ایران بوده است. از قدیم نیز این بوده و از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی‌هایی وجود داشته که گردشگری پا نگیرد، این موضوع را دستگاه‌های اطلاعاتی نیز اعلام کرده‌اند.

در این زمینه بیشتر بخوانید: 

نمایشگاهی بدون بوی کباب!

مردم بیشتر تماشاچی هستند

هیأت گردشگری روسیه هم در سفر به ایران اعلام کرد، در تلاش برای افزایش شمار گردشگران ایرانی در روسیه است و انتظار دارد توافقنامۀ سفر بدون ویزا بین ایران و روسیه در آینده بسیار نزدیک اجرا شود.

هیأت گردشگری مالزی نیز از تمایل این کشور برای افزایش تبادل گردشگر خبر داد و اعلام کرد: مالزی قصد دارد آمار سفر ایرانی‌ها به این کشور را به دوران پیش از همه‌گیری کرونا برگرداند.

قره‌حسنلو معطل حریم 

محوطه باستانی  «قره‌حسنلو»  نمین بعد از دست و پنجه نرم کردن با کارخانه فولاد و پشت سرگذاشتن بخشی از نگرانی‌هایی که برای حفظ آن وجود داشت، سرانجام به ثبت ملی رسید و قرار بود با تشکیل شورای فنی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حریم، عرصه و برنامه حفاظتی آن مشخص شود، اما پس از گذشت حدود شش‌ماه، تعیین حریم این محوطه باستانی همچنان معطل مانده است.

تخریب چند بنای تاریخی مهم در زلزله ترکیه و پروازهایی که هنوز ادامه دارند

یکی دیگر از اخبار مهم هفته‌ای که گذشت به زمین‌لرزه‌های ترکیه مربطو می‌شود، که قلعه تاریخی  «غازیان تپه» ‌ پس از این زلزله شدید ۷.۸ ریشتری ویران شد، همچنین زمین لرزه ترکیه به  «قلعه حلب» ، کاخ قرون وسطایی واقع در سوریه که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، خسارت‌هایی وارد کرد و تا کنون سه فرودگاه این کشور را تعطیل کرده است و باند فرودگاه «هاتای»  در ترکیه بر اثر زلزله آسیب دید و به شدت ترک خورد.

این در حالی است که بنا بر اظهارات برخی از آژانس‌داران ایرانی، زلزله ترکیه فعلا تغییر محسوسی در میزان تقاضا برای سفر به این کشور ایجاد نکرده و حتی روز دوشنبه، نرخ بلیت یک‌طرفه پرواز از تهران به استانبول به مرز ۱۸ میلیون تومان رسیده است و بیشتر خطوط هوایی بین‌المللی به پروازهای خود به ترکیه ادامه می‌دهند و زلزله‌های پی‌درپی پروازهای ترکیه را تحت تاثیر قرار نداده است.

پیشنهادهایی برای خواندن:

چالش «آقای ممیز» برای دو نقش

ماجرای سیلی خوردن به یادماندنی از عسل بدیعی

شهلا ریاحی در حسرت کدام نقش بود؟

هرم‌ها چه شکلی بودند؟

حاشیه‌های اکبر عبدی و رضا شفیعی جم با تلویزیون

ماجرای خبرنگاری امیرکبیر و انتشار خبر جعلی مرگش

درباره غیبت اینفلوئنسرها و عکاسان اینترنتی در جشنواره فیلم فجر

خالق «دختری با گوشواره مروارید» ‌ هنوز مرموز است

پای خاطرات خالق سلطان قل‌قل میرزا و سریال آینه

انتهای پیام 

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *